Rabih

NTGent nodigt Rabih Mroué uit voor 'Histoire(s) du Théâtre V'

| 25 October 2022
De Libanese kunstenaar Rabih Mroué is door artistiek leider Milo Rau uitgenodigd om het vijfde deel te creëren in de spraakmakende NTGent-reeks ‘Histoire(s) du Théâtre’. Mroué treedt met ‘The Proposal’ in de voetsporen van Milo Rau zelf, Faustin Linyekula, Angélica Liddell en Miet Warlop.

De première van The Proposal - Histoire(s) du Théatre V  van Rabih Mroué is voorzien voor het seizoen 23-24. Gevraagd om te vertellen over zijn artistieke reis en zijn visie op het toneel, heeft Rabih ervoor gekozen terug te kijken naar het begin van zijn carrière: toen hij in 1988, begin twintig en nog student acteren aan de Libanese universiteit, de eerste rol van zijn leven speelde in Het aanzoek van Anton Tsjechov in het Soviet Cultural Center in Beiroet.

The Proposal - Histoire(s) du Théatre V  is een poging om die eerste toneelervaring opnieuw te beleven. De acteerleraar van Mroué uit 1988 en enkele van zijn collega-acteurs vergezellen hem op deze terugreis. De voorstelling zal, zoals zo vaak in het theater van Mroué, elementen van een lezing combineren met videofragmenten van een reportage in Libanon op de plaatsen waar hij met theater begon, en de heropvoering van enkele fragmenten uit dat oorspronkelijke toneelstuk.

Wat is er in die jaren met Libanon gebeurd? Hoe heeft het theater zich in de tussentijd ontwikkeld? Hoe is de Libanese cultuur veranderd? En wat kan de toekomst brengen?

"In dit project probeer ik mezelf te imiteren,” zegt Mroué, “door de rol te spelen van een twintigjarige man die de rol speelt van een zestigjarige man. Er is geen sprake van een spiegel, maar van een ontmoeting tussen twee verschillende tijden. Nu ik de zestig nader, kijk ik vol verwachting uit naar deze onmogelijke ontmoeting. Ieder zal denken dat hij de ander droomt. En elk zal bewijzen dat hij de echte Rabih is. Geen van beiden zal weten ‘dat de één een karikatuur is van de ander’.”

***

BIO RABIH MROUÉ

Rabih Mroué (Beiroet) is acteur, regisseur, toneelschrijver, beeldend kunstenaar, en auteur bij The Drama Review /TDR (New York) en het kwartaalblad Kalamon (Beiroet). Hij is ook medeoprichter van het Beirut Art Centre (BAC), Beiroet. Hij was fellow bij The International Research Centre: Interweaving Performance Cultures/ FU/ Berlin (2013 - 2015) en theaterregisseur bij Müncher Kammerspiele (2015 -2019).

Mroué heeft internationaal opgetreden en tentoongesteld. Onder meer in Museum of Modern Art (MOMA), New York (2015); SALT Galata en SALT Beyoğlu, Istanbul (2014); CA2M Centro de Arte Dos de Mayo, Madrid (2012-13); dOCUMENTA (13), Kassel, Duitsland (2012); ICP Triennial of Photography and Video, International Center of Photography, New York (2010); en Centre Pompidou, Parijs (2007).

Werken van Mroué zijn onder meer Last But Not Last (2020), Before falling Seek the assistance of your cane (2020), Borborymgus (2020) Kill the audience (2018), So Little Time (2017), Sand in the Eyes (2017), Rima Kamel (2017), Ode to joy (2015), Riding on a cloud (2013), 33 rpm and a few seconds (2012), The pixelated revolution (2012), The inhabitants of images (2008), Who's afraid of representation? (2005).