Theaterkrant: "Jaarlijstjes: de critici over seizoen 2018-2019"

Milo Rau | 4 November 2019
Traditioneel brengt Theatermaker de critici-enquête. Deze verzameling van lijstjes met seizoensfavorieten biedt een waardevol overzicht van de belangrijkste voorstellingen en ontwikkelingen volgens de beroepskijkers

Beste gezelschap volgens Hein Janssen (De Volkskrant), Kester Freriks (Theaterkrant.nl) en Joost Ramaer (Theaterkrant.nl)
NTGent

Beste festival volgens Karin Veraart (De Volkskrant)
Brandhaarden had dit jaar met Milo Rau een fantastische editie, met relevante en confronterende voorstellingen uit Raus hele oeuvre.

Meest geëngageerde werk (op het podium of achter de schermen) volgens Hein Janssen (De Volkskrant)
Alles wat Milo Rau tot nu toe bij NTGent maakte: Five Easy PiecesLa RepriseLam Gods en vooral ook Orestes in Mosul. Zijn theater gaat altijd over gewone mensen in ongewone omstandigheden, en altijd over het verborgen geweld in de samenleving.

Voorstelling met het beste toneelbeeld/beste scenografie volgens Kester Freriks (Theaterkrant.nl)
Orestes in Mosul door NTGent in de regie van Milo Rau. In dit decor, ontworpen door Ruimtevaarders, ontmoeten het klassieke Troje en het hedendaagse Mosul (Irak) elkaar. Twee verwoeste steden waar mensen ondanks alles het leven voortzetten, theater maken. Toen en nu, vernietiging en hoop weerspiegelen zich in het grootse, indringende decor.

Meest geëngageerde werk (op het podium of achter de schermen) volgens Joost Ramaer (Theaterkrant.nl)
Lam Gods | Milo Rau | NTGent.
Er is heel veel goed gemaakt theater te zien dat zich engageert met de grote thema’s van deze tijd – migratie, klimaatverandering, gender, racisme, onderdrukking. Maar Milo Rau kent momenteel zijn gelijke niet.

Voorstelling met het beste toneelbeeld/beste scenografie volgens Hans Smit (Het Parool, Theaterkrant.nl)
Lenin van Milo Rau/Schaubühne Berlin, scenograaf Anton Lukas.

Beste voorstelling volgens Filip Tielens (De Standaard)
True copy (Berlin) en Orestes in Mosul (NTGent/Milo Rau).