Luk Perceval

Luk Perceval werd geboren op 30 mei 1957 in Lommel (België). Hij studeerde af als acteur aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen in 1979. Vijf jaar lang werkte hij bij de KNS (Koninklijke Nederlandse Schouwburg, Antwerpen) en speelde er verschillende hoofdrollen. Hij werd in 1981 speldocent aan het Conservatorium en zou dat blijven tot 1989.

In 1984 richtte hij samen met Guy Joosten de Blauwe Maandag Compagnie op en vierde er triomfen met stukken als De Meeuw (1988), Zomergasten (1989), Strange Interlude (1990), Wilde Lea (1991) en Voader (1991). Voor beide laatste producties werd hij onderscheiden met de Oscar De Gruyterprijs voor de beste regie. Acteurs en actrices als Els Dottermans, Katelijne Damen, Ilse Uitterlinden, Victor Löw, Warre Borgmans, Jan Decleir… wonnen onder zijn hoede belangrijke prijzen (Theo d’Or, Louis d’Or, Arlecchino). In 1997 regisseerde hij Ten Oorlog, een adaptatie van de koningsdrama’s van William Shakespeare. Tom Lanoye en Perceval schreven de tekst en beiden ontvingen hiervoor de Thaliaprijs in 1999. Schlachten! (de Duitse vertaling van Ten Oorlog) ging eveneens in 1999 in première in het Schauspielhaus in Hamburg en oogstte een enorm succes. Het werd uitgeroepen tot het beste stuk van het jaar in Duitsland en geselecteerd voor het Theatertreffen in Berlijn (2000). Het ontving er de Innovationsprijs.
In 1998 stichtte hij Het Toneelhuis in Antwerpen, een fusie tussen de Gentse Blauwe Maandag Compagnie en de Antwerpse KNS. Hij maakte er spraakmakende voorstellingen als Franciska, Aars! (waarvoor hij samen met de auteur Peter Verhelst de Taalunie Toneelprijs 2001 kreeg) en Andromak (uitgenodigd op de Theaterfestivals van Avignon en Edinburgh en bekroond met de Friedrich Luftprijs voor het beste stuk van 2003).
Buitenlandse aanbiedingen konden niet uitblijven en in 2005 vertrok hij naar Duitsland naar de Schaubühne am Lehniner Platz als één van de huisregisseurs. Datzelfde jaar doet hij zijn eerste operaregie in de Staatsoper Hannover: hij regisseerde er VEC Makropoulos van Leos Janacek.

In 2005 vertrekt hij naar Duitsland naar de Schaubühne am Lehniner Platz als één van de huisregisseurs. Hij werd ook uitgenodigd als gastregisseur bij onder meer de Münchner Kammerspiele, de Deutsche Staatsoper Berlin, de Wiener Festwochen en de Salzburger Festspiele.

In 2009 verlaat hij Berlijn en wordt aangesteld als artistiek leider van het Thalia Theater in Hamburg. Voor de enscenering van Jeder stirbt für sich Allein,een toneelbewerking van de roman van Hans Fallada, kreeg Perceval de Duitse Faustprijs in 2013. Niet lang daarna werd Perceval bovendien gelauwerd met een Stanislavsky Award door de International Stanislavsky Foundation in Moskou voor zijn bijdrage aan het theater op internationale schaal.

Met het ensemble van NTGent maakte hij in 2012-2013 een eigenzinnige versie van Platonov, die tussen 2014 en 2016 hernomen werd in Nederland en Vlaanderen. Daarnaast regisseerde hij in 2014 het stuk FRONT Polyphonie, een grootschalige coproductie van NTGent en Thalia Theater Hamburg. In 2016 regisseerde hij voor NTGent Oogst van de wrok.

In het seizoen 2016-2017 zal hij bij NTGent Sneeuw regisseren, een bewerking van het boek van Orhan Pamuk waarmee Perceval de link met de Turkse gemeenschap in Gent wil leggen.  Vanaf 2018 verbindt Perceval zich aan KVS Brussel. Hij wil daar als ‘artist in residence’ werken met een ‘multicultureel’ gezelschap.


- Last update 30/05/2016

gerelateerd nieuws

Sneeuw wint Cutting Edge Award

geschreven op 28 april 2015

Op 6 maart '17 sleepte Sneeuw de 12e Cutting Edge Award voor beste theatervoorstelling in de wacht.

lees meer

Sneeuw één van de beste voorstellingen van het najaar

geschreven op 28 april 2015

Cuttingedge.be maakte naar goede traditie een lijstje met de vijf beste voorstellingen van het najaar. Sneeuw is er één van.

lees meer

Luk Perceval te gast in Pompidou

geschreven op 28 april 2015

Luk Perceval was te gast in Pompidou naar aanleiding van Sneeuw. Herbeluisteren kan hier.

lees meer

gerelateerde persartikels

Recensie Theaterkrant: Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

Het stuk is droomachtig, een stroom herinneringen waarin zelfs de heftige momenten van passie of angst bedekt zijn met een laagje tijd en overdenkingen; sneeuw.

- Theaterkrant.nl, Wendy Lubberding, 7-01-'17

Meer info

Recensie Cutting Edge: Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

Als dissectie van de gespleten persoonlijkheid van de Turkse natie enerzijds en de universele kracht van liefde en passie anderzijds, is ‘Sneeuw’ volmaakt theater. Zo indringend en tegelijk zo teder – een wonde op scène, een wonder op scène.
- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 23-11-'16

Meer info

Recensie Trouw: Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

Haast vanzelf word je in de sfeer van een nog vreemde stad gezogen. Hallucinerend, mede door de traagheid van de bewegingen.

- Hanny Alkema, Trouw,28-11-'16

download artikel

Recensie Focus: Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

Perceval plaatst helende stilte en liefde tegenover alle politieke en maatschappelijke ellende.

- Els Van Steenberghe, Focus, 24-11-'16

Meer info

Recensie De Volkskrant: Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

Luk Perceval heeft een strakke, bijna abstracte voorstelling gecreëerd, die onophoudelijk de fantasie prikkelt en nieuwsgierigheid wekt. Sneeuw oogt misschien eenvoudig, maar elk woord en elke beweging is weloverwogen en staat ten dienste van de kunst van het theatrale vertellen.

- Karin Veraart, De Volkskrant, 24-11-'16

Meer info

Interview Trouw nav Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

"Ik voel mij aangesproken door Sneeuw omdat het gaat over onze geïsoleerdheid in een wereld die almaar mondialer wordt."

- Sara van der Kooi, Trouw, 24-11-'16

Meer info

Recensie Het Nieuwsblad: Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

Deze Sneeuw is veel meer dan een liefdesverhaal. Het is, met een cast die voor de helft uit spelers met Turkse roots bestaat (inclusief erg geslaagde a capella intermezzo's van de Gents-Turkse zangeres Melike Tarhan) open en oprecht theater dat recht uit het hart komt en dat op een aparte manier inspirerend werkt, zoals ook Ka op de gekste momenten inspiratie voor verzen voelt opborrelen.

- Magali Degrande, 21-11-'16, Het Nieuwsblad  

download artikel

Recensie De Standaard: Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

Politiek, liefde en theater worden metaforen voor elkaar. Om al deze kwesties te kunnen doordenken heb je wellicht de ruimte van een roman nodig. Maar Perceval dwingt in elk geval tot iets waar de inwoners van deze gespannen mikrokosmos niet in slagen: aandachtig luisteren naar de meerstemmigheid, zonder te oordelen.

- Charlotte De Somviele, De Standaard, 21-11-'16
 

download artikel

Recensie De Morgen: Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

Genietbaar is Pierre Bokma, die de dragende rol van zowel verteller als Ka voor zijn rekening neemt. De a capella van Melike Tarhan is indringend en weemoedig.

- Jan De Smet, De Morgen, 23-11-'16

Meer info

Recensie Blog Guido Lauwaert: Sneeuw

geschreven op 28 april 2015

Het landschap van de voorstelling is ronduit schitterend, de actie van de spelers treffend en passend, geen overtollige beweging. Het valt meer en meer op dat Luk Perceval met zijn regies het spektakel en de mimiek vermijdt. 

- Guido Lauwaert, 21-11-'16, http://parterregl.blogspot.be/2016/11/sneeuw.html

Meer info

Recensie De Groene Amsterdammer ‘Het jaar van de kreeft’

geschreven op 28 april 2015

"Nu ik de roman opnieuw lees, zie ik hoeveel eer regisseur Luc Perceval het boek heeft bewezen."

- Marja Pruis, De Groene Amsterdammer, 28/03/2016

Meer info

Recensie podi-art.be: Oogst van de wrok

geschreven op 28 april 2015

Luk Perceval zet weer maar eens een meesterwerk naar zijn hand. Resultaat: theater dat inspireert.

- Podi-art.be, Swa Van den Brul, 8-03-'16

Meer info

Recensie: ‘Mooi theater in een boomgaard vol ellende’

geschreven op 28 april 2015

Een mooie oogst trouwens, visueel sterk, confronterend bij momenten, té statisch wel af en toe maar Perceval blijft Perceval: een kwaliteitslabel, een theaterbeest, een verhalenverteller, een regisseur uit de Champions League. Dus, beproefd, geproefd en genoten en gesmaakt.

- Peter Decroubele, deredactie.be, 2-03-'16

Meer info

Recensie: ‘Amen, godverdomme!’

geschreven op 28 april 2015

Dat Perceval Grapes of Wrath (1939) koos om te bewerken hoeft, gezien de actualiteit, niet te verbazen. De urgentie om een verhaal van een familie op de vlucht te brengen was groot.

- Magali Degrande, het Nieuwsblad, 3-03-'16

download artikel

Recensie De Standaard: ‘Exodus langs Route 66’

geschreven op 28 april 2015

Op de vlucht slaan en elders streven naar een beter leven. Het is ook in John Steinbecks beroemde roman 'Oogst van de wrok' een oerthema. Regisseur Luk Perceval van een boerenfamilie tot een klassiek drama over onmacht.

- Geert Van der Speeten, De Standaard, 25-01-'16

download artikel

Recensie De Morgen: ‘In overleven schuilt geen waardigheid’

geschreven op 28 april 2015

In 'Oogst van de wrok' gaat Luk Perceval op zoek naar universele thema's in John Steinbecks iconische vluchtelingenroman. En hoewel Perceval in tegenstelling tot zijn hoofdpersonages wel zijn vooropgestelde doel bereikt, verloopt de tocht niet zonder horten of stoten.

- Ewoud Ceulemans, De Morgen, 25 januari 2016

Meer info

Recensie Knack: ‘Erg indrukwekkend’

geschreven op 28 april 2015

Hoe somber en tragisch het verhaal ook verloopt, de diepste ondertoon ervan is er een van bewondering voor de mens. Wat John Steinbeck verwoordde heeft Luk Perceval tegelijk teder en hard verbeeld. ★ ★ ★ ★ ★
- Guido Lauwaert, Knack Focus, 24-01-'16

Meer info

Interview Luk Perceval

geschreven op 28 april 2015

Theatermaker Luk Perceval wordt vanaf 2018 artist in residence in de KVS.

download artikel

Recensie: ‘Een requiem voor de onbekende soldaat’****

geschreven op 28 april 2015

Nederlands, Duits, Frans, Engels: in elk van deze vier talen heeft het woord ‘front’ dezelfde betekenis. Het zijn talen waarin de herinnering aan het geploeter in de Vlaamse velden tijdens de Eerste Wereldoorlog nog steeds verder leeft. De zinloze strijd om zinloze loopgraven, waarin ontelbare jongens en mannen als kanonnenvoer werden opgeofferd, maken er nog immer deel uit van het collectieve memorie. Niet één, maar meerdere generaties werden op een paar jaar tijd van de aardbodem weggerukt. Vrouwen werden weduwen, moeders verloren hun kroost, vrienden hun makkers. Het leed sloeg overal toe, zowel aan Duitse als aan geallieerde zijde. Wat betekent een term als ‘vijand’ nog, wanneer het blijkt te gaan om iemand die amper zestig meter verderop evenzeer zit te hopen op een einde van het conflict, ongeacht de uitkomst?

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 21-09-'14

Meer info

Recensie De Groene Amsterdammer: ‘Boven ons zweeft het toeval’

geschreven op 28 april 2015

De nuchtere, citerend gespeelde manier van vertellen en toneel maken, maakt Front tot een (mij valt even geen ander woord in) verpletterende toneelervaring. Niet in de zin dat de identificatie met de stemmen en de mensen van de oorlog tot moes wordt vertrappeld. Hier is geen overdondering in het spel. Dit is geen épater-le-bourgeois-toneel. Front schudt de toeschouwer genadeloos door elkaar. Ik kwam stil en rillend uit de zaal. Een beetje krom ook. Gebogen. Geen kwaaie houding trouwens voor een hommage aan de onbekende oorlogsdoden.

- Loek Zonneveld, de Groene Amsterdammer, september '14

Meer info

Interview Luk Perceval in De Standaard: ‘Ik mik op de kracht van verzoening’

geschreven op 28 april 2015

Al vijf jaar leidt regisseur Luk Perceval het Thalia Theater in Hamburg. In ‘Front’ brengt hij voor het eerst Duitse en Vlaamse acteurs samen op het podium. ‘Wat ons verbindt, is niet taal of cultuur, maar emotie.’

- interview Luk Perceval door Geert Van der Speeten, De Standaard, 29-03-'14

download artikel

Recensie Knack: ‘Platonov is wij’

geschreven op 28 april 2015

Luk Perceval is Platonov ook met de schaar te lijf gegaan. Samen met de ingekeerde enscenering is deze productie een meesterwerk geworden. Een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het toneel van de Nederlanden.

Meer info

Recensie De Morgen: ‘Radicale keuzes van een gelouterd regisseur’

geschreven op 28 april 2015

'Morgen zijn we hier weg', belooft Platonov zijn minnares, wetend dat hij liegt. Luk Perceval, weggelopen naar Duitsland, komt naar Vlaanderen terug om de destructieve kracht van schaamte te tonen. Hij levert een Platonov op de nulgraad van de existentie.

- Evelyne Coussens, De Morgen, 29-01-2013

Meer info