Bert Luppes

‘De rol die ik speel, ken ik niet.  Ik weet alleen: hij is van mij, mag niet geruild.’
(uit ‘Leven voor de vuist weg’ van W. Szymborska)

Bert Luppes, (’s-Gravenhage, 1955) volgde een opleiding aan de Toneelacademie van Maastricht. Hij was één van de oprichters van toneelgroep Het Vervolg. Vanaf 1982 werkte hij met Johan Simons en speelde hij bij Theatergroep Hollandia in o.a. Boeren Sterven, Prometheus, Stallerhof, Woyzeck, Leonce en Lena, Der Stein, De val van Mussolini, Korbes, Kingcorn, De Bitterzoet (ook in de verfilming) en Vrijdag.  Bij ZT Hollandia speelde hij opnieuw de titelrol in Woyzeck en het varken in Nageslacht (tekst Josse de Pauw).

Bij het Onafhankelijk Toneel speelde hij de titelrollen in Platonov, De Woudduivel (Oom Wanja), Ivanov en Othello, en verder speelde hij in Wie is er bang voor Viginia Woolf? (nominatie Louis d'Or in 2005), De Geit of, wie is Sylvia? en de muziektheaterproductie Man of Moods.

Daarnaast speelde hij bij enkele andere gezelschappen, waaronder Het Toneelhuis (Onder de Vulkaan) en Theater Artemis (Don Quichot en Zijnen IJzeren Wil (tekst Jeroen Olyslaegers), Vakman, Mouchette (tekst Arne Sierens), Drie Monniken (tekst Bernard Dewulf)). Sinds 2005 maakt hij deel uit van de artistieke raad van het Zuidelijk Toneel.

In 2003 ontving Bert Luppes de Louis d'Or voor zijn rol van Georges Vermeersch in Vrijdag van Hugo Claus, geregisseerd door Johan Simons. In september 2009 volgde zijn 2de Louis d'Or voor zijn rol van Martin in De Geit of, wie is Sylvia? (Edward Albee) in een regie van Mirjam Koen. In 2005 won hij het Gouden Beeld voor zijn 'uitzonderlijke of opvallende bijdrage' aan Droog, uitgezonden op televisie door de KRO.

Verder is hij te zien in een aantal speelfilms (o.a. Sint, Zwartboek, De Ongelukkige Huisvrouw, Patatje Oorlog, Oom Henk ) en televisieseries (o.a. Overspel, Van God Los, Hoe overleef ik).

Sinds Bert Luppes verbonden is aan het acteursensemble van NTGent, speelde hij de hoofdrol in Platonov van Luk Perceval, hij was te zien in Vals (regie Johan Simons), in Cyrano, (regie Julie Van Den Berghe), Hotel Malaria (tekst en regie Peter Verhelst),Oogst van de wrok (Luk Perceval), in Kroniek (Florian Fischer) en hij nam deel aan de marathonlezing van Odysseus. Een zwerver komt thuis (Michael De Cock). In seizoen 2017-2018 zal hij een rol vertolken in Kosmopolis en Menuet.


- Laatste update 11/07/2017

gerelateerde persartikels

Recensie NRC: ‘Sterven en de kunst van het verdwijnen’

geschreven op 6 mei 2015

Een eenheid is Kroniek beslist niet, eerder een droomspel, alsof wij, toeschouwers, geleidelijk meegaan in de schemerwereld tussen er zijn en er niet zijn.

- Kester Freriks, NRC Handelsblad, 8-11-'16

Meer info

Recensie Theaterkrant: ‘Een oefening in verdwijnen’

geschreven op 6 mei 2015

Alles aan Kroniek straalt pretentieloze toewijding uit.

- Evelyne Coussens, Theaterkrant, 5-11-'16

Meer info

Recensie Kroniek - Tumult.fm

geschreven op 6 mei 2015

De episodische, niet-chronologische structuur is echter allesbehalve een tekort en biedt het publiek een waaier aan mogelijk interpretaties. Bovendien laat Kroniek de kijker de keuze enkel de beelden die hem/haar persoonlijk het meest aanspraken mee naar huis te nemen, met in het achterhoofd de stem van Oscar Van Rompay die op een ietwat wrange toon opmerkt: “We hebben ons zijn eenzaamheid proberen inbeelden, nu voelen we die van ons minder”.

- Silke Bomberna, Tumult.fm, 22-10-'16

Meer info

Recensie Kroniek of een man ligt dood

geschreven op 6 mei 2015

De teksten wisselen af met stukken dans en beweging die het verhaal op een meer gevoelsmatige wijze laten binnenkomen. Vanden Eynde in het bijzonder ontsluit met haar broze en porseleinachtige lichaam een weelde aan associaties. Steeds meer onthullen de teksten invalshoeken van de verschillende betrokkenen in het verhaal.

- Etcetera, Johanna Cockx, 27-10-2016

Meer info

Recensie Cutting Edge Kroniek

geschreven op 6 mei 2015

Wat aanvankelijk maatschappijkritisch oogt, ontwikkelt zich gaandeweg tot een meditatie over dood, sterfelijkheid, over het (on)menselijke van ons, mensen.

- Jan-Jakob Delanoye, Cuttingedge.be, 25-10-2016

Meer info

Recensie Kroniek: ‘De geur van ontbinding’

geschreven op 6 mei 2015

Kroniek is een versplinterde, soms ondoordringbare collage zonder conclusie. Alsof dit verhaal geen totaalbeeld toelaat. Fischer plukt uit vele registers, regisseert eclectisch en zoekend waardoor je soms het spoor bijster raakt. Via nerveuze lichtwissels brengt hij het publiek dichtbij, dan weer veraf. Zijn stijl hopt tussen conceptueel en letterlijk, zintuiglijk en hermetisch, poëtisch en controversieel, zoals wanneer hij waaiers met de geur van een ontbindend lijk laat uitdelen.

- De Standaard, 26-10-'16

download artikel

Recensie De Morgen

geschreven op 6 mei 2015

Kroniek is een gestileerde dance macabre waarbij de dood van een vereenzaamd individu het uitgangspunt is om lijfelijkheid te etaleren.

- Jan De Smet, De Morgen, 16-11-'16

download artikel

Recensie Het Nieuwsblad: Kokhalzen of applaudisseren?

geschreven op 6 mei 2015

Kroniek is documentair theater dat diep durft te gaan, inspeelt op alle zintuigen en de juiste vragen opwerpt, maar tegelijk niemand veroordeelt. Knap werk.

- Magali Legrande, Het Nieuwsblad, 21-10-2016

Meer info download artikel

Recensie De Volkskrant: Kroniek

geschreven op 6 mei 2015

Kroniek roept interessante vragen op en bevat ontroerende scènes, maar is als geheel te weinig coherent. De voorstelling verliest zich in een samenraapsel van ideeën, impressies en rituelen.

- Karin Veraart, de Volkskrant, 21 oktober 2016

Meer info

Recensie: Kroniek - Guido Lauwaert

geschreven op 6 mei 2015

Een meesterwerk? Neen, maar wel indringend.

- Guido Lauwaert, 20-10-2016, http://parterregl.blogspot.be/2016/10/kroniek.html

Meer info

Recensie: ‘Mooi theater in een boomgaard vol ellende’

geschreven op 6 mei 2015

Een mooie oogst trouwens, visueel sterk, confronterend bij momenten, té statisch wel af en toe maar Perceval blijft Perceval: een kwaliteitslabel, een theaterbeest, een verhalenverteller, een regisseur uit de Champions League. Dus, beproefd, geproefd en genoten en gesmaakt.

- Peter Decroubele, deredactie.be, 2-03-'16

Meer info

Recensie De Standaard: ‘Exodus langs Route 66’

geschreven op 6 mei 2015

Op de vlucht slaan en elders streven naar een beter leven. Het is ook in John Steinbecks beroemde roman 'Oogst van de wrok' een oerthema. Regisseur Luk Perceval van een boerenfamilie tot een klassiek drama over onmacht.

- Geert Van der Speeten, De Standaard, 25-01-'16

download artikel

Recensie De Morgen: ‘In overleven schuilt geen waardigheid’

geschreven op 6 mei 2015

In 'Oogst van de wrok' gaat Luk Perceval op zoek naar universele thema's in John Steinbecks iconische vluchtelingenroman. En hoewel Perceval in tegenstelling tot zijn hoofdpersonages wel zijn vooropgestelde doel bereikt, verloopt de tocht niet zonder horten of stoten.

- Ewoud Ceulemans, De Morgen, 25 januari 2016

Meer info

Recensie Knack: ‘Erg indrukwekkend’

geschreven op 6 mei 2015

Hoe somber en tragisch het verhaal ook verloopt, de diepste ondertoon ervan is er een van bewondering voor de mens. Wat John Steinbeck verwoordde heeft Luk Perceval tegelijk teder en hard verbeeld. ★ ★ ★ ★ ★
- Guido Lauwaert, Knack Focus, 24-01-'16

Meer info

Recensie NRC Handelsblad: Hotel Malaria

geschreven op 6 mei 2015

Lust per contract in uiterst vertraagd Hotel Malaria.

- Ron Rijghard, NRC Handelsblad, 9-03-'15

Meer info

Recensie Knack: Hotel Malaria

geschreven op 6 mei 2015

Peter Verhelst zet zijn missie als minutieus onderzoeker van de sensuele intimiteit gestaag verder met 'Hotel Malaria' waarin hij als auteur en als regisseur imponeert met geraffineerde soberheid. ***

- Els Van Steenberghe, Knack Focus, 1-03-'15
 

Meer info

Recensie De Volkskrant: Hotel Malaria

geschreven op 6 mei 2015

Deze voorstelling is eigenlijk een theatergedicht, als een dans in het vagevuur.****

- Karin Veraart, de Volkskrant, 03-03-'15

download artikel

Recensie De Theaterkrant: ‘Verhelst essayeert over verlangen en eenzaamheid’

geschreven op 6 mei 2015

Met Hotel Malaria schreef Peter Verhelst een nieuwe tekst voor NTGent, bijna op het lijf van de twee acteurs Lien Wildemeersch en Bert Luppes. De schrijver Verhelst loopt de regisseur Verhelst niet voor de voeten: soberheid is troef, en even belangrijk als het uitgesprokene is de ‘witruimte’ ertussen.

- Johan Depaepe, Theaterkrant, 2-03-'15

Meer info

Recensie De Morgen: Hotel Malaria en Verhelst XL

geschreven op 6 mei 2015

De tijd stilzetten, de poriën open en langzaam proeven van de taal: dat is altijd het theater van Peter Verhelst geweest. De kracht ervan: een totaal gebrek aan opdringerigheid.

- Evelyne Coussens, De Morgen, 2-03-'15

download artikel

Recensie Cutting Edge: ‘Jouw blik, mijn verlangen’

geschreven op 6 mei 2015

'De immer charismatische en toch breekbare Luppes zet echter een bezwerende vertolking neer. Het is zijn verdienste, en uiteraard die van Verhelst, dat de toeschouwer alsnog koortsig van passie de zaal verlaat.'

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 26/02/'15

Meer info

Recensie Hotel Malaria: N’TGent combineert voorstelling met installaties van Peter Verhelst’

geschreven op 6 mei 2015

Over Hotel Malaria:

Afstandelijke esthetiek en zintuigelijke nabijheid: het is een heel eigen combinatie, maar ook een moeilijk te bespelen balans. Elke zucht van Bert Luppes en Lien Wildemeersch wordt op je oorschelp neergelegd, maar je blijft hun gestileerde duet aankijken als een programma, als een heilig plan. Hotel Malaria wil het leven doen lillen, maar mummificeert zijn woorden en beelden tot prachtige preparaten. Het geeft geen vonken, wel een vergulde gloed.

- Wouter Hillaert, De Standaard, 2-03-'15

Over Verhelst XL

Het parcours nodigt uit tot vertragen en intensief kijken. Tekst is herleid tot een absoluut minimum, niet meer dan
een poëtische voorzet. Deze geestelijke massage­oefening, dit universum met spirituele trekjes: het is ook dwingend. Verhelst verwacht dat je binnenstapt als een believer.

- Geert Van der Speeten, De Standaard, 2-03-'15

download artikel