Oscar Van Rompay

Oscar Van Rompay (°1983) studeerde af bij Toneelopleiding Dora Van der Groen in 2006 en kon meteen aan de slag bij NTGent. Hij werkte er mee aan Platform, Opening Night, Tien geboden, Vergeten Straat en Kasimir en Karoline. Hij speelde ook bij De Tijd (Het licht) en Walpurgis (Trinity Trip).

Met hun afstudeerproject Publikumbeschimpfung, begeleid door Peter Van den Eede, stond de klas van Dora Van der Groen ondermeer op het ITs Festival – het International Theatre School Festival. Daarvoor kreeg Oscar Van Rompay de Kemn-A-ward als meest beloftevolle acteur.

Zijn debuut op het witte doek maakte hij in Win/win (2010) van Jaap van Heusden. Hij vertolkt er het hoofdpersonage Ivan, een jonge beurshandelaar. Voor die rol ontving hij het Certificate of Outstanding Achievement voor beste acteur op het jaarlijkse filmfestival van New York.

Van Rompay deed zijn stage bij NTGent en mocht er meteen ook blijven. In het seizoen 2010-2011 speelde hij mee in Frans Woyzeck en Clauskamp #1.

Hij was ook te zien in Ginds, tussen de netels, in God van de slachting en bracht zijn eerste monoloog Africa, een tekst en regie van Peter Verhelst. Dit stuk gaat niet toevallig over Afrika want Oscar heeft in Kenia een kleine bomenplantage waar hij elk jaar een paar maanden gaat werken. In het seizoen 2013-2014 maakte het stuk een grote Europese tournee. 

In datzelfde seizoen speelde Oscar ook in FRONT Polyphonie, een internationale coproductie tussen NTGent en Thaliatheater Hamburg; in een regie van Luk Perceval.

In het seizoen 2015-2016 was Oscar Van Rompay te zien in De kersentuin geregisseerd door Johan Simons. In het seizoen 2016-2017 speelt hij in Kroniek oder wie man einen Toten im Appartment nebenan für 28 Monate vergisst van Florian Fischer. In 2017-2018 is hij te zien in hernemingen van de monoloog Africa en in de coproductie van FC Bergman JR.

- Laatste update  23/05/2017.

gerelateerd nieuws

Africa met tolk Vlaamse Gebarentaal

geschreven op 28 april 2015

Op za 21/1 kom je naar Africa kijken met tolk Vlaamse Gebarentaal en voelstoelen.

lees meer

Hakken in het zand - Africa

geschreven op 28 april 2015

23 April rondt Oscar Van Rompay in Luik de speelreeks af van Africa. Blogger Annaik Deceuninck kwam kijken en schreef deze mooie tekst.

lees meer

gerelateerde persartikels

Recensie De Standaard: Odysseus

geschreven op 28 april 2015

12.000 verzen, 31 acteurs, 25 uur theater. Theatermarathons zijn hip. Drie dagen Odyssee voelden aan als een weekendje Pukkelpop, maar dan met de beste barden van België op het hoofdpodium.

- Filip Tielens, De Standaard, 6-02-'17 

download artikel

Reportage De Volkskrant: ‘Mythische krachtproef’

geschreven op 28 april 2015

De complete Odyssee in een theatervoorstelling. Het is een droom die theatermaker Michael De Cock waarmaakt. Vervoer wat zo'n marathon met de acteurs doet.

- Karin Veraart, De Volkskrant, 03-02-'17

 

download artikel

Recensie Het Nieuwsblad: Odysseus

geschreven op 28 april 2015

Iedereen heeft zich de tekst zodanig eigen gemaakt, dat je wel aan hun lippen moét hangen.

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 4-02-'17

download artikel

Beeldverhaal De Standaard Magazine: ‘Wij zijn Odysseus’

geschreven op 28 april 2015

Met Odysseus. Een zwerver komt thuis. brengt KVS-directeur en regisseur Michael De Cock Homeros' heldendicht integraal op de planken. Een marathon van 24 gezangen, gespreid over drie dagen, met 30 acteurs en 1 choreografe.

- De Standaard Magazine, 29-01-'17

download artikel

Reportage De Tijd: ‘Odysseus’

geschreven op 28 april 2015

Voor het eerst in de Vlaamse theatergeschiedenis wordt de Odyssee van Homeros integraal in het Nederlands opgevoerd. In een marathonvoorstelling van 24 uur. 'Zijn miserie was die van de bootvluchtelingen van vandaag.'

- Thomas Peeters, De Tijd, 28-01-'17

download artikel

Recensie NRC: ‘Sterven en de kunst van het verdwijnen’

geschreven op 28 april 2015

Een eenheid is Kroniek beslist niet, eerder een droomspel, alsof wij, toeschouwers, geleidelijk meegaan in de schemerwereld tussen er zijn en er niet zijn.

- Kester Freriks, NRC Handelsblad, 8-11-'16

Meer info

Recensie Theaterkrant: ‘Een oefening in verdwijnen’

geschreven op 28 april 2015

Alles aan Kroniek straalt pretentieloze toewijding uit.

- Evelyne Coussens, Theaterkrant, 5-11-'16

Meer info

Recensie Kroniek - Tumult.fm

geschreven op 28 april 2015

De episodische, niet-chronologische structuur is echter allesbehalve een tekort en biedt het publiek een waaier aan mogelijk interpretaties. Bovendien laat Kroniek de kijker de keuze enkel de beelden die hem/haar persoonlijk het meest aanspraken mee naar huis te nemen, met in het achterhoofd de stem van Oscar Van Rompay die op een ietwat wrange toon opmerkt: “We hebben ons zijn eenzaamheid proberen inbeelden, nu voelen we die van ons minder”.

- Silke Bomberna, Tumult.fm, 22-10-'16

Meer info

Recensie Kroniek of een man ligt dood

geschreven op 28 april 2015

De teksten wisselen af met stukken dans en beweging die het verhaal op een meer gevoelsmatige wijze laten binnenkomen. Vanden Eynde in het bijzonder ontsluit met haar broze en porseleinachtige lichaam een weelde aan associaties. Steeds meer onthullen de teksten invalshoeken van de verschillende betrokkenen in het verhaal.

- Etcetera, Johanna Cockx, 27-10-2016

Meer info

Recensie Cutting Edge Kroniek

geschreven op 28 april 2015

Wat aanvankelijk maatschappijkritisch oogt, ontwikkelt zich gaandeweg tot een meditatie over dood, sterfelijkheid, over het (on)menselijke van ons, mensen.

- Jan-Jakob Delanoye, Cuttingedge.be, 25-10-2016

Meer info

Recensie Kroniek: ‘De geur van ontbinding’

geschreven op 28 april 2015

Kroniek is een versplinterde, soms ondoordringbare collage zonder conclusie. Alsof dit verhaal geen totaalbeeld toelaat. Fischer plukt uit vele registers, regisseert eclectisch en zoekend waardoor je soms het spoor bijster raakt. Via nerveuze lichtwissels brengt hij het publiek dichtbij, dan weer veraf. Zijn stijl hopt tussen conceptueel en letterlijk, zintuiglijk en hermetisch, poëtisch en controversieel, zoals wanneer hij waaiers met de geur van een ontbindend lijk laat uitdelen.

- De Standaard, 26-10-'16

download artikel

Recensie De Morgen

geschreven op 28 april 2015

Kroniek is een gestileerde dance macabre waarbij de dood van een vereenzaamd individu het uitgangspunt is om lijfelijkheid te etaleren.

- Jan De Smet, De Morgen, 16-11-'16

download artikel

Recensie Het Nieuwsblad: Kokhalzen of applaudisseren?

geschreven op 28 april 2015

Kroniek is documentair theater dat diep durft te gaan, inspeelt op alle zintuigen en de juiste vragen opwerpt, maar tegelijk niemand veroordeelt. Knap werk.

- Magali Legrande, Het Nieuwsblad, 21-10-2016

Meer info download artikel

Recensie De Volkskrant: Kroniek

geschreven op 28 april 2015

Kroniek roept interessante vragen op en bevat ontroerende scènes, maar is als geheel te weinig coherent. De voorstelling verliest zich in een samenraapsel van ideeën, impressies en rituelen.

- Karin Veraart, de Volkskrant, 21 oktober 2016

Meer info

Recensie: Kroniek - Guido Lauwaert

geschreven op 28 april 2015

Een meesterwerk? Neen, maar wel indringend.

- Guido Lauwaert, 20-10-2016, http://parterregl.blogspot.be/2016/10/kroniek.html

Meer info

Blog: ‘Hakken in het zand.’

geschreven op 28 april 2015


De herinnering aan ‘Africa’ en zijn zeemzoete geuren laat me de rest van de week maar niet los. Ik onderneem een fietstocht om dat laatste beetje voodoo uit mijn kleren te schudden. In de stad, waar anders. Een stad op snoeiharde techno. Opgefokte beats waar onze trommelvliezen helemaal niet tegen opgewassen zijn, mechanisch, gehakt, ontzettend luid. Boem tak boem tak boem tak. We dansen ons in trance. Oscar die als een bezetene met zijn armen slaat en schuurt tegen de kont van een (denkbeeldige?) zwarte vrouw. Mijn adem gaat weer even aan de haal.

- Annaïk Deceuninck, op https://parallellepipedum.wordpress.com/, 7-04-'16

Meer info

Recensie 8weekly.com: ‘Bitterzoete Kersentuin’

geschreven op 28 april 2015

de sterren van de avond zijn Bokma en Benny Claessens, de laatste als de student Trofimov. Beiden dragen te krappe kleren en beiden zijn zeer specifiek in het neerzetten van hun personages. Zich samenknijpende handen, knipperende oogleden, achterdocht, veel achterdocht. Bokma is soms bijna karikaturaal, maar steeds zeer geestig of aandoenlijk en in zijn dronkemansscène magistraal. Claessens neemt in zijn monologen (soms te) lange pauzes, maar die dragen bij aan de stille fragiele sfeer.

- Emilia Nova, 8weekly.com, 29-01-'16

Meer info

Recensie De Kersentuin: ‘Eindtijdruimte’

geschreven op 28 april 2015

Bokma demonstreert een idolate ademnood bij iedere toenadering door Ljoebov (Elsie de Brauw). En hij toont talloze variaties van ultieme verwarring, iedere keer wanneer hij erachter komt dat zij iets anders beoogt dan wat hij hoopt dat zij bedoelt. Bokma's spel grenst op zulke momenten aan de slapstick van een teleurgestelde minnaar in lach-of-ik-schietfilms. Benny Claessens zet met zijn temerige dictie een utopist neer, die net zo kan zuigen en commanderen als Lopachin (die mannen zijn qua karakter meer verwant dan ze zullen toegeven), maar die steeds net op tijd met de berg quasi-maatschappelijke babbels komt opdraven die de figuur vanTrofimov zo ongrijpbaar en zo gevaarlijk maakt.

- Loek Zonneveld, De Groene Amsterdammer, 28-1-'16

Meer info

Recensie De kersentuin - De Standaard

geschreven op 28 april 2015

'De Kersentuin' is schouderbreed theater waar je het bij momenten, letterlijk, benauwd van krijgt. De oogkleppen die de personages dragen en de drang om alles zelf op te lossen, en uit de financiële put te klimmen, zijn mooie metaforen voor het individualisme van deze tijd.

- De Standaard, Geert Van der Speeten, 1-12-2015

Meer info

Recensie Theaterkrant: NTGent toont een Kersentuin in volle bloei

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons maakt met De kersentuin bij ‘zijn’ NTGent een glorieuze terugkeer als artistiek directeur. ‘Een late ontdekking’, noemt de regisseur Tsjechov, en dan heeft hij het zowel over zijn werk als de mens. Met de tekst uit 1903 in de hand, maakte Simons van De kersentuin een sprankelende en actuele voorstelling over ontwortelde en van hun oorsprong vervreemde mensen. Zwalpend in een wereld in transitie, met ontkenning als wapen.

- Johan Depaepe, Theaterkrant, 10-12-'15

Meer info

Recensie: Elsie de Brauw schittert in fascinerende en ontroerende Kersentuin

geschreven op 28 april 2015

Hoe meer de verschillende lagen van de voorstelling zich ontvouwen, hoe fascinerender en ontroerender deze verfrissende kijk op De kersentuin wordt.

- Robbert Van Heuven, Trouw, 28-12-'15

download artikel

Recensie Eindhovens Dagblad: ‘Tsjechovs meesterwerk als bokkig theater.’

geschreven op 28 april 2015

Bij Simons gaat het in deze voorstelling om de wereldvisie van de personages. Lopachin is een selfmade man, met geen grotere fantasie dan het landgoed kopen waar zijn vader nog slaaf was. Trofimov denkt vrijer, maar abstracter.

- Simon van den Berg, Eindhovens Dagblad, 2-01-'16

download artikel

Recensie rirotheater.blogspot.nl: De kersentuin

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons, terug bij NTGent, regisseert een messcherpe De Kersentuin. Met een op maat uitgedunde tekst, met uitblinkende acteurs, en in een perfect werkende enscenering.

- RiRo Toneelrecensies, 22-12-'15, rirotheater.blogspot.nl

Meer info

Recensie Cleeft.nl: ‘De kerstentuin’ maakt tragiek voelbaar met een lach

geschreven op 28 april 2015

In zijn bewerking van Anton Tsjechov’s ‘De kerstentuin’ (1904) zet Johan Simons zijn acteurs op een catwalk van slechts een meter breed. Oplettend schuiven de acteurs langs de hoge, houten schotten, balancerend op de rand van de afgrond. Tape aan de kale muur, een strook bloemetjesbehang en een kinderstoel als rest van het gezellige huis dat dit ooit geweest is. Toch is Simons’ versie van deze klassieker alles behalve sentimenteel.

- Vicky Los, 24-12-'15, Cleeft.nl

Meer info

Recensie De kersentuin - Het Nieuwsblad

geschreven op 28 april 2015

'De Kersentuin' is schouderbreed theater waar je het bij momenten, letterlijk, benauwd van krijgt. De oogkleppen die de personages dragen en de drang om alles zelf op te lossen, en uit de financiële put te klimmen, zijn mooie metaforen voor het individualisme van deze tijd. Maar een beetje meer liefde, en een beetje meer hoop in deze bewerking had geen kwaad gekund.
 

- 30-11-'15 Het Nieuwsblad, Magali Degrande

Meer info

Recensie De kersentuin - Knack Focus

geschreven op 28 april 2015

Het concept is zo opgebouwd dat de spelers nauwelijks bewegingsruimte hebben. Wat de patsituatie van het droeve verhaal maar versterkt. Panelen in alle mogelijke maten en gewichten leunen tegen elkaar. Het tekent het verval van het huis. Slechts een kruk en een kinderschoolstoeltje rest er de bewoners, om enerzijds even op adem te komen en anderzijds het geklaag te versterken. In dit bizar decor acteren de spelers op een wijze die doet denken aan het einde van de stomme film, met veel schaduwspel, en de gesproken film, met slapstick en overacting. Waarmee Johan Simons terugkeert naar wat Tsjechov wilde: een komedie.

- Knack Focus, Guido Lauwaert, 29-11-2015

Meer info

Recensie De kersentuin - Tumult.fm

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons regisseerde ‘De kersentuin’ van Anton Tsjechov en maakte een voorstelling die tot de essentie kwam. De essentie die Tsjechov zelf voor ogen had. En dat met de hulp van een fenomenale cast.(…) De spelers weten perfect waar ze naartoe gaan, ze hebben een concreet doel voor ogen. Elke uitspraak hoe absurd en van de pot gerukt, is onmisbaar voor het geheel. Elke hoge inzet van een personage stimuleert die van de andere. Een gouden regel bij het acteren waarvan hier maximaal gebruik wordt gemaakt.

- Roos Pauwels, Tumult.fm, 1-12-2015

Meer info

Recensie CuttingEdge: ‘Roerloos in de regen’

geschreven op 28 april 2015

Simons analyseert en dissecteert als nooit tevoren. Gevolg is een bijna ondragelijk intense ‘De kersentuin’. Er is echter ook troost, die bij Simons naar aloude gewoonte uit de muziek opwelt. Visueel wordt het leed dankzij de uitnemende cast efficiënt uitvergroot, terwijl de soundtrack al het lijden als een warme mantel omvat.

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 29 november 2015

Meer info

Recensie De kersentuin - NRC Handelsblad

geschreven op 28 april 2015

De interessante visie die Simons met zijn bewonderenswaardige cast van spelers uitdraagt, is er een van volkomen ontheemding.

- NRC Handelsblad, Kester Freriks, 1-12-2015

Meer info

Recensie: ‘Een requiem voor de onbekende soldaat’****

geschreven op 28 april 2015

Nederlands, Duits, Frans, Engels: in elk van deze vier talen heeft het woord ‘front’ dezelfde betekenis. Het zijn talen waarin de herinnering aan het geploeter in de Vlaamse velden tijdens de Eerste Wereldoorlog nog steeds verder leeft. De zinloze strijd om zinloze loopgraven, waarin ontelbare jongens en mannen als kanonnenvoer werden opgeofferd, maken er nog immer deel uit van het collectieve memorie. Niet één, maar meerdere generaties werden op een paar jaar tijd van de aardbodem weggerukt. Vrouwen werden weduwen, moeders verloren hun kroost, vrienden hun makkers. Het leed sloeg overal toe, zowel aan Duitse als aan geallieerde zijde. Wat betekent een term als ‘vijand’ nog, wanneer het blijkt te gaan om iemand die amper zestig meter verderop evenzeer zit te hopen op een einde van het conflict, ongeacht de uitkomst?

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 21-09-'14

Meer info

Recensie De Groene Amsterdammer: ‘Boven ons zweeft het toeval’

geschreven op 28 april 2015

De nuchtere, citerend gespeelde manier van vertellen en toneel maken, maakt Front tot een (mij valt even geen ander woord in) verpletterende toneelervaring. Niet in de zin dat de identificatie met de stemmen en de mensen van de oorlog tot moes wordt vertrappeld. Hier is geen overdondering in het spel. Dit is geen épater-le-bourgeois-toneel. Front schudt de toeschouwer genadeloos door elkaar. Ik kwam stil en rillend uit de zaal. Een beetje krom ook. Gebogen. Geen kwaaie houding trouwens voor een hommage aan de onbekende oorlogsdoden.

- Loek Zonneveld, de Groene Amsterdammer, september '14

Meer info

Interview Luk Perceval in De Standaard: ‘Ik mik op de kracht van verzoening’

geschreven op 28 april 2015

Al vijf jaar leidt regisseur Luk Perceval het Thalia Theater in Hamburg. In ‘Front’ brengt hij voor het eerst Duitse en Vlaamse acteurs samen op het podium. ‘Wat ons verbindt, is niet taal of cultuur, maar emotie.’

- interview Luk Perceval door Geert Van der Speeten, De Standaard, 29-03-'14

download artikel

Recensie Africa: ‘Knappe presentatie van een pijnlijke cultuurkloof’

geschreven op 28 april 2015

Het knappe is dat Van Rompay zijn fascinatie voor Kenia zo oprecht weet neer te zetten, dat je ondanks de pijnlijke cultuurkloof niet anders wil dan je samen met hem onderdompelen in dat land dat je nooit zal begrijpen. 

- Robbert van Heuven, Trouw, 14-02-'13

Meer info

Interview Humo: Oscar Van Rompay

geschreven op 28 april 2015

Waarom heb je `Africa' gemaakt?
Op verzoek van Peter Verhelst, die zo nu en dan in Zuid-Afrika verblijft, en misschien wel van plan is er ooit te gaan wonen. Ik was heel blij met die vraag, omdat `Africa' me de gelegenheid gaf om twee gescheiden werelden samen te brengen. Ik zeg het ook in de voorstelling: dat ik het liefst één Oscar zou zijn, iemand die niet langer heen en weer geslingerd wordt tussen twee soorten normen en sociale omgangsvormen.

- Humo, 13-02-'13

download artikel

Recensie De Morgen: ‘Als het zoveel is’

geschreven op 28 april 2015

Dat is toch zeldzaam. Dat het niet los wil laten. Dat het in de kieren van de kop is gekropen, in het bloed is gaan zitten, als een virus. Ik stapte de theaterzaal uit en het eerste wat ik dacht was: dit wil ik nog eens zien. En ook die tweede keer maakte het echt indruk. Dan is er iets gebeurd op die scène, in die zaal.

- Griet Op de Beeck, De Morgen, 10-02-'13

Meer info