Angelica @ Bruno Simao Liggend

Angélica Liddell: De onaangepasten

| 30 May 2020
'Stel alles in vraag!' Dat is dit seizoen ons motto. We zien kunst als een manier om zich te verzetten, om een echte utopie te creëren. We verzetten ons tegen de 'norm', want dat betekent deel uitmaken van een kapitalistisch en imperialistisch systeem. Daarom vroegen we Angélica Liddell te reageren op #againstintegration. Dit is haar statement.

"Het interesseert me totaal niet om een nuttige, politiek en maatschappelijk betrokken, verantwoordelijke kunstenaar te zijn. Het idee wordt er nog minder aantrekkelijk op wanneer ze ons vragen om een tekst van 1500 karakters. Dat verouderd en inspiratieloos taalgebruik: imperialisme, kapitalisme, consumentisme, neoliberalisme, het uitsterven van soorten, de redding van de planeet, blablabla ... Het weerspiegelt de overpolitisering van de kunsten, waarin de middelmatigheid primeert op de esthetische waarden. Dan antwoord ik eenvoudigweg: ‘Laten we het hebben over de geest.’

Laten we het hebben over transcendentie. Over schoonheid. Over God. En ja, laten we tegen de integratie pleiten. Wie geïntegreerd is, wordt ogenblikkelijk een idioot met rechten in een maatschappij die lijdt aan rechtenboulimie, in een maatschappij van idioten met rechten. Wie zich integreert, wentelt zich door het slijk van deze wereld, die barst van de stompzinnigheid. En dat alles voor een stuk of wat rechten die nergens toe leiden en niets opleveren, waaruit geen enkele vorm van dienstbaarheid en geen enkele plicht voortvloeit. We leven in een tijd die stilaan op zijn einde loopt. Niemand zal garen spinnen bij al die geestelijke ellende, bij die afschuwelijke afwezigheid van bestaansredenen, bij die hartverscheurende afwezigheid van God.

De niet-geïntegreerden, de onaangepasten, de waarachtige poëten, de freaks, de nuttelozen, de criminelen en de heiligen, die interesseren me.
Angélica Liddell

Om het met Andrej Tarkovski te zeggen: ‘De schoonheid is een verplichting en wij zijn haar dienaars.’ De mooie onderwerping. Zonder onderwerping bereik je de transcendentie niet. De vernedering verheft ons. Scheppen is zoals bidden. De grootsheid van de kunst bestaat net uit haar schaamteloze nutteloosheid, uit haar stralende onverantwoordelijkheid. De esthetische ervaring is een toestand van angst voor wat niet te begrijpen is. Een grote, nutteloze daad, een opoffering in naam van het absurde. Dat is kunst. Dat is liefde."

De grootsheid van de kunst bestaat uit haar schaamteloze nutteloosheid, uit haar stralende onverantwoordelijkheid.
Angélica Liddell

OVER ANGÉLICA LIDDELL

Angélica Liddell is bekend voor haar onconventionele en visueel verbluffende werk over persoonlijk, sociaal en politiek geweld. Ze viel met haar werk verschillende keren in de prijzen en ontving o.a. de Zilveren Leeuw op de Biënnale in Venetië.

NTGent vroeg haar om het derde luik te maken in de reeks Histoire(s) du Théâtre. De voorstelling zou in de zomer van 2020 in première gegaan zijn tijdens het Festival van Avignon. Dit seizoen zou de première in NTGent volgen. Die plannen vallen jammer genoeg in het water. Liebestod zal in de zomer van 2021 alsnog naar Avignon trekken en komt daarna naar NTGent.