Na een introductie in de Wijsbegeerte studeerde Melissa Mabesoone (°1988) Beeldende Kunsten aan het KASK. Na haar studies verhuisde ze voor een tijd naar Amsterdam waar ze werkte bij Kunstverein Amsterdam, o.a. aan de voorstelling In:quest of Icarus in het Stedelijk Museum. Melissa zocht in haar artistieke praktijk de grenzen tussen het publieke en private op, en onderzocht het banale als politiek gegeven: o.a. in tentoonstellingen of (performatieve) interventies bij OT301 (Amsterdam), duo (Parijs), Sale Dockx (Venetië), M HKA (Antwerpen), Verbeke Foundation (Kemzeke). Eind 2012 richtte ze samen met Oshin Albrecht het collectief 'buren' op. Hun werk bestaat uit performances, video's, foto's en installaties en behandelt thema’s als neoliberale fantasieën, vrouwelijkheid, seksualiteit, gemeenschap en wonen. Ze maakten hun eerste film Parkways tijdens de BijlmAir residentie in Amsterdam, deden als duo een postgraduaat op het HISK en brachten bij Posture Editions het boek Confusion of Tongues uit. Hun laatste voorstelling Blue Skies Forever ging vorige zomer in première op TAZ. De cross-over praktijk van buren wordt zowel in een beeldende kunst als theater-gerelateerde context getoond bij STUK, Vooruit, Pukkelpop, de Brakke Grond, Netwerk Aalst, Galery Am Polylog, Z33, Gouvernement, Buda, Beursschouwburg, Casco, Tatjana Pieters. Melissa acteerde verder nog in de one-shot film Anonimity of the night van Assaf Gruber (2015), en werkte voor Dora Garcia, o.a. aan On Reconciliation (2018). Sinds 2015 werkt ze mee aan de reeks gespreksperformances van Peter Aers, als performer in Against Interpretation en als scenograaf bij Crime and Punishment (2017) en the Pain of Others (2018). Sinds 2018 is Melissa betrokken bij Engagement, een organisatie die seksisme, (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik in de kunsten in België bestrijdt. In 2019 speelt ze mee in de NTGent productie van Lies Pauwels Anatomie van pijn.

- update mei 2019

Melissa Mabesoone

LOPENDE VOORSTELLINGEN