Pancarte Liebestod Web

Maak kennis met Angélica Liddell, het 'monster uit Madrid'

| 5 October 2021
Vanaf 13 oktober palmt de wereldberoemde Spaanse kunstenares Angélica Liddell de NTGent-Schouwburg in met de productie 'Liebestod'. Maar waarom is Liddell eigenlijk zo beroemd? En vanwaar die reusachtige stieren op het podium?
210708 Rd L 0278 1

HOEZO, ‘EEN MONSTER’?

De Spaanse performance-kunstenares Angélica Liddell maakt al 30 jaar theater en staat bekend om haar radicale en visueel verbluffende werken. Tien jaar geleden brak ze met haar gezelschap Atra Bilis internationaal door op het festival van Avignon. Afgelopen zomer deed ze de Zuid-Franse stad opnieuw daveren met de première van de NTGent-productie ‘Liebestod’. Haar werk is volgens critici “geniaal, taboedoorbrekend en compromisloos” en haar beeldtaal “uitbundig en excessief” (Volkskrant).

Angélica Liddell wordt gemakshalve wel eens ‘de Spaanse furie’ of ‘het monster uit Madrid’ genoemd, bijnamen die wijzen op haar totale overgave op de scène, voor haar een heilige plek. “Op het podium kan ik mezelf opnieuw en opnieuw vermoorden. Zo vermijd ik daadwerkelijke zelfdoding en reële gekheid”, zei ze onlangs in The New York Times. “Ik voer geen performance op, ik onderga een gedaanteverwisseling.” Eerder zei ze: “Ik probeer pijn om te zetten in schoonheid.”

Liddell wil – desnoods met geweld – de laklaag van de beschaving afkrabben. “"Ik vind onze tijden weerzinwekkend: alles draait om likes. Ik wil niet het beste van mezelf laten zien tijdens een optreden. Ik wil mijn lelijke kanten laten zien, tonen dat ik ook een monster kan zijn."

EN IN GENT?

Vanaf 13 oktober is Angélica Liddell met ‘Liebestod’ vijf keer op een rij te zien in de NTGent Schouwburg, een uitzonderlijke kans om haar aan het werk te zien. Nooit eerder was Liddell te zien in een Belgische productie. Nu dus wel, met dank aan Milo Rau, artistiek directeur van het NTGent, die de Spaanse artieste vroeg om deel te nemen aan de reeks ‘Histoires du Théatre’ (HDT). Voor die reeks nodigt NTGent telkens een andere regisseur uit om middels een nieuwe voorstelling te reflecteren over de wortels van haar/zijn theater. De reeks opende in 2018 met het bejubelde 'La Reprise' van Milo Rau, en is intussen aan zijn derde deel toe.

WAT MOET IK WETEN OVER 'LIEBESTOD'?

Een monoloog van bijna twee uur “die in het hedendaagse theater zijn gelijke niet kent”, aldus The New York Times. “Een trip van twee uur in-your-face-theater met een fenomenale performer”, volgens Klara. Of nog: “Een uitzinnigheid in woord en beeld, en het enige echte, grote, daverende succes van Avignon 2021” (Deutschlandfunk Kultur). Dat is dus Liebestod, een voorstelling waarin Liddell de muziek van Richard Wagner - liebestod is ook de finale van diens opera Tristan & Isolde - verbindt met de figuur van Juan Belmonte, een legendarische toreador die begin 20ste eeuw mee zorgde voor de hoogtijdagen van de arena. Liddell voelt met Belmonte en andere toreadors een grote verwantschap.

“Stierenvechten is jezelf verhouden tot de dood, door die op haar mooist voor te stellen”, zegt ze daarover. “Dat zei de dichter García Lorca ooit, en zo is het. De huidige protesten tegen stierenvechten vind ik banaal. We herkennen de schoonheid niet meer in de stier, we snappen niet meer waarom de stier in de arena wordt gedood, dat is namelijk om onze eigen doodsangst te bezweren.”

Liddell staat tijdens ‘Liebestod’ alleen op de scène, op een bijzondere cast figuranten na, en vertelt intense, persoonlijke verhalen in een decor dat eruitziet als een machtige arena, compleet met twee opgezette stieren. Al is Liebestod geen epos over stierenvechten, het is bovenal een zoektocht naar tragische schoonheid, een offerande. Zoals altijd bij Liddell draait het om passie, overgave, de omgang met de dood, en gevaar.  Of in haar eigen woorden: “Theater moet voor mij echt zijn; niet comfortabel.”