Lien Wildemeersch

Lien Wildemeersch (°1983) studeerde Germaanse Talen in Kortrijk en Leuven en behaalde daarnaast ook een certificaat in de Wijsbegeerte en een diploma in de Lerarenopleiding. Van 2005 tot 2009 studeerde ze toneel aan het Conservatorium Gent, waar ze afstudeerde met grote onderscheiding. Ze was als actrice in opleiding te zien in voorstellingen als Little Boy, Zand en Het geslacht Borgia.

In juni 2009 studeerde ze af als actrice, onder meer met de voorstelling Manson/Mensen, die werd geselecteerd voor het ITs Festival – het International Theatre School Festival - in Amsterdam. Voor haar vertolking kreeg ze de Kemn-A-ward als veelbelovend acteertalent.

Ze speelde bij NTGent mee in Kasimir en Karoline, Underground, Aida*, Ginds tussen de netels, Candide, Kinderen van de zon, De bittere tranen van Petra von Kant, Kleine Eyolf, Platonov, Parsifal, Hotel Malaria, Elektra, 4.48 Psychosis en De kersentuin.

Seizoen 2016-2017 zal Lien meespelen in Among other things - a queer musical, van Benny Claessens. Tevens herneemt ze 4.48 Psychosis, Sarah Kane's monoloog.

Lien is ook muzikante;  ze speelt onder andere piano, cello, harp en accordeon.

- Update: 15/08/2016

gerelateerde persartikels

Recensie Het Parool: 4.48 Psychosis

geschreven op 28 april 2015

"En dan praat je ineens met een dood konijn".

- Sander Janssens, Het Parool, 11 mei 2017.

download artikel

Recensie Het Parool: ‘Twee successen van Houellebecq in een weekend’

geschreven op 28 april 2015

"Een bloedige aanslag door moslimextremisten wordt in de regie van Johan Simons (bewerking Tom Blokdijk) aan het begin van de voorstelling Platform geplaatst zodat we met een knaleffect meteen bij de les zijn en de aanslag als een zwaard van Damocles boven de enscenering komt te hangen".

- Hans Smit, Het Parool, 13 mei 2017.

download artikel

Recensie Theaterkrant

geschreven op 28 april 2015

"We zien hetzelfde harde en wanhopige stuk twee keer achter elkaar. Beide keren akelig, beide keren fascinerend".

- Mieke Zijlmans, Theaterkrant, 12 mei 2017.

Meer info

Recensie Cutting Edge: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

"In deze tijd van extremen getuigen zowel Houellebecq als Simons van een hartroerend humanisme".

Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 13 mei 2017.

Meer info

Recensie Het Nieuwsblad: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

NTGent heeft deze theaterbewerking slim aangepakt. De timing is ook perfect: geen beter moment om na te denken over het toekomstige Frankrijk dan vlak voor de Franse presidentsverkiezingen. Bovendien sluisde NTGent de regie door naar Action Zoo Humain, het gezelschap rond de broers Ben Chikha. Een kolfje naar hun hand, aangezien ze erom bekendstaan interculturele vraagstukken bespreekbaar te maken".

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 2 mei 2017.

download artikel

Recensie De Morgen: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

"Bijna waren we vergeten dat 'Platform' onder al zijn cynisch gehouellebecq een diepromantisch liefdesverhaal is".

- Evelyne Coussens, De Morgen, 2 mei 2017.

download artikel

Recensie Trouw

geschreven op 28 april 2015

"Ook in Onderworpen is NTGent er briljant in geslaagd om de alomvattendheid van Houellebecqs thematiek in spannend theater te vertalen, wars van oordelen of complexe interpretaties. Zelfs met iets van lucht en lichtheid. Net als Platform stoelt Onderworpen op een verhalende verteltrant, die door de magistrale acteerprestaties van grotendeels dezelfde cast keihard binnenkomt."

- Sander Hiskemuller, Trouw, 25 april 2017

Meer info

Recensie NRC: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

'Onderworpen is zo actueel, dat je als toeschouwer het idee hebt dat er voor je ogen een wending in de westerse geschiedenis wordt geschreven. Het moment waarop Van Watermeulen de islam als verlossing beschouwt, vertolkt hij knap als in een klassieke tragedie. In een enkele scène wordt de westerse christelijke cultuur failliet verklaard.'

- Kester Freriks, NRC, 24 april 2017

Meer info

Recensie De Volkskrant: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

Vier uur onversneden toneel over onderwerpen die er nu toe doen: Europa, islam, liefde. 

- Vincent Kouters, De Volkskrant, 25-04-'17

Meer info

Recensie Theaterkrant.nl: Platform

geschreven op 28 april 2015

Deze tegenstellingen werken meestal op de lach, maar zorgen soms ook voor de schuring die je aan het denken zet.

- Boukje Cnossen, Theaterkrant.nl, 24-04-2017

Meer info

Recensie 8weekly.com: ‘Bitterzoete Kersentuin’

geschreven op 28 april 2015

de sterren van de avond zijn Bokma en Benny Claessens, de laatste als de student Trofimov. Beiden dragen te krappe kleren en beiden zijn zeer specifiek in het neerzetten van hun personages. Zich samenknijpende handen, knipperende oogleden, achterdocht, veel achterdocht. Bokma is soms bijna karikaturaal, maar steeds zeer geestig of aandoenlijk en in zijn dronkemansscène magistraal. Claessens neemt in zijn monologen (soms te) lange pauzes, maar die dragen bij aan de stille fragiele sfeer.

- Emilia Nova, 8weekly.com, 29-01-'16

Meer info

Recensie De Kersentuin: ‘Eindtijdruimte’

geschreven op 28 april 2015

Bokma demonstreert een idolate ademnood bij iedere toenadering door Ljoebov (Elsie de Brauw). En hij toont talloze variaties van ultieme verwarring, iedere keer wanneer hij erachter komt dat zij iets anders beoogt dan wat hij hoopt dat zij bedoelt. Bokma's spel grenst op zulke momenten aan de slapstick van een teleurgestelde minnaar in lach-of-ik-schietfilms. Benny Claessens zet met zijn temerige dictie een utopist neer, die net zo kan zuigen en commanderen als Lopachin (die mannen zijn qua karakter meer verwant dan ze zullen toegeven), maar die steeds net op tijd met de berg quasi-maatschappelijke babbels komt opdraven die de figuur vanTrofimov zo ongrijpbaar en zo gevaarlijk maakt.

- Loek Zonneveld, De Groene Amsterdammer, 28-1-'16

Meer info

Recensie De kersentuin - De Standaard

geschreven op 28 april 2015

'De Kersentuin' is schouderbreed theater waar je het bij momenten, letterlijk, benauwd van krijgt. De oogkleppen die de personages dragen en de drang om alles zelf op te lossen, en uit de financiële put te klimmen, zijn mooie metaforen voor het individualisme van deze tijd.

- De Standaard, Geert Van der Speeten, 1-12-2015

Meer info

Recensie Theaterkrant: NTGent toont een Kersentuin in volle bloei

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons maakt met De kersentuin bij ‘zijn’ NTGent een glorieuze terugkeer als artistiek directeur. ‘Een late ontdekking’, noemt de regisseur Tsjechov, en dan heeft hij het zowel over zijn werk als de mens. Met de tekst uit 1903 in de hand, maakte Simons van De kersentuin een sprankelende en actuele voorstelling over ontwortelde en van hun oorsprong vervreemde mensen. Zwalpend in een wereld in transitie, met ontkenning als wapen.

- Johan Depaepe, Theaterkrant, 10-12-'15

Meer info

Recensie: Elsie de Brauw schittert in fascinerende en ontroerende Kersentuin

geschreven op 28 april 2015

Hoe meer de verschillende lagen van de voorstelling zich ontvouwen, hoe fascinerender en ontroerender deze verfrissende kijk op De kersentuin wordt.

- Robbert Van Heuven, Trouw, 28-12-'15

download artikel

Recensie Eindhovens Dagblad: ‘Tsjechovs meesterwerk als bokkig theater.’

geschreven op 28 april 2015

Bij Simons gaat het in deze voorstelling om de wereldvisie van de personages. Lopachin is een selfmade man, met geen grotere fantasie dan het landgoed kopen waar zijn vader nog slaaf was. Trofimov denkt vrijer, maar abstracter.

- Simon van den Berg, Eindhovens Dagblad, 2-01-'16

download artikel

Recensie rirotheater.blogspot.nl: De kersentuin

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons, terug bij NTGent, regisseert een messcherpe De Kersentuin. Met een op maat uitgedunde tekst, met uitblinkende acteurs, en in een perfect werkende enscenering.

- RiRo Toneelrecensies, 22-12-'15, rirotheater.blogspot.nl

Meer info

Recensie Cleeft.nl: ‘De kerstentuin’ maakt tragiek voelbaar met een lach

geschreven op 28 april 2015

In zijn bewerking van Anton Tsjechov’s ‘De kerstentuin’ (1904) zet Johan Simons zijn acteurs op een catwalk van slechts een meter breed. Oplettend schuiven de acteurs langs de hoge, houten schotten, balancerend op de rand van de afgrond. Tape aan de kale muur, een strook bloemetjesbehang en een kinderstoel als rest van het gezellige huis dat dit ooit geweest is. Toch is Simons’ versie van deze klassieker alles behalve sentimenteel.

- Vicky Los, 24-12-'15, Cleeft.nl

Meer info

Recensie De kersentuin - Het Nieuwsblad

geschreven op 28 april 2015

'De Kersentuin' is schouderbreed theater waar je het bij momenten, letterlijk, benauwd van krijgt. De oogkleppen die de personages dragen en de drang om alles zelf op te lossen, en uit de financiële put te klimmen, zijn mooie metaforen voor het individualisme van deze tijd. Maar een beetje meer liefde, en een beetje meer hoop in deze bewerking had geen kwaad gekund.
 

- 30-11-'15 Het Nieuwsblad, Magali Degrande

Meer info

Recensie De kersentuin - Knack Focus

geschreven op 28 april 2015

Het concept is zo opgebouwd dat de spelers nauwelijks bewegingsruimte hebben. Wat de patsituatie van het droeve verhaal maar versterkt. Panelen in alle mogelijke maten en gewichten leunen tegen elkaar. Het tekent het verval van het huis. Slechts een kruk en een kinderschoolstoeltje rest er de bewoners, om enerzijds even op adem te komen en anderzijds het geklaag te versterken. In dit bizar decor acteren de spelers op een wijze die doet denken aan het einde van de stomme film, met veel schaduwspel, en de gesproken film, met slapstick en overacting. Waarmee Johan Simons terugkeert naar wat Tsjechov wilde: een komedie.

- Knack Focus, Guido Lauwaert, 29-11-2015

Meer info

Recensie De kersentuin - Tumult.fm

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons regisseerde ‘De kersentuin’ van Anton Tsjechov en maakte een voorstelling die tot de essentie kwam. De essentie die Tsjechov zelf voor ogen had. En dat met de hulp van een fenomenale cast.(…) De spelers weten perfect waar ze naartoe gaan, ze hebben een concreet doel voor ogen. Elke uitspraak hoe absurd en van de pot gerukt, is onmisbaar voor het geheel. Elke hoge inzet van een personage stimuleert die van de andere. Een gouden regel bij het acteren waarvan hier maximaal gebruik wordt gemaakt.

- Roos Pauwels, Tumult.fm, 1-12-2015

Meer info

Recensie CuttingEdge: ‘Roerloos in de regen’

geschreven op 28 april 2015

Simons analyseert en dissecteert als nooit tevoren. Gevolg is een bijna ondragelijk intense ‘De kersentuin’. Er is echter ook troost, die bij Simons naar aloude gewoonte uit de muziek opwelt. Visueel wordt het leed dankzij de uitnemende cast efficiënt uitvergroot, terwijl de soundtrack al het lijden als een warme mantel omvat.

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 29 november 2015

Meer info

Recensie De kersentuin - NRC Handelsblad

geschreven op 28 april 2015

De interessante visie die Simons met zijn bewonderenswaardige cast van spelers uitdraagt, is er een van volkomen ontheemding.

- NRC Handelsblad, Kester Freriks, 1-12-2015

Meer info

Recensie NRC Handelsblad: Hotel Malaria

geschreven op 28 april 2015

Lust per contract in uiterst vertraagd Hotel Malaria.

- Ron Rijghard, NRC Handelsblad, 9-03-'15

Meer info

Recensie Knack: Hotel Malaria

geschreven op 28 april 2015

Peter Verhelst zet zijn missie als minutieus onderzoeker van de sensuele intimiteit gestaag verder met 'Hotel Malaria' waarin hij als auteur en als regisseur imponeert met geraffineerde soberheid. ***

- Els Van Steenberghe, Knack Focus, 1-03-'15
 

Meer info

Recensie De Volkskrant: Hotel Malaria

geschreven op 28 april 2015

Deze voorstelling is eigenlijk een theatergedicht, als een dans in het vagevuur.****

- Karin Veraart, de Volkskrant, 03-03-'15

download artikel

Recensie De Theaterkrant: ‘Verhelst essayeert over verlangen en eenzaamheid’

geschreven op 28 april 2015

Met Hotel Malaria schreef Peter Verhelst een nieuwe tekst voor NTGent, bijna op het lijf van de twee acteurs Lien Wildemeersch en Bert Luppes. De schrijver Verhelst loopt de regisseur Verhelst niet voor de voeten: soberheid is troef, en even belangrijk als het uitgesprokene is de ‘witruimte’ ertussen.

- Johan Depaepe, Theaterkrant, 2-03-'15

Meer info

Recensie De Morgen: Hotel Malaria en Verhelst XL

geschreven op 28 april 2015

De tijd stilzetten, de poriën open en langzaam proeven van de taal: dat is altijd het theater van Peter Verhelst geweest. De kracht ervan: een totaal gebrek aan opdringerigheid.

- Evelyne Coussens, De Morgen, 2-03-'15

download artikel

Recensie Cutting Edge: ‘Jouw blik, mijn verlangen’

geschreven op 28 april 2015

'De immer charismatische en toch breekbare Luppes zet echter een bezwerende vertolking neer. Het is zijn verdienste, en uiteraard die van Verhelst, dat de toeschouwer alsnog koortsig van passie de zaal verlaat.'

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 26/02/'15

Meer info

Recensie Hotel Malaria: N’TGent combineert voorstelling met installaties van Peter Verhelst’

geschreven op 28 april 2015

Over Hotel Malaria:

Afstandelijke esthetiek en zintuigelijke nabijheid: het is een heel eigen combinatie, maar ook een moeilijk te bespelen balans. Elke zucht van Bert Luppes en Lien Wildemeersch wordt op je oorschelp neergelegd, maar je blijft hun gestileerde duet aankijken als een programma, als een heilig plan. Hotel Malaria wil het leven doen lillen, maar mummificeert zijn woorden en beelden tot prachtige preparaten. Het geeft geen vonken, wel een vergulde gloed.

- Wouter Hillaert, De Standaard, 2-03-'15

Over Verhelst XL

Het parcours nodigt uit tot vertragen en intensief kijken. Tekst is herleid tot een absoluut minimum, niet meer dan
een poëtische voorzet. Deze geestelijke massage­oefening, dit universum met spirituele trekjes: het is ook dwingend. Verhelst verwacht dat je binnenstapt als een believer.

- Geert Van der Speeten, De Standaard, 2-03-'15

download artikel