Johan Simons

Johan Simons (1946) volgde zowel een dans- als acteursopleiding, respectievelijk aan de Rotterdamse Dansacademie en de Toneelacademie Maastricht. In 1976 startte hij als acteur/regisseur bij de Haagsche Comedie. Hij stichtte in 1985 Theatergroep Hollandia, dat later ZTHollandia werd. Vanaf dan legt hij zich volledig toe op het regisseren.

Johan Simons was samen met Paul Koek de drijvende kracht achter ZTHollandia, indertijd een van de belangrijkste gezelschappen van het Nederlands theater dat internationale lof oogstte met voorstellingen als Val van de goden en Sentimenti.

Van 2005 tot 2010 was hij artistiek leider bij NTGent. Hij bouwde er een Vlaams-Nederlands ensemble uit en maakte voorstellingen als De asielzoeker, Platform, Vergeten straat, Kasimir en Karoline, Instinct, Tien geboden, La grande bouffe, Gif, Brief aan mijn rechter e.a.

Vanaf september 2010 tot juni 2015 was Johan Simons regievoerende intendant bij de Münchner Kammerspiele. Hij bracht er stukken van Elfriede Jelinek, Shakespeare, Tsjechov, Lot Vekemans, Joseph Roth en Sarah Kane. In het Duitse taalgebied was eerder werk van hem te zien op belangrijke podia als het Schauspielhaus Stuttgart, het Schauspielhaus Zürich, de RuhrTriënnale, de Münchner Kammerspiele, de Wiener Festwochen, de Volksbühne en het Hebbeltheater Berlin. Met voorstellingen als Anatomie Titus, Elementarteilchen (bekroond met de Oostenrijkse theaterprijs Nestroy) en Kasimir und Karoline (coproductie met NTGent) werd hij onder meer uitgenodigd voor het Berliner Theatertreffen en het Festival D’Avignon. Johan Simons is ook actief als operaregisseur. Zo regisseerde hij reeds in de Opéra Bastille (Parijs), in de Nederlandse Opera en op de Salzburger Festspiele. In september 2009 reikte de Universiteit Gent Johan Simons een eredoctoraat uit, als blijk van hun waardering voor de vernieuwende visie, de internationale weerklank en het maatschappelijk engagement in zijn werk. Zijn werk werd ook bekroond met tal van (inter)nationale theaterprijzen.

In mei 2014 kreeg Johan Simons de prestigieuze Theaterpreis Berlin, die uitgereikt wordt op het jaarlijks Theatertreffen, voor zijn verdiensten voor het Duitse theater. Eveneens in 2014 nam hij de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs in ontvangst. Deze oeuvreprijs wordt jaarlijks door het fonds toegekend aan een persoon of instelling met een grote staat van dienst op gebied van cultuur of natuur in Nederland.

Van 2015 tot 2017 oefent Simons de functie uit van intendant van het Internationaal Festival, de Ruhrtriënnale en is hij terug de artistiek directeur van NTGent. Hij opende het seizoen met de locatievoorstelling Accattone (Pasolini), een grootschalige coproductie van NTGent en de Ruhrtriënnale i.s.m. Het Collegium Vocale.

In het seizoen 2016-2017 regisseert  Simons De vreemden op locatie (een coproductie van NTGent en de Ruhrtriënnale) en Onderworpen (naar Soumission van Houellebecq), een coproductie met Action Zoo Humain. Voor We Free Kings, het jazzprogramma van Wim Opbrouck, zal hij de eindmontage verzorgen.

Vanaf 2017-2018 is Simons artistiek leider in het Schauspielhaus Bochum. Hij maakt met NTGent in het voorjaar nog een laatste enscenering als intendant van de Ruhrtriennale, Kosmopolis.


- Update 23/05/2016

gerelateerd nieuws

Simons bereidt met NTGent plan toekomst voor

geschreven op 28 april 2015

NTGent heeft aangekondigd dat de artistieke leiding per september 2018 wisselt. NTGent kiest om Simons als belangrijkste artistieke signatuur te behouden tot september 2018.

lees meer

Wereldpremière die Fremden/ De vreemden tijdens de Ruhrtriënnale

geschreven op 28 april 2015

Op vr 2 september 2016 ging die Fremden in première tijdens de Ruhrtriënnale in Marl. Bekijk hieronder de foto's.

lees meer

De XII Werken / Afl. 4: Reinbert de Leeuw

geschreven op 28 april 2015

In deze reeks vragen we aan een van onze huisregisseurs naar de kunstwerken en/of kunstenaars die zijn of haar referentiekader hebben gevormd. Dit seizoen stellen we deze vraag aan onze artistiek leider Johan Simons. Als vierde artistieke referentie kiest hij voor: Reinbert de Leeuw.

lees meer

Accattone één van de voorstellingen van najaar voor Cutting Edge

geschreven op 28 april 2015

Cutting Edge maakte zijn lijst met beste voorstellingen van het najaar 2015 bekend: Accattone staat ertussen. Trots!

lees meer

De XII Werken / Afl. 2 Atelier Van Lieshout

geschreven op 28 april 2015

In deze reeks vragen we aan een van onze huisregisseurs naar de twaalf kunstwerken en/of kunstenaars die zijn of haar referentiekader hebben gevormd. Dit seizoen stellen we deze vraag aan onze artistiek leider Johan Simons. Als tweede artistieke referentie kiest hij voor: Atelier Van Lieshout

lees meer

De XII Werken van Johan Simons/ Afl. 1

geschreven op 28 april 2015

In deze reeks vragen we aan een van onze huisregisseurs naar de twaalf kunstwerken en/of kunstenaars die zijn of haar referentiekader hebben gevormd. Dit seizoen stellen we deze vraag aan onze artistiek leider: Johan Simons. Als eerste artistieke referentie kiest hij voor: Joseph Beuys.

lees meer

Johan Simons en Benny Claessens te gast in De Afspraak

geschreven op 28 april 2015

Te gast in 'De afspraak' op Canvas: Johan Simons en Benny Claessens.

lees meer

gerelateerde persartikels

Recensie Het Parool: ‘Twee successen van Houellebecq in een weekend’

geschreven op 28 april 2015

"Een bloedige aanslag door moslimextremisten wordt in de regie van Johan Simons (bewerking Tom Blokdijk) aan het begin van de voorstelling Platform geplaatst zodat we met een knaleffect meteen bij de les zijn en de aanslag als een zwaard van Damocles boven de enscenering komt te hangen".

- Hans Smit, Het Parool, 13 mei 2017.

download artikel

Recensie Cutting Edge: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

"In deze tijd van extremen getuigen zowel Houellebecq als Simons van een hartroerend humanisme".

Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 13 mei 2017.

Meer info

Recensie Het Nieuwsblad: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

NTGent heeft deze theaterbewerking slim aangepakt. De timing is ook perfect: geen beter moment om na te denken over het toekomstige Frankrijk dan vlak voor de Franse presidentsverkiezingen. Bovendien sluisde NTGent de regie door naar Action Zoo Humain, het gezelschap rond de broers Ben Chikha. Een kolfje naar hun hand, aangezien ze erom bekendstaan interculturele vraagstukken bespreekbaar te maken".

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 2 mei 2017.

download artikel

Recensie De Morgen: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

"Bijna waren we vergeten dat 'Platform' onder al zijn cynisch gehouellebecq een diepromantisch liefdesverhaal is".

- Evelyne Coussens, De Morgen, 2 mei 2017.

download artikel

Recensie Trouw

geschreven op 28 april 2015

"Ook in Onderworpen is NTGent er briljant in geslaagd om de alomvattendheid van Houellebecqs thematiek in spannend theater te vertalen, wars van oordelen of complexe interpretaties. Zelfs met iets van lucht en lichtheid. Net als Platform stoelt Onderworpen op een verhalende verteltrant, die door de magistrale acteerprestaties van grotendeels dezelfde cast keihard binnenkomt."

- Sander Hiskemuller, Trouw, 25 april 2017

Meer info

Recensie NRC: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

'Onderworpen is zo actueel, dat je als toeschouwer het idee hebt dat er voor je ogen een wending in de westerse geschiedenis wordt geschreven. Het moment waarop Van Watermeulen de islam als verlossing beschouwt, vertolkt hij knap als in een klassieke tragedie. In een enkele scène wordt de westerse christelijke cultuur failliet verklaard.'

- Kester Freriks, NRC, 24 april 2017

Meer info

Recensie De Volkskrant: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

Vier uur onversneden toneel over onderwerpen die er nu toe doen: Europa, islam, liefde. 

- Vincent Kouters, De Volkskrant, 25-04-'17

Meer info

Recensie De Standaard: Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

Van Watermeulens vertolking is fenomenaal. Met zijn laconieke droogheid, gevatte mimiek en ­cynische speelstijl weet hij perfect de absurde vertwijfeling te vatten die Houellebecq in zijn boek beoogt. Sara De Bosschere zet een zeer doorleefde Myriam neer, terwijl Zouzou Ben Chikha, Marijke Pinoy en Mourade Zeguendi (de enige die Frans praat) voor de komische noot zorgen.

- Filip Tielens, De Standaard, 25-04-'17

Meer info

Recensie Theaterkrant.nl: Platform

geschreven op 28 april 2015

Deze tegenstellingen werken meestal op de lach, maar zorgen soms ook voor de schuring die je aan het denken zet.

- Boukje Cnossen, Theaterkrant.nl, 24-04-2017

Meer info

Recensie Theaterkrant: Houellebecq uitvergroot tot komedie

geschreven op 28 april 2015

Alles wordt uitvergroot, tot komedie gemaakt, waardoor het verhaal zwaar aan zeggingskracht inboet.
- Boukje Cnossen, Theaterkrant.nl, 24 april 2017 
 

Meer info

Interview De Volkskrant: Johan Simons

geschreven op 28 april 2015

"Houellebecq gebruikt de islam om zijn eigen ongeluk te tonen: 'Mijn lichaam kan geen bron van genot meer zijn, maar nog wel een bron van pijn' - die zin is veelzeggend. Je kunt dat terugvoeren op de westerse maatschappij van nu. Nee, ik vind hem geen anti-islamschrijver, geen cynicus, ik vind hem een romanticus. Zijn boeken zijn een schreeuw om liefde. Deze voorstelling bevat brandbaar materiaal, het is een precair onderwerp, dat realiseer ik me terdege. Je maakt maar zelden in je leven dit soort theater. Dan gaat het niet meer over een mooie regie of fantastische spelers, maar over: wauw, wat hebben we nu toch gezien!".

- Hein Janssen, De Volkskrant, 21 april 2017

Meer info download artikel

Interview Trouw: Johan Simons & Chokri Ben Chikha

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons: "Ik ken Houellebecq inmiddels persoonlijk. Hij is niet cynisch, zoals veel mensen denken, maar romantisch. Nee, het gaat zijn personages niet alleen om neuken."

- Sandra Kooke, Trouw, 20 april 2017

Meer info download artikel

Recensie De vreemden - Tumult.fm

geschreven op 28 april 2015

Een bijzonder stuk met een prachtige beeldtaal en een nobel thema.

- Rozemarijn van Kalmthout, Tumult.fm, 24-09-2016

Meer info

Recensie De vreemden:

geschreven op 28 april 2015

De vreemden bevreemdt, ook al is het broodnodig theater. De voorstelling kaart op een visueel en muzikaal indrukwekkende manier een thema aan waar onze samenleving mee worstelt maar door het ongelijke spel blijf je er wat tegenaan kijken. De voorstelling raakt pas wanneer de spelers weinig meer dan stille, wiegende, haast onzichtbare getuigen van de indringende videobeelden en zalvende muziek worden.

- Els Van Steenberghe, Knack, 24-09-2016

Meer info

Recensie Cuttingedge: ‘Een spiegel voor moord, moraal en menselijkheid’

geschreven op 28 april 2015

Het abstract expressionisme van Simons’ personenregie werkt ook nu weer uitstekend. De tot de grenzen van de absurditeit uitgerokken psychologische typeringen wekken tegelijk hilariteit en mededogen op, waarmee het absurde eigenlijk uitstekend wordt gekarakteriseerd. Anderzijds maakt Simons het narratief onnodig complex door het polyfoon te benaderen. De vijf acteurs spelen allemaal Haroen, waarnaast ze nog andere rollen vertolken. Weliswaar is de manier waarop Simons Camus’ en Daouds romans met elkaar probeert te verweven muzikaal, maar ergens onderweg wordt de samenhang te losmazig.

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge - 22 september 2016

Meer info

Knack: Interview met Kamel Daoud

geschreven op 28 april 2015

Kamel Daoud is van geen kleintje vervaard. In zijn meesterlijke romandebuut Meursault: contre-enquête (2013) diende hij Albert Camus van repliek. En hoewel er een fatwa tegen hem is uitgesproken, blijft de Algerijnse auteur zijn mening geven over hete hangijzers - begin dit jaar ontstak zijn pamflet De seksuele treurnis van de Arabische wereld nog een storm van protest. 'Het is niet wij Arabieren tegen jullie Europeanen. Wij vertegenwoordigen samen de mensheid, en aan de overkant wappert de zwarte vlag van de IS-barbarij.'

Meer info

Het Nieuwsblad: ‘De vermoorde Arabier’

geschreven op 28 april 2015

De Leeuw houdt vast aan het Westerse muziekrepertoire, wat toelaat om het begrip 'vreemdelingen' verder open te trekken. Ook wij Westerlingen vervreemden immers van elkaar. Daar hoeft geen Arabier - dood of levend - aan te pas te komen. 

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 6-09-2016

download artikel

De Morgen: ‘Weg met hokjesdenken’

geschreven op 28 april 2015

De vreemden is Johan Simons' pleidooi om vreemdelingen niet als 'het andere' te zien, maar te erkennen als de individuen die ze zijn. (...) Het resultaat is indrukwekkend, al overspeelt Johan Simons zijn hand ook wel eens.

- De Morgen, 5-09-2016

download artikel

De Standaard: ‘God is een kolenmengmachine’

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons raakt een zere plek aan: die van onze pijnlijke koloniale geschiedenis.

- De Standaard, 5-09-2016

download artikel

De Volkskrant: Recensie De vreemden

geschreven op 28 april 2015

In een halfduister, schitterend toneelbeeld dolen figuurtjes rond op kolengruis. De wereld wordt groter, onze leefruimte kleiner zegt dat beeld: magistraal.

- De Volkskrant, Hein Janssen, 5-09-2016

download artikel

Guido Lauwaert: ‘Machtig! Prachtig! Krachtig!’

geschreven op 28 april 2015

In L’Étranger uit 1942, de meest gave roman van Albert Camus [1913-1960], beschouwt de hoofdpersoon de moord die hij heeft begaan als een natuurlijk gebeuren en niet als een misdaad. Kamel Daoud [1970] heeft voor het andere doel gekozen. Zijn roman, Moussa of de dood van een Arabier, wordt erkend als een meesterwerk, in hoge mate door de Prix Goncourt du Premier Roman 2015. 
 

Meer info

Nachtkritik.de: ‘Erkenne die Erlösung’

geschreven op 28 april 2015

'Etwas braut sich zusammen. Aber es lässt sich nicht fassen.'

- Nachtkritik.de, Sascha Westphal, 5-09-2016

Meer info

NRC Handelsblad: ‘Overdosis vervreemding in De vreemden stoot af’

geschreven op 28 april 2015

De ambitieuze muziektheatervoorstelling Die Fremden, die vrijdag zijn première beleefde in de Ruhrtriennale, wil een onderzoek zijn naar die ‘ander’, en daarmee naar onszelf.

- Herien Wensink, NRC Handelsblad, 4-09-'16

Meer info

Recensie Theaterkrant.nl: ‘We zijn allemaal vreemden’ *****

geschreven op 28 april 2015

Simons wil een Europese theatermaker zijn en theater maken over de grote Europese problemen. Met Die Fremden, een van de hoogtepunten van de Ruhrtriennale 2016, slaagt hij daar wonderwel in: met Nederlandse musici, Nederlandse, Belgische, Duitse en Estlandse acteurs maakt hij een muziektheaterproductie over een heel actueel Frans boek in een enorme Duitse fabriekshal.

- Max Arian, theaterkrant.nl, 2-09-2016

Meer info

Der Spiegel: ‘Böses Europa’, 3-09-‘16

geschreven op 28 april 2015

Musiktheater mit politischem Anspruch: "Die Fremden" bei der Ruhrtriennale fährt spektakuläre Bilder und Klänge auf, bleibt bei der Kritik am eurozentrischen Blick auf die Welt doch sehr ­ eurozentrisch.

- Anke Dürr, Der Spiegel, 3-09-'16

Meer info

Recensie 8weekly.com: ‘Bitterzoete Kersentuin’

geschreven op 28 april 2015

de sterren van de avond zijn Bokma en Benny Claessens, de laatste als de student Trofimov. Beiden dragen te krappe kleren en beiden zijn zeer specifiek in het neerzetten van hun personages. Zich samenknijpende handen, knipperende oogleden, achterdocht, veel achterdocht. Bokma is soms bijna karikaturaal, maar steeds zeer geestig of aandoenlijk en in zijn dronkemansscène magistraal. Claessens neemt in zijn monologen (soms te) lange pauzes, maar die dragen bij aan de stille fragiele sfeer.

- Emilia Nova, 8weekly.com, 29-01-'16

Meer info

Recensie De Kersentuin: ‘Eindtijdruimte’

geschreven op 28 april 2015

Bokma demonstreert een idolate ademnood bij iedere toenadering door Ljoebov (Elsie de Brauw). En hij toont talloze variaties van ultieme verwarring, iedere keer wanneer hij erachter komt dat zij iets anders beoogt dan wat hij hoopt dat zij bedoelt. Bokma's spel grenst op zulke momenten aan de slapstick van een teleurgestelde minnaar in lach-of-ik-schietfilms. Benny Claessens zet met zijn temerige dictie een utopist neer, die net zo kan zuigen en commanderen als Lopachin (die mannen zijn qua karakter meer verwant dan ze zullen toegeven), maar die steeds net op tijd met de berg quasi-maatschappelijke babbels komt opdraven die de figuur vanTrofimov zo ongrijpbaar en zo gevaarlijk maakt.

- Loek Zonneveld, De Groene Amsterdammer, 28-1-'16

Meer info

Recensie De kersentuin - De Standaard

geschreven op 28 april 2015

'De Kersentuin' is schouderbreed theater waar je het bij momenten, letterlijk, benauwd van krijgt. De oogkleppen die de personages dragen en de drang om alles zelf op te lossen, en uit de financiële put te klimmen, zijn mooie metaforen voor het individualisme van deze tijd.

- De Standaard, Geert Van der Speeten, 1-12-2015

Meer info

Recensie Theaterkrant: NTGent toont een Kersentuin in volle bloei

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons maakt met De kersentuin bij ‘zijn’ NTGent een glorieuze terugkeer als artistiek directeur. ‘Een late ontdekking’, noemt de regisseur Tsjechov, en dan heeft hij het zowel over zijn werk als de mens. Met de tekst uit 1903 in de hand, maakte Simons van De kersentuin een sprankelende en actuele voorstelling over ontwortelde en van hun oorsprong vervreemde mensen. Zwalpend in een wereld in transitie, met ontkenning als wapen.

- Johan Depaepe, Theaterkrant, 10-12-'15

Meer info

Recensie: Elsie de Brauw schittert in fascinerende en ontroerende Kersentuin

geschreven op 28 april 2015

Hoe meer de verschillende lagen van de voorstelling zich ontvouwen, hoe fascinerender en ontroerender deze verfrissende kijk op De kersentuin wordt.

- Robbert Van Heuven, Trouw, 28-12-'15

download artikel

Recensie Eindhovens Dagblad: ‘Tsjechovs meesterwerk als bokkig theater.’

geschreven op 28 april 2015

Bij Simons gaat het in deze voorstelling om de wereldvisie van de personages. Lopachin is een selfmade man, met geen grotere fantasie dan het landgoed kopen waar zijn vader nog slaaf was. Trofimov denkt vrijer, maar abstracter.

- Simon van den Berg, Eindhovens Dagblad, 2-01-'16

download artikel

Opinie De Morgen: Johan Simons, Michael De Cock en Halina Reijn

geschreven op 28 april 2015

'Theater moet de onrust tastbaar maken.'

- Opinie De Morgen: Johan Simons, Michael De Cock en Halina Reijn, 2-01-'16

download artikel

Recensie rirotheater.blogspot.nl: De kersentuin

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons, terug bij NTGent, regisseert een messcherpe De Kersentuin. Met een op maat uitgedunde tekst, met uitblinkende acteurs, en in een perfect werkende enscenering.

- RiRo Toneelrecensies, 22-12-'15, rirotheater.blogspot.nl

Meer info

Recensie Cleeft.nl: ‘De kerstentuin’ maakt tragiek voelbaar met een lach

geschreven op 28 april 2015

In zijn bewerking van Anton Tsjechov’s ‘De kerstentuin’ (1904) zet Johan Simons zijn acteurs op een catwalk van slechts een meter breed. Oplettend schuiven de acteurs langs de hoge, houten schotten, balancerend op de rand van de afgrond. Tape aan de kale muur, een strook bloemetjesbehang en een kinderstoel als rest van het gezellige huis dat dit ooit geweest is. Toch is Simons’ versie van deze klassieker alles behalve sentimenteel.

- Vicky Los, 24-12-'15, Cleeft.nl

Meer info

Interview: ‘Een gouden tijd voor het theater.’

geschreven op 28 april 2015

Tsjechov voltooide De kersentuin in 1904, een paar maanden voor hij stierf. ,,Net als nu maakte de wereld woelige tijden door", zegt Simons. ,,De Russische Revolutie stond voor de deur. Het is een einde-der-tijdenstuk. En ik heb het gevoel dat wij ook op een kantelpunt zitten. Er is veel protest tegen de samenleving die wij hebben gecreëerd." ,,Daarom is het op dit moment, hoe wrang dat ook klinkt, een gouden tijd voor het theater. Het is noodzaak om het over grote politieke
thema's te hebben. Cultuur is de samenhang van alle dingen, daar horen voetbal en alle andere soorten uitingen ook bij. Daarboven heb je de kunst, en die becommentarieert de cultuur."

- Sander Janssens, Eindhovens dagblad, 22-12-'15

download artikel

Column De kersentuin - Joyce Roodnat

geschreven op 28 april 2015

Mama, huil je? Mijn lieve, goede, beste mama, lieve schat, ik houd van je, troost dochter Anja haar moeder Ljoebov. Hoor ik die zin, dan denk ik aan mijn eigen moeder.

- Joyce Roodnat zag De kersentuin van NTGent en schreef erover in haar column voor het NRC Handelsblad

Meer info

Recensie De kersentuin - Het Nieuwsblad

geschreven op 28 april 2015

'De Kersentuin' is schouderbreed theater waar je het bij momenten, letterlijk, benauwd van krijgt. De oogkleppen die de personages dragen en de drang om alles zelf op te lossen, en uit de financiële put te klimmen, zijn mooie metaforen voor het individualisme van deze tijd. Maar een beetje meer liefde, en een beetje meer hoop in deze bewerking had geen kwaad gekund.
 

- 30-11-'15 Het Nieuwsblad, Magali Degrande

Meer info

Scènes: interview Johan Simons - ‘Ontworteling’

geschreven op 28 april 2015

Op een grijze novemberdag zitten in een theater in Gent tien mensen achter de regietafel. In opperste concentratie wordt een scène uit De Kersentuin van enkele minuten een keer of acht gespeeld. Regisseur Johan Simons zoekt met zijn spelers naar de juiste balans. ‘Het begin is prachtig, maar het tweede deel is te hard. Dat moet net zo zacht. Bij Tsjechov gaat het om dit soort subtiliteiten. Juist dat maakt hem tot een groot schrijver.’


- Scènes, Jos Schuring, 15-12-'15

download artikel

Recensie De kersentuin - Knack Focus

geschreven op 28 april 2015

Het concept is zo opgebouwd dat de spelers nauwelijks bewegingsruimte hebben. Wat de patsituatie van het droeve verhaal maar versterkt. Panelen in alle mogelijke maten en gewichten leunen tegen elkaar. Het tekent het verval van het huis. Slechts een kruk en een kinderschoolstoeltje rest er de bewoners, om enerzijds even op adem te komen en anderzijds het geklaag te versterken. In dit bizar decor acteren de spelers op een wijze die doet denken aan het einde van de stomme film, met veel schaduwspel, en de gesproken film, met slapstick en overacting. Waarmee Johan Simons terugkeert naar wat Tsjechov wilde: een komedie.

- Knack Focus, Guido Lauwaert, 29-11-2015

Meer info

Recensie De kersentuin - Tumult.fm

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons regisseerde ‘De kersentuin’ van Anton Tsjechov en maakte een voorstelling die tot de essentie kwam. De essentie die Tsjechov zelf voor ogen had. En dat met de hulp van een fenomenale cast.(…) De spelers weten perfect waar ze naartoe gaan, ze hebben een concreet doel voor ogen. Elke uitspraak hoe absurd en van de pot gerukt, is onmisbaar voor het geheel. Elke hoge inzet van een personage stimuleert die van de andere. Een gouden regel bij het acteren waarvan hier maximaal gebruik wordt gemaakt.

- Roos Pauwels, Tumult.fm, 1-12-2015

Meer info

Recensie CuttingEdge: ‘Roerloos in de regen’

geschreven op 28 april 2015

Simons analyseert en dissecteert als nooit tevoren. Gevolg is een bijna ondragelijk intense ‘De kersentuin’. Er is echter ook troost, die bij Simons naar aloude gewoonte uit de muziek opwelt. Visueel wordt het leed dankzij de uitnemende cast efficiënt uitvergroot, terwijl de soundtrack al het lijden als een warme mantel omvat.

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 29 november 2015

Meer info

Recensie De kersentuin - NRC Handelsblad

geschreven op 28 april 2015

De interessante visie die Simons met zijn bewonderenswaardige cast van spelers uitdraagt, is er een van volkomen ontheemding.

- NRC Handelsblad, Kester Freriks, 1-12-2015

Meer info

Recensie Cutting Edge: Troost en tranen. Een subversieve choreografie.

geschreven op 28 april 2015

Een verlaten industriële loods – of hoe leegte vorm krijgt. Een container, een put, een eenzaam spoor dat naar een ongewisse einder voert, de avondschemering die langzaam door de nacht wordt omarmd. En een tiental mensen, het schuim der aarde. Verworpen door de samenleving, vervreemd van de gangbare moraal. Ze kennen maar één taal. Die van de ruwheid.

- Cutting Edge, Jan-Jakob Delanoye, 20-09-'15

Meer info

Recensie deredactie.be: ‘Hard, grauw, direct locatietheater met branie’

geschreven op 28 april 2015

Met "Accattone" pakt het vernieuwde NTGent direct hard uit. Johans Simons is na zijn omzwervingen bij de Münchner Kammerspiele terug in het oude, vertrouwde nest en is weer de artistieke leidsman van weleer. De verloren vader is terug en hij zet al de toon waar hij de komende jaren met het NTGent naartoe wil. "Accattone" brengt de duistere kant van het leven naar voren, in een groots opgezette productie. Ambachtelijk, kundig theater, vol passie en vol confrontatie. Niet om warm van te krijgen of blij van te worden, daarvoor is de thematiek té scherp en te gekarteld. Maar het is een soort van theater waar we bij ons al bij al weinig mee te maken krijgen. Nét dat is bijzonder interessant.

- Deredactie.be, Peter Decroubele, 16-09-'15

Meer info

Aankondiging Trends: Tussen paria en messias

geschreven op 28 april 2015

Pasolini en Simons interpreteren de plot als een hedendaags lijdensverhaal, compleet met Bijbelse referenties. Die krijgen nog extra diepgang door de cantates van Johann Sebastian Bach, die Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe erdoorheen weeft.

- Trends, 10-09-'15, Thijs Demeulemeester

download artikel

Interview De Morgen: Johan Simons interviewt Benny Claessens

geschreven op 28 april 2015

'Wie Benny Claessens is? Een onwaarschijnlijke taalvirtuoos én iemand die het principieel nooit eens is met de regisseur.’ Bulderlach aan beide kanten van de tafel. Johan Simons (68) en Benny Claessens (33) weten precies wat ze aan elkaar hebben. Maak kennis met die laatste, door de ogen van de eerste.

- Interview Benny Claessens door Johan Simons, De Morgen, 29-08-'15

download artikel

Recensie De Theaterkrant: ‘Hemel en aarde in symbolisch geladen Accattone’

geschreven op 28 april 2015

De personages lopen over scherpgepunte stenen. Die rauwheid van de aarde doet pijn. Ondertussen klinkt er hemelse cantatemuziek van Bach, gezongen en uitgevoerd door Collegium Vocale Gent. Op dat hevige contrast tussen hemel en aarde bouwt regisseur Johan Simons zijn toneelversie van de film Accattone(1961) van de Italiaanse cineast Pier Paolo Pasolini. De toneelbewerking is van de hand van dramaturg Koen Tachelet.

- Kester Freriks, De Theaterkrant, 22-08-'15

download artikel

Recensie Eindhovens Dagblad: ‘Tranen in een kathedraal van gruis en stof’

geschreven op 28 april 2015

Er zijn voorstellingen, die vergeet je nooit. Accattone ís zo’n uitvoering. Het toneelspel, de muziek en de ruimte waarin wordt gespeeld: alles klopt.

- Rob Schoonen, 17-08-'15, Einhovens Dagblad

download artikel

Recensie Trouw: ‘De bedelaar, de hoeren en Bach’

geschreven op 28 april 2015

Die combinatie van de ruwe en vuile meute rondom Accattone en de perfecte schoonheid van Bachs muziek zat ook al in Pasolini’s film. Op zich was dit dus geen echt origineel of vernieuwend idee, maar de uitwerking ervan, daar in die ruige, steeds donker wordende ruimte, was perfect.

- Peter van der Lint, 18-08-'15, Trouw

download artikel

Recensie NRC Handelsblad: ‘Weemoed in kolenhal’

geschreven op 28 april 2015

Hoe het bontgeklede premièrepubliek die afstand doorkruist op weg naar de tribune, struikelend over steengruis en omkranst door roodgouden zonnestralen, terwijl de reusachtige, donkere hal zich boven hen opricht, hen verzwelgt, is een nederig stemmend gezicht. Steeds kleiner, nietiger worden wij, tegen dit immense decor – en dat effect is de essentie van deze productie, Pasolini’s Accattone begeleid door Bachcantates: stof zijn wij, en tot stof zullen we wederkeren.

- Herien Wensink, 17-08-'15, NRC Handelsblad

download artikel

Recensie De Limburger: ‘Macabere dans met het leven en de dood’

geschreven op 28 april 2015

Is werk absoluut nodig om een identiteit te hebben? Of kan die identiteit ook ontleend worden aan het absoluut tegengestelde van werk? Het zijn niet de gemakkelijkste thema’s die Pasolini in zijn film aan de orde stelde. En in de bewerking
van Accattone tot muziektheater door regisseur en theatermaker Johan Simons, vrijdagavond de openingsvoorstelling van de editie 2015 van het gerenommeerde kunstenfestival Ruhrtriënnale, zijn ze er zeker niet gemakkelijker op geworden.
Eerder indringender. - Guus Urlings, 17-08-1'5, De Limburger

download artikel

Recensie De Standaard: ‘Met Bach door het stof’

geschreven op 28 april 2015

Het slotbeeld gaat door merg en been: het traagste motorongeluk ooit, op de tonen van Bachs doodscantate ‘Ich habe genug’. Accattone, geïnspireerd op het filmdebuut van Pier Paolo Pasolini, is locatietheater van het zuiverste water. Een voormalige kolenmenghal, zo groot als een kathedraal, kaapt de hoofdrol weg.

- Geert Van der Speeten, 17-08-'15, De Standaard

download artikel

Recensie De Volkskrant: ‘Accattone’

geschreven op 28 april 2015

Fenomenaal hoe Johan Simons de verfijndste klanken en rauwste randen van de samenleving dicht bij elkaar laat komen.

- Biëlla Luttmer, 17-08-15', De Volkskrant

download artikel

Recensie Het Nieuwsblad: ‘NTGent oogst succes in Duitsland’

geschreven op 28 april 2015

Accattone, de productie waarmee NTGent en het Festival van Vlaanderen volgende maand uitpakken in een houtloods in de haven, ging vrijdagavond in première op de Ruhrtriennale in het Duitse Dinslaken. Regisseur Johan Simons maakt met deze productie zijn rentree in Gent. Wie straks in Gent naar Accattone gaat kijken, mag zich verwachten aan theater met een grote T.

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 17-08-'15

download artikel

Recensie De Morgen: ‘Wees blij met uw werk. Hoewel.’

geschreven op 28 april 2015

De Ruhrtriënnale mocht geen ‘evenement’ zijn, maar een festival waar kritische vragen werden gesteld. En dus opende intendant Johan Simons de vijfde editie met een pittige avond rond de waarde van arbeid, mét kritische vragen.

- Evelyne Coussens, De Morgen, 17-08-'15

download artikel

Recensie Knack Focus: ‘Verbluffend Accattone toont de pooier als eeuwig dolende mens’

geschreven op 28 april 2015

Met als intendant Johan Simons is de Ruhrtiiiennale 2015-2017 van start gegaan op vrijdag 14 augustus. Simons heeft de eerste voorstelling geclaimd, een bewerking van de eerste film van Pier Paolo Pasolini, Accatone [1965]. Het resultaat is verbluffend.

- Guido Lauwaert, KnackFocus.be, 17/08/'15

download artikel

Interview De Vokskrant: ‘De regenmaker’

geschreven op 28 april 2015

Regisseur Johan Simons (68),tot voor kort bejubeld leider van de Münchner Kammerspiele, is intendant van de Ruhrtriënnale, die vanavond van start gaat.In de modder van het industriegebied is hij gelukkig. Zijn doel: theater over en voor de gewone man.

- Interview Hein Janssen, 14-08-'15 in De Volkskrant

download artikel

Rezension Nachtkritik.de: ‘Sturz in die Steine’

geschreven op 28 april 2015

Accattone – Johan Simons' Ruhrtriennalen-Auftakt führt in die Weite der stillgelegten Kohlenzeche Lohberg in Dinslaken

Meer info

Récension La Libre Belgique: ‘Bach et Pasolini dans l’immensité’

geschreven op 28 april 2015

Le sable, les pierres, la cabane rappellent les plages d’Ostie où Pasolini est mort, renvoient aussi au désert, à l’aridité des sentiments, à la misère, à la ruine morale de nos sociétés, que lamusique de Bach vient consoler.

- Guy Duplat, 19-08-'15, La Libre Belgique

download artikel

Rezension Spiegelonline.de: ‘Ein Rebell ohne Chance’

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons ist neuer Chef der Ruhrtriennale. Zum Auftakt hat er "Accattone" inszeniert, Pasolinis Geschichte eines Arbeitsverweigerers. In einer riesigen Halle kommt der Regisseur dabei mit fast nichts aus - eine grandiose Entscheidung.

Meer info

Interview De Morgen: Johan Simons

geschreven op 28 april 2015

Hij had macht, geld en wereldfaam als baas van een toptheatergezelschap in München. Toch keerde Johan Simons (68) terug naar NTGent. Omdat hij zijn vrouw miste. Maar ook: om de Belgische politiek en theaterwereld een schop onder de kont te geven. ‘Ik blijf in hart en nieren een zendeling.’

- Kim Van De Perre, De Morgen, 6-06-'15

download artikel