Dennis Diels

Dennis Diels (Turnhout, 1976) studeerde beeld, geluid en montage aan het Rits. Hij werkt sinds 1997 bij NTGent waar hij o.a. meewerkte aan producties als Peter Pan, Liaisons Dangereuses, La Strada, The Rocky Horror Show, Het Gezin Van Paemel, Camelot en Alladin. In 2001 kreeg hij van toenmalig artistiek directeur Jean-Pierre De Decker voor het eerst de kans om het lichtontwerp in eigen handen te nemen voor de voorstelling Montagnes Russes. Daarop volgden ontwerpen voor Rust en Sneeuwwit vogeltje. Ook voor Angels van Gregory Caers en Ives Thuwis maakte hij het lichtontwerp.

Hij werkte samen met regisseur Chokri Ben Chikha voor De leeuw van Vlaanderen, een coproductie van het toenmalige Union Suspecte (nu Action Zoo Humaine) en Publiekstheater (nu NTGent) en Bruine suiker. Met regisseur Christopher Marthaler en scenografe Anna Viebrock voor Seemanslieder en Maeterlinck. Hij realiseerde het lichtontwerp voor Aida*, de openingsproductie van Wim Opbrouck bij zijn artistiek leiderschap, Hans en Grietje van Servé Hermans, Candide van Michel Schröder, Rood van Koen De Sutter, Nero en Africa van Peter Verhelst, Cyrano en Olifant Jezus van Julie Van den Berghe, Revue Ravage van Josse De Pauw, Learning How to Walk van Benny Claessens, in een scenografie van Jozef Wouters. Voor TG Maastricht creëerde hij het lichtonwerp voor Othello van Servé Hermans en voor Hofpleintheater maakte hij het lichtontwerp voor De loop der dingen van Gregory Caers .

Voor Johan Simons maakte hij de belichting voor o.a. Ik val, val in mijn armen, 10 Geboden, Instinct, Gif, Wass will thas Weib, Kasimir en Karoline, Vals en De kersentuin, Winterreise bij Theater Transparant, in een decorontwerp van Michael Borremans, voor de opera Alceste en De vreemden.

Seizoen 2017-2018 creëert hij het lichtontwerp voor Simons' laatste deel van de muziektheatertrilogie Kosmopolis


- Last update 22/09/2017

gerelateerde persartikels

Guido Lauwaert: ‘Machtig! Prachtig! Krachtig!’

geschreven op 28 april 2015

In L’Étranger uit 1942, de meest gave roman van Albert Camus [1913-1960], beschouwt de hoofdpersoon de moord die hij heeft begaan als een natuurlijk gebeuren en niet als een misdaad. Kamel Daoud [1970] heeft voor het andere doel gekozen. Zijn roman, Moussa of de dood van een Arabier, wordt erkend als een meesterwerk, in hoge mate door de Prix Goncourt du Premier Roman 2015. 
 

Meer info

Nachtkritik.de: ‘Erkenne die Erlösung’

geschreven op 28 april 2015

'Etwas braut sich zusammen. Aber es lässt sich nicht fassen.'

- Nachtkritik.de, Sascha Westphal, 5-09-2016

Meer info