
'LIEBESTOD' TRIOMFEERT IN AVIGNON: "Angélica Liddell maakt geen theater meer, zij is theater"
| 15 July 2021Les Echos (FR) - Philippe Chevilley
"De Spaanse artieste maakt een sterke comeback op het festival van Avignon met 'Liebestod'. Een heftig liefdevol artistiek manifest waarin zij zowel torera als stier is, Tristan én Isolde, God én duivel. Sublieme beelden en muziek, een boodschap die schokt en provoceert... Angélica Liddell maakt geen theater meer, zij is theater."
Scèneweb (FR) - Vincent Bouquet:
"De voorstelling heeft de schoonheid van een bekentenis op scène: diepgaand, essentieel, en onmiskenbaar politiek, in de meest nobele zin van het woord. Angélica Liddell heeft zich zelden zo weinig ontkleed, toch was ze zelden zo naakt. Zonder make-up of kunstgrepen. In één woord: hartverscheurend."
DeutschlandFunk Kultur (DUI) - Eberhard Spreng:
"Want het enige echte, grote, eclatante succes (van dit festival, nvdr.) staat haaks op alles wat het Duitse theater en het maatschappelijke debat ons de laatste tijd aan consensus hebben gegeven (...) 'Liebestod' is een uitzinnigheid in woord en beeld, maar bovenal is het een bekentenis van het noodzakelijke falen van de kunstenaar in een Apollinische cultuur van de rede. Het is de lofrede op een uitzonderlijk artiest en, in de reeks Histoires du Théâtre op initiatief van regisseur Milo Rau, de meest persoonlijke, de meest belangrijke bijdrage tot nu toe."
"De regisseuse presenteert een wild toneelstuk geïnspireerd op de stierenvechter Juan Belmonte, dat met een staande ovatie werd ontvangen bij de première op hetzelfde theaterfestival dat haar tien jaar geleden bekendheid gaf (...) Het meest bewonderenswaardige is dat de voorstelling eindigt met gejuich, misschien omdat niemand anders dan zijzelf de zwaarste klappen krijgt: 'Wie zal uw as gaan halen? Je bent al een oude hoer en je hebt niemand die van je houdt. U bent hier om liefde te zoeken bij deze vreemden'."
Libération (FR) - Anne Diatkine:
"'Liebestod' is de meest heldere en directe show van de radicale Madrilenen die in 2010 op het festival werden ontdekt (...) Angélica Liddell staat alleen op een leeg podium, goudgeel en reusachtig, en haar aanwezigheid is waanzinnig."
La Libre Belgique (BE) - Guy Duplat:
"Met haar duizelingwekkende 'Liebestod' laat Angélica Liddell Avignon schudden en beven als een stier voor een stierenvechter (...) Spelend in de arena van leven en dood, in dit prachtige mooie 'Liebestod', zoekt ze het heilige van de mens in geboorte, seks en dood."