Een brief van Tiago Rodrigues
| 17 december 2024Het was herfst
Rogério Rodrigues was voor het laatst in het ziekenhuis opgenomen
Hij wist dat de wijnoogst
in zijn verre geboortedorp,
in Trás-os-Montes, in het noordoosten van Portugal
op zijn einde liep
Hij wist ook dat hij de wijn van deze oogst niet meer zou drinken
Hij bevond zich op 418 kilometer van zijn dorp
hier, in het ziekenhuis van Amadora-Sintra, in een grauwe voorstad van Lisboa, Lissabon
Maar het probleem was niet de afstand, het was de tijd
De afstand was precies
De tijd was onzeker
Zoals de wijnoogst liep ook Rogério op zijn einde
***
Toen mijn vader Rogério in het ziekenhuis lag, in de laatste weken van zijn leven, vroeg hij me om een notitieboekje en een pen mee te brengen. Hij vertelde me dat hij na een carrière van 40 jaar als journalist een laatste artikel wilde schrijven. Journalistiek als een manier om te sterven.
Mijn vader wilde schrijven over zijn ervaringen in het ziekenhuis. Over wat hij zag in de kliniek en hoe het voelde om daar te liggen, verworden van mens tot patiënt. Over die plek waar mensen behandeld werden alsof ze er niet meer waren terwijl ze er wel nog zijn. Hij had zelfs al een titel en schreef die meteen op de eerste bladzijde: De doden eten geen yoghurt. Hij had zijn hele leven een hekel aan yoghurt gehad, maar nu maakte het deel uit van zijn dagelijks dieet in het ziekenhuis en hij begon het lekker te vinden.
Nadat mijn vader was overleden, opende ik het notitieboekje om te lezen wat hij had geschreven, maar er stonden alleen wat lijntjes en stipjes in. Ik ging ervan uit dat hij geprobeerd had om te schrijven, maar dat zijn hand te zwak was om daarin te slagen. Of misschien dacht hij dat hij aan het schrijven was, in een droomachtige toestand, maar kwam er niets zinvols meer uit.
***
Alleen maar krabbels
Meer niet, behalve de titel
Niet één woord
Niets wat op een letter leek
Krassen, krabbels, strepen
Onsamenhangende lijntjes
Zoals de krabbels van een kind dat nog niet kan tekenen
Lijntjes getrokken door een verzwakte hand
Een hand die zich inbeeldde dat hij schreef, maar die niet schreef
Een hand die al geen letters meer kon vormen
Een nutteloze hand
***
Weken, maanden en jarenlang doorbladerde ik de bladzijden van het boekje. De krabbels waren als een afbeelding van onmacht. Tekeningen van het einde. Wat zou mijn vader proberen schrijven hebben?
Toen besloot ik een voorstelling te maken. Theater maken als een manier van leven. Om betekenis te geven aan dat wat geen betekenis heeft. Ik besloot een voorstelling te maken waarin ik de laatste reportage verbeeld die mijn vader zou geschreven hebben.
***
De voorstelling is een ingebeelde reportage
Soms laten we op scène dingen zien die gebeurd zijn
Soms laten we dingen zien die verzonnen zijn
Soms zal iets dat echt gebeurd is, op een verzinsel lijken
Soms zal iets dat verzonnen is, echt lijken
Deze ingebeelde reportage speelt zich af op de grens
tussen leven en dood
tussen werkelijkheid en fictie
tussen journalistiek en theater
In deze voorstelling krijgt Rogério een andere naam: Langebaard
Om verwarring te vermijden
De oudste zoon wordt Kortebaard
Zo begint ze:
“De doden eten geen yoghurt”
Een reportage van Langebaard
Correspondent in het ziekenhuis van Amadora-Sintra