Beeld Start Seizoen

​Welkom in het stadstheater van de toekomst!

| 17 May 2018
Het stadstheater dat ons interesseert, staat tussen traditie en utopie. Het blijft niet op het podium waarop het werd ingestudeerd, maar gaat internationaal op tournee. En het brengt de wereldvraagstukken naar de stad.

Naarmate de globalisering voortschrijdt en de wereld steeds kleiner wordt, groeit bij veel mensen ook het heimwee naar grenzen, het verlangen om zich terug te trekken en naar het verleden terug te keren. Een stadstheater zoals wij het zien, bevindt zich in het spanningsveld van deze tegengestelde bewegingen. Theater is altijd lokaal en live, het is een herhalen en naspelen van wat is geweest. Maar theater is ook een ruimte waarin een complex heden tot zichzelf komt – en bovenal een experimenteerruimte voor de toekomst. Het stadstheater dat ons interesseert, staat tussen traditie en utopie. Het blijft niet op het podium waarop het werd ingestudeerd, maar gaat internationaal op tournee. En het brengt de wereldvraagstukken naar de stad.

We zullen voor onderzoek en manifestaties met onze acteurs naar Noord-Irak en Congo reizen. We bieden een podium aan acteurs en niet-professionele spelers, van verschillende nationaliteiten en talen. We maken onze toneelstukken samen: samen met alle betrokkenen, samen met het publiek, in een constante wisselwerking met de maatschappij. We zijn immers niet alleen geïnteresseerd in de canon van de klassieke theaterliteratuur, maar vooral in de wereld waarin we leven. We gaan op zoek naar nieuwe, hedendaagse klassiekers, naar de mythen, tragedies en contradicties van onze tijd. ‘Het gaat er niet alleen meer om de wereld voor te stellen, het gaat erom de wereld te veranderen’, zo staat het in het Manifest van Gent, waarin we aan de hand van concrete regels vorm geven aan het idee van een politiek, mobiel en creatief ‘stadstheater van de toekomst’.

Ons eerste seizoen toont deze brede belangstelling. De wereld komt naar Gent, Gent straalt uit in de wereld. Met plezier halen we met Luk Perceval een meester van het Vlaams theater terug naar Gent. Hij stort zich de komende drie jaar op drie duistere hoofdstukken van de Belgische
geschiedenis, te beginnen met de koloniale geschiedenis in Black. Met Miet Warlop en Lies Pauwels werken twee Gentse kunstenaressen die wereldwijd toeren in ons huis: Miet Warlop maakt een performance/choreografie geïnspireerd op traditionele derwisjdansen, terwijl Lies Pauwels met mensen die aan chronische pijn lijden een theaterproductie uitwerkt over  menselijke gevoeligheid. Ook Ersan Mondtag, de beroemdste regisseur van de jonge generatie in Duitsland, maakt een nieuw stuk bij NTGent. En Faustin Linyekula, de ster van de  internationale dansscene, gaat in op de geschiedenis van de dans in zijn thuisland Congo en op de vraag hoe een nationaal ballet daar na de onafhankelijkheid moest bijdragen aan de zoektocht naar identiteit. Met die voorstelling zet Linyekula onze reeks Histoire(s) du Théâtre verder, waarin elk seizoen een kunstenaar de – of zijn persoonlijke – geschiedenis van het theater behandelt. Deze reeks opende met La Reprise van Milo Rau in mei 2018, een productie voor het Kunstenfestivaldesarts. Milo Rau zal in zijn eerste seizoen als artistiek leider van NTGent een Oresteia voor onze tijd maken, naar de grote tragedietrilogie uit het klassieke Griekenland. Hij zal zijn voorstelling Compassie die hij voor de Schaubüne Berlin maakte, herschrijven en opnieuw ensceneren voor België en Nederland. En hij opent het seizoen met een groot project over en voor Gent dat al bij zijn lancering tot in het parlement voor ophef zorgde: in Lam Gods worden de personages en verhalen uit het beroemdste schilderij van België herschapen, met acteurs uit het ensemble en mensen uit de stad. Naast deze eigen producties bieden wij een uitgebreid programma van gastoptredens en uitnodigingen, met zowel internationale sterren als lokale artiesten, met zowel populaire als experimentele formats. We presenteren of copresenteren meer dan 40 producties, onder andere van BERLIN, Jan Decorte, El Conde de Torrefiel, Ossama Halal, Sanja Mitrović, Needcompany, Josse de Pauw, SKaGeN, Johan Simons, Meg Stuart en Wunderbaum.

NTGent werkt nauw samen met andere Gentse huizen, in het bijzonder met CAMPO en Vooruit, en met andere Vlaamse theaters zoals KVS en Toneelhuis. We overwinnen de Belgische taalgrens door een langdurige samenwerking aan te gaan met het Théâtre National Wallonie Bruxelles, zetten in op coproducties met partners in verschillende landen, waaronder het Internationaal Theater Amsterdam, het Schauspielhaus Bochum en de theaters in Keulen en Stuttgart, en werken samen met de Münchner Kammerspiele, het Roma-europa Festival Rome, het Theaterfestival Boulevard Den Bosch, het Théâtre Nanterre-Amandiers en het Théâtre Vidy Lausanne, het West Kowloon Cultural District in Hong Kong en vele andere instellingen.

Als echt inclusief theater starten we nu ook een meerjarige samenwerking met de Duits-Zwitserse performancegroep Monster Truck die gespecialiseerd is in het werken met mensen met een handicap. Als artists in residence zijn behalve Luk Perceval, die naast zijn theatervoorstellingen nieuwe participatieve formats voor acteurs en toeschouwers uitwerkt, ook de Nederlandse kunstenaar Renzo Martens en zijn Europees-Congolese Institute for Human Activities bij onze werking betrokken, evenals Chokri Ben Chikha’s gezelschap Action Zoo Humain – die voor de wereldtentoonstelling in Dubai onder meer een alternatief  volkspaviljoen’ voorbereiden.

En natuurlijk wordt naast het uitgebreide theaterprogramma ook het politieke engagement voortgezet waar Milo Rau om bekend staat: Victoria Deluxe is met The Art of Organizing Hope de gangmaker van een conferentie met activisten van over de hele wereld, curator Lara Staal
ontwikkelt een performance-serie over de grote Europese fundamentele waarden en Milo Rau zet zijn General Assembly voort die in 2017 in Berlijn van start ging, ditmaal in São Paulo, via livestream in Brussel en Gent – een wereldparlement om de onderdrukten een stem te geven en samen de grote vragen van de toekomst aan te pakken.

NTGent biedt niet alleen een unieke mix van eigen producties, ensembletheater en klassiek theater, gastoptredens, performances, politiek engagement en internationale tournees. Het zal vooral ook een open huis zijn, open voor al uw suggesties en initiatieven. We betrekken de studenten in masterclasses en zien onszelf als ‘The Flemish Factory’ die productie en tournees, onafhankelijk toneel en repertoire, theaterkunst, theoretisch discours en politiek engagement combineert met het oog op een ‘globaal realisme’. Er is veel te doen, veel te leren,
veel te zien. Net zoals General Assembly ‘Democratie voor iedereen en alles’ eist, luidt ons credo ‘Theater voor iedereen en alles!’ Wees welkom en maak deel uit van het stadstheater van de toekomst!

Milo Rau, Stefan Bläske, Steven Heene
en Nathalie De Boelpaep