"De realiteit is nog veel wreder dan wat we tonen op scène"
| 18 april 2024Expliciet geweld naspelen op scène is al langer een handelsmerk van de Zwitserse regisseur. In een interview op de website van NTGent legt hij uit waarom. “Het gaat nooit om het geweld zelf”, zegt Rau. “Het gaat om de diepere betekenis ervan. Door emoties te spiegelen in radicale daden, creëer je een dieper begrip. Als kunstenaar wil ik een opening creëren om toch te kunnen praten over wat op het eerste zicht volstrekt onbegrijpelijk is. Wat we tonen op scène is ook veel malen minder wreed dan de werkelijkheid waarin we met z'n allen leven.”
De nieuwe voorstelling Medea’s Kinderen, die op 18 april in première gaat bij NTGent, is gebaseerd op de Griekse tragedie Medeia. De antieke tekst wordt naar vandaag gebracht door de koppeling aan een strafzaak uit het recente Belgische verleden. In die zaak besloot een moeder om haar kinderen te vermoorden, net als Medea doet in de Griekse tragedie van Euripides.
"Verlaten worden door iemand van wie je houdt, kan moeilijker zijn om te verwerken dan een geliefde die sterft", zegt Rau. "Je moet afscheid nemen van iemand die er wel nog is maar niet meer bij je wil zijn. Wat Medea meemaakt, is misschien wel zwaarder dan de dood. Zichzelf en haar kinderen doden, voelt voor haar tegelijkertijd als een ontsnapping en een wraakactie."
"De voorstelling creëert een extra betekenislaag doordat kinderen het geweld uitvoeren", zegt Rau. "Ze kennen kinderliefde, maar ze hebben nog nooit de diepe pijn gevoeld van het verlaten worden door een geliefde. We hebben uitgebreid met hen gepraat en voor hen is het onbegrijpelijk dat een moeder zoiets kan doen."
De kinderen op scène zijn tussen de 8 en de 14 jaar. Ze worden uitgebreid begeleid: er zijn twee kinderbegeleiders aangesteld die bij elke repetitie aanwezig zijn en er is een nauwe samenwerking met een psycholoog. Omwille van het expliciete geweld, kreeg Medea's Kinderen duidelijke trigger warnings mee, terug te vinden op de website van NTGent.