Peter Verhelst

Peter Verhelst (°1962) is dichter, romanschrijver, toneelauteur, theatermaker, performer…

Zijn roman Tongkat (1999) werd bekroond met de Gouden Uil, ook met de Jonge Gouden Uil én met de driejaarlijkse Vlaamse Cultuurprijs Literatuur. Andere bekende titels zijn Verhemelte (gedichten, 1996), De kleurenvanger (roman, 1996), Minuscule tongvormige droom over goddelijk theater (1998), Zwellend fruit (2000), Memoires van een luipaard (novelle, 2001), Alaska (gedichten, 2003), Zwerm (literair epos, 2005) en Nieuwe Sterrebeelden (gedichten, 2008, bekroond met o.m. de Herman de Coninckprijs en de Jan Campertprijs). In 2008 verscheen Het geheim van de keel van de nachtegaal, met illustraties van Carll Cneut. Dit eerste kinderboek van Peter Verhelst werd bekroond met de Gouden Uil voor Jeugdliteratuur, met de Gouden Griffel, met de Boekenwelp en met de Woutertje Pieterse Prijs. In 2009 schreef hij samen met Wim Vandekeybus nieuw-Zwart.

Sinds 2006 is Peter als regisseur aan NTGent verbonden. Voor het theatergezelschap maakte hij een bewerking van Edward II (naar Marlowe), vertaalde hij Krapps Laatste Band (Beckett) en werkte hij met Sanne van Rijn, Lisbeth Gruwez, Dirk Braeckman (fotograaf), Kristof Van Boven en Milla Koistinen aan Origine, Chemisch Insect – De aankomst van de treinen en Hangende tuinen. Dit mondde uit in de voorstelling Utopia GmbH, geïnspireerd op Euripides’ Bacchanten. In 2008 bracht hij met componist Dominique Pauwels, trombonist Roel Smedts en acteur/danser Kristof van Boven de monoloog Lex. Die was  geïnspireerd op de Macedonische veldheer en godkoning Alexander de Grote. Headbanger’s wall schrijft hij in 2009. In 2010 creëerde Peter Julius Caesar. Hij schreef de tekst en maakte samen met Aus Greidanus Jr. (Caesar), Kristof Van Boven (Brutus) en Paul Slangen (TrouwEerenVolk) een voorstelling over Julius Caesar, de man die door zijn welsprekendheid de stem werd van de onderdrukten.

In mei 2011 ging Nero in première. Dit stuk is een monoloog waarin Wim Opbrouck de rol speelt van keizer Nero, een jongen met een wreedaardige levensdroom.
Peter Verhelst leverde ook de tekst voor het stuk Terra Nova, dat in het Kaaitheater in 2012 zijn Belgische première kende (het stuk ging officieel in première in Avignon).

In 2013 schreef Verhelst een monoloog voor Oscar Van Rompay, getiteld Africa, en Parsifal, een muziektheatervoorstelling die hij samen met Wim Opbroeck regisseerde. Vorig seizoen schreef en regisseerde Peter Hotel Malaria, met Lien Wildemeersch en Bert Luppes in de hoofdrollen. Deze productie werd gepresenteerd samen met de installatie-tentoonstelling Verhelst XL, een kennismakingsparcours met Verhelsts artistieke universum.

Ondertussen bleef Peter Verhelst ook bezig met roman-en poëziekunst. In 2010 verscheen Huis van de aanrakingen, in 2011 de dichtbundel Zoo van het denken, in 2012 de roman De allerlaatste caracara ter wereld en in 2013 Geschiedenis van een berg, een intrigerende fabel over hoe een gorilla omgevormd wordt tot mens. Hij ontving de Herman de Coninckprijs 2015 en de Ida Gerhardt Poëzieprijs voor de dichtbundel Wij totale vlam. De Kunst van het crashen, dat hij schreef naar aanleiding van een auto-ongeluk, verscheen in februari 2015. Januari 2016 verscheen zijn recentste bundel: Zing zing.

Ook recent bracht hij recent twee kinderboeken uit: De jongen, de neushoornvogel, de olifant, de tijger en het meisje, in samenwerking met illustrator Carl Cneut en De zeer vermoeide man en de vrouw die hartstochtelijk van bonsai hield, samen met Kaatje Vermeire.

In het seizoen 2015-2016 bracht hij twee nieuwe creaties voor NTGent: Absence en Liefde. Hij schreef ook de tekst voor Zonder bloed, een voorstelling van Muziektheater LOD naar een novelle van Alessandro Barricco.

Op dit ogenblik schrijft Peter aan een nieuwe NTGent productie nl. Koning Midas (première in 2017) en naar aanleiding van zijn 30 jaar schrijverschap werkt hij aan een eigenzinnige zelfbloemlezing.


- Last update: 23/05/2016

gerelateerd nieuws

Africa met tolk Vlaamse Gebarentaal

geschreven op 28 april 2015

Op za 21/1 kom je naar Africa kijken met tolk Vlaamse Gebarentaal en voelstoelen.

lees meer

Hakken in het zand - Africa

geschreven op 28 april 2015

23 April rondt Oscar Van Rompay in Luik de speelreeks af van Africa. Blogger Annaik Deceuninck kwam kijken en schreef deze mooie tekst.

lees meer

Interview Peter Verhelst door Tumult.fm

geschreven op 28 april 2015

Naar aanleiding van Liefde interviewde Tumult.fm Peter Verhelst tijdens de aangename worsteling die hij repetitieperiode noemt.

lees meer

Gedichtendag: Er was eens het water

geschreven op 28 april 2015

Het is gedichtendag. Het goede moment om dit nog eens boven te halen. Er was eens het water. Van Peter Verhelst.

lees meer

Bent u bang?

geschreven op 28 april 2015

Bent u bang?
Denkt u dat we in gevaar zijn?
Vindt u dat een immigrant een papier moet ondertekenen waarop hij belooft onze waarden te respecteren?
Alleen immigranten van buiten Europa?
Of ook Oost-Europeanen?
Is agressie cultureel bepaald?
Kunt u vier Westerse waarden opnoemen?

lees meer

Peter Verhelst stelt nieuwe dichtbundel voor: Zing zing!

geschreven op 28 april 2015

Op di 12 januari stelt Peter Verhelst zijn nieuwe dichtbundel voor: Zing zing!

lees meer

gerelateerde persartikels

Brief aan Peter, An en Els door blogger Wim Backx

geschreven op 28 april 2015

'Ik wil u danken voor een mooie avond. Een aangrijpende avond. Een verhelderend avond. De voorstelling was kort. In toneelminuten dan. Maar diezelfde voorstelling werkt door. Blijft hangen in het hoofd.  Als wij de zaal buitenstappen, draaien mijn molentjes continu. Sommige vragen krijgen een antwoord. Die antwoorden roepen andere vragen op. Dat alles in een poging om mijn positie te bepalen. Maar dat is moeilijk. Dat is niet evident.'

Blogger Wim Backx schreef een brief aan Peter, An en Els n.a.v. Liefde.
- http://wimbackx.blogspot.be/2016/09/liefde-gezien-in-ntgent-brief-aan.html

Meer info

Recensie Liefde - weekly, 17-05-‘16

geschreven op 28 april 2015

Wat er echter gebeurt is dat je als toeschouwer zeer geboeid bent door het spel en alleen maar in superlatieven kan denken over met name Dottermans, maar dat het verhaal een ondergeschikte rol speelt. De man is weliswaar heel belangrijk voor beide vrouwen, maar voor ons komt hij niet tot leven. Dat ligt vooral aan de tekst, waarin teveel wordt getheoretiseerd. Verhelst voelt kennelijk een te grote afstand tot iemand die aan zoiets verschrikkelijks als oorlog meewerkt om er een mens van vlees en bloed van te kunnen maken. Wat in ieder geval zeker niet helpt is dat er in het midden van het stuk een verhandeling komt over de Europese vluchtelingenproblematiek. Het is zeer de vraag of twee mensen die zo op hete kolen zitten het juist nu daar met elkaar over gaan hebben. Daarnaast is het irritant: we zijn net bezig de vrouwen te leren kennen, in de gaten te krijgen wie ze zijn en dan moet de schrijver plotseling een ei kwijt.

- 8weekly, 17-05-'16

Meer info

Recensie: ‘Zonder bloed’, Knack Focus

geschreven op 28 april 2015

Goris regisseert zoals Baricco schrijft: met een perfect gechoreografeerde ingetogenheid die zo intens is dat het ook weer broos wordt.

- Els Van Steenberghe, Knack Focus, 20-04-'16

Meer info

Recensie ‘Door het lijden heen’ - etcetera.be, 3-05-‘16

geschreven op 28 april 2015

Het is alsof Verhelst het gewelddadige teveel van een oorlog wil compenseren door zijn taal elke vorm van autonomie te ontzeggen, en daarmee elke mogelijkheid tot ontsporing. Om zoveel mogelijk betekenis te controleren, bedient hij zich daarvoor vooral van woorden met een minimale deining. Bovendien spreken monden, hoofden en lichamen alle op dezelfde toon, misschien de enige gepaste: de toon van een leven lang onverwerkt zwijgen. Het spreken dat eindelijk los breekt, bedient zich zo van een onwennige vastberadenheid, eenvoudig strak en gestript van al het overbodige.

- Jan-Jasper Persijn, 3-05-'16, etcetera.be

Meer info

Blog: ‘Hakken in het zand.’

geschreven op 28 april 2015


De herinnering aan ‘Africa’ en zijn zeemzoete geuren laat me de rest van de week maar niet los. Ik onderneem een fietstocht om dat laatste beetje voodoo uit mijn kleren te schudden. In de stad, waar anders. Een stad op snoeiharde techno. Opgefokte beats waar onze trommelvliezen helemaal niet tegen opgewassen zijn, mechanisch, gehakt, ontzettend luid. Boem tak boem tak boem tak. We dansen ons in trance. Oscar die als een bezetene met zijn armen slaat en schuurt tegen de kont van een (denkbeeldige?) zwarte vrouw. Mijn adem gaat weer even aan de haal.

- Annaïk Deceuninck, op https://parallellepipedum.wordpress.com/, 7-04-'16

Meer info

Interview Peter Verhelst: ‘Gelukkig hebben we in Europa nog de kunsten’

geschreven op 28 april 2015

Stapel zijn boeken op elkaar en zijn oeuvre reikt bijna dijhoog. Net als zijn prijzenlijst. Er zijn weinig bekroningen die Verhelst niet aan zijn pen heeft geregen. (...) De erkenning heeft hem niet lui gemaakt. Naast zijn job als regisseur en tekstschrijver bij NTGent blijft hij verwoed publiceren.

- Knack, 6-1-'16, Roderik Six

download artikel

Recensie Het Nieuwsblad: ‘Trauma, steeds opnieuw’

geschreven op 28 april 2015

Onderdanig en zonder taal doorleeft Ikeda haar pijn steeds opnieuw met zwierige repetitieve bewegingen. Subliem hoe zij elkaars spel met fijne toets aandrijven en tot een intense apotheose voeren.

- 4/11/'15, Het Nieuwsblad

download artikel

Recensie Tumult.fm, 31-10-‘15

geschreven op 28 april 2015

Peter Verhelst zuigt je mee in zo’n trip waar hij telkens weer goed in is. Het evenwicht zoeken tussen sentiment en pijn. Snijden bij de personages zodat ook u met een bevreemdend gevoel en een zwaar gemoed de zaal verlaat.

- Zoë Hoornaert, Tumult.fm, 31-10-'15

Meer info

Recensie Knackfocus: ‘In NTGents Absence spreekt Peter Verhelst door te zwijgen’

geschreven op 28 april 2015

Auteur en regisseur Verhelst is een durfal en bewandelt alweer niet de geijkte paden en neen, er wordt geen vlot verhaal verteld over of van een slachtoffer van de tsunami die in 2011 een deel van Japan overspoelde (de inspiratiebron van de voorstelling). Dit is eerder performance dan teksttheater. Een grijze zone die Verhelst graag opzoekt.

- Knackfocus.be, Els Van Steenberghe, 24-10-2015

Meer info

Interview Knack: ‘Onze soort gooit de ethiek overboord.’

geschreven op 28 april 2015

Peter Verhelst ziet dit seizoen drie stukken in première gaan. Voor NTGent maakt hij Absence en Liefde. Voor LOD bewerkt hij Alessandro Barrico's Zonder Bloed.

- Els Van Steenberghe, Knack, 7/10/2015

download artikel

Interview Peter Verhelst NTGent in het tijdschrift

geschreven op 28 april 2015

'Ik wil een collectieve adem vinden.' Gesprek met Peter Verhelst in het NTGent tijdschrift januari '15.

download artikel

Recensie NRC Handelsblad: Hotel Malaria

geschreven op 28 april 2015

Lust per contract in uiterst vertraagd Hotel Malaria.

- Ron Rijghard, NRC Handelsblad, 9-03-'15

Meer info

Recensie Knack: Hotel Malaria

geschreven op 28 april 2015

Peter Verhelst zet zijn missie als minutieus onderzoeker van de sensuele intimiteit gestaag verder met 'Hotel Malaria' waarin hij als auteur en als regisseur imponeert met geraffineerde soberheid. ***

- Els Van Steenberghe, Knack Focus, 1-03-'15
 

Meer info

Recensie De Volkskrant: Hotel Malaria

geschreven op 28 april 2015

Deze voorstelling is eigenlijk een theatergedicht, als een dans in het vagevuur.****

- Karin Veraart, de Volkskrant, 03-03-'15

download artikel

Recensie De Theaterkrant: ‘Verhelst essayeert over verlangen en eenzaamheid’

geschreven op 28 april 2015

Met Hotel Malaria schreef Peter Verhelst een nieuwe tekst voor NTGent, bijna op het lijf van de twee acteurs Lien Wildemeersch en Bert Luppes. De schrijver Verhelst loopt de regisseur Verhelst niet voor de voeten: soberheid is troef, en even belangrijk als het uitgesprokene is de ‘witruimte’ ertussen.

- Johan Depaepe, Theaterkrant, 2-03-'15

Meer info

Recensie De Morgen: Hotel Malaria en Verhelst XL

geschreven op 28 april 2015

De tijd stilzetten, de poriën open en langzaam proeven van de taal: dat is altijd het theater van Peter Verhelst geweest. De kracht ervan: een totaal gebrek aan opdringerigheid.

- Evelyne Coussens, De Morgen, 2-03-'15

download artikel

Recensie Cutting Edge: ‘Jouw blik, mijn verlangen’

geschreven op 28 april 2015

'De immer charismatische en toch breekbare Luppes zet echter een bezwerende vertolking neer. Het is zijn verdienste, en uiteraard die van Verhelst, dat de toeschouwer alsnog koortsig van passie de zaal verlaat.'

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 26/02/'15

Meer info

Interview Humo: Peter Verhelst

geschreven op 28 april 2015

Op 23 april 2013 verliest een vrachtwagen een wiel op de E17, ter hoogte van Wetteren. De auto van schrijver Peter Verhelst, die het gevaarte aan het inhalen is, heeft niet eens tijd om het losgekomen truckwiel te ontwijken; hij wordt de lucht in gekatapulteerd en gaat drie keer over de kop.

Eind goed, al goed: dra verschijnt zijn nieuwe roman 'De kunst van het crashen' (Prometheus), een adembenemend en ontroerend onderzoek naar zichzelf, naar z'n schrijverschap, alsook naar het zwarte gat dat gaapt in zijn herinneringen.

- Interview Peter Verhelst in Humo, 17-02-'15

download artikel

Recensie Hotel Malaria: N’TGent combineert voorstelling met installaties van Peter Verhelst’

geschreven op 28 april 2015

Over Hotel Malaria:

Afstandelijke esthetiek en zintuigelijke nabijheid: het is een heel eigen combinatie, maar ook een moeilijk te bespelen balans. Elke zucht van Bert Luppes en Lien Wildemeersch wordt op je oorschelp neergelegd, maar je blijft hun gestileerde duet aankijken als een programma, als een heilig plan. Hotel Malaria wil het leven doen lillen, maar mummificeert zijn woorden en beelden tot prachtige preparaten. Het geeft geen vonken, wel een vergulde gloed.

- Wouter Hillaert, De Standaard, 2-03-'15

Over Verhelst XL

Het parcours nodigt uit tot vertragen en intensief kijken. Tekst is herleid tot een absoluut minimum, niet meer dan
een poëtische voorzet. Deze geestelijke massage­oefening, dit universum met spirituele trekjes: het is ook dwingend. Verhelst verwacht dat je binnenstapt als een believer.

- Geert Van der Speeten, De Standaard, 2-03-'15

download artikel

Recensie Africa: ‘Knappe presentatie van een pijnlijke cultuurkloof’

geschreven op 28 april 2015

Het knappe is dat Van Rompay zijn fascinatie voor Kenia zo oprecht weet neer te zetten, dat je ondanks de pijnlijke cultuurkloof niet anders wil dan je samen met hem onderdompelen in dat land dat je nooit zal begrijpen. 

- Robbert van Heuven, Trouw, 14-02-'13

Meer info

Recensie De Morgen: ‘Als het zoveel is’

geschreven op 28 april 2015

Dat is toch zeldzaam. Dat het niet los wil laten. Dat het in de kieren van de kop is gekropen, in het bloed is gaan zitten, als een virus. Ik stapte de theaterzaal uit en het eerste wat ik dacht was: dit wil ik nog eens zien. En ook die tweede keer maakte het echt indruk. Dan is er iets gebeurd op die scène, in die zaal.

- Griet Op de Beeck, De Morgen, 10-02-'13

Meer info