Pierre Bokma

Pierre Bokma (°1955)  werd in Parijs geboren en studeerde aan de Toneelacademie Maastricht. Hij speelde onder andere bij het Toneelgezelschap Globe, het Publiekstheater en Toneelgroep Amsterdam.

ierre werd al twee keer bekroond met de Louis d’Or, de belangrijkste theaterprijs in Nederland. In 2007 won hij een Emmy Award voor zijn rol in de film De Uitverkorene. Hij vertolkte Hamlet, Romeo en Macbeth, won een Gouden Kalf voor zijn rol als bruidegom in Weisz’ film Leedvermaak (1989) en floreerde als Kootje in de remake van ’t Schaep met de 5 Pooten.

Pierre acteerde in diverse films en telvisieseries waaronder: Baantjer (1999), Cloaca (2003), Gooische vrouwen (2005), Moordwijven (2007), Flikken Maastricht (2009), De Bende van Oss (2011), Borgman (2013), Rundfunk (2015).

Hij volgde in 2010 Johan Simons naar Duitsland om te spelen bij de Münchner Kammerspiele. Hij acteerde er onder meer in Hotel Savoy en in Dantons Tod.

Pierre vervoegde in 2015-2016 het ensemble van NTGent. Hij acteerde dat jaar in De kersentuin van Tsjechov in een regie van Johan Simons.

In het seizoen 2016-2017 speelt hij in De vreemden (naar Daouds roman Meursault contre-enquête, diens commentaar op Camus' l'Etranger), een coproductie van NTGent met de Ruhrtriënnale geregisseerd door Johan Simons. Ook was hij te zien in Sneeuw (naar de roman van Orhan Pamuk) van Luk Perceval. In '17-'18 is hij te zien in Kosmopolis, Simons' laatste enscenering als intendant van de Ruhrtriennale.

- Update: 22/05/2017.

gerelateerd nieuws

Sneeuw wint Cutting Edge Award

geschreven op 29 april 2015

Op 6 maart '17 sleepte Sneeuw de 12e Cutting Edge Award voor beste theatervoorstelling in de wacht.

lees meer

Sneeuw één van de beste voorstellingen van het najaar

geschreven op 29 april 2015

Cuttingedge.be maakte naar goede traditie een lijstje met de vijf beste voorstellingen van het najaar. Sneeuw is er één van.

lees meer

Wereldpremière die Fremden/ De vreemden tijdens de Ruhrtriënnale

geschreven op 29 april 2015

Op vr 2 september 2016 ging die Fremden in première tijdens de Ruhrtriënnale in Marl. Bekijk hieronder de foto's.

lees meer

gerelateerde persartikels

Recensie Kosmopolis - De Standaard

geschreven op 29 april 2015

Simons' gouden vondst is om van die traders net kleine, nukkige kinderen te maken die verstrikt zijn in hun eigen fantasiewereld.

- Filip Tielens, De Standaard, 26-09-'17 

Meer info

Recensie Kosmopolis - De Volkskrant

geschreven op 29 april 2015

Simons trekt het verhaal behendig uit het realisme. De voorstelling neemt groteske dimensies aan, waar het verhaal eigenlijk om vraagt.****

- Vincent Kouters, De Volkskrant, 26-06-2017

Meer info

Recensie Kosmopolis - NRC Handelsblad

geschreven op 29 april 2015

De sleutel tot Simons’ regie ligt in verveling: Bokma is het verwende jongetje op het schoolplein dat alles heeft. Zijn tegenspeler is Bert Luppes in de rol van Benno Levin, felle anti-kapitalist en latere moordenaar van Packer. In de openingsscène zit Luppes in de zandbak en houdt een dreigende monoloog over hoe hij eens iemand die rijk is zal doden. Verveeld is Bokma ook jegens zijn vrouw Elise Packer, gespeeld door Elsie de Brauw in een rol die steeds aangrijpender wordt omdat zij wél volwassenheid in haar spel brengt.

- Kester Freriks, NRC Handelsblad, 25-09-2017

Meer info

Recensie Kosmopolis - De Morgen

geschreven op 29 april 2015

De acteurs gedragen zich net zo grillig als spelende kinderen. Vooral Bokma en De Brauw slagen erin zowel het kind als de volwassene tegelijk op te roepen. Het is een optimistische noot in dit gitzwarte stuk: als we weer leren spelen in plaats van steeds maar te rekenen en te tellen is er misschien nog hoop. De score van Eric Sleichim voor vier saxofonisten en een 'electro-boy' zet die idee kracht bij. 
- Pieter T'Jonck, De Morgen, 25-09-2017

Meer info

Recensie Kosmopolis - Trouw

geschreven op 29 april 2015

Bokma is Eric Packer èn het jongetje dat de macht heeft over de speelplaats, Mandela Wee Wee is in meerdere functies in dienst bij Eric èn een meelopertje, De Brauw is de vrouwen in Erics leven èn een verrukkelijk, springerig meisje en Bert Luppes is moordenaar Benno Levin èn het jongetje met wie niemand wil spelen. Het verhaal wordt muzikaal ondersteund door electronica van Benjamin Dousselaere en saxofoonkwartet Blindman. 

- Sandra Kooke, Trouw, 25-09-2017

Meer info

Recensie Theaterkrant: Sneeuw

geschreven op 29 april 2015

Het stuk is droomachtig, een stroom herinneringen waarin zelfs de heftige momenten van passie of angst bedekt zijn met een laagje tijd en overdenkingen; sneeuw.

- Theaterkrant.nl, Wendy Lubberding, 7-01-'17

Meer info

Recensie Cutting Edge: Sneeuw

geschreven op 29 april 2015

Als dissectie van de gespleten persoonlijkheid van de Turkse natie enerzijds en de universele kracht van liefde en passie anderzijds, is ‘Sneeuw’ volmaakt theater. Zo indringend en tegelijk zo teder – een wonde op scène, een wonder op scène.
- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 23-11-'16

Meer info

Recensie Trouw: Sneeuw

geschreven op 29 april 2015

Haast vanzelf word je in de sfeer van een nog vreemde stad gezogen. Hallucinerend, mede door de traagheid van de bewegingen.

- Hanny Alkema, Trouw,28-11-'16

download artikel

Recensie Focus: Sneeuw

geschreven op 29 april 2015

Perceval plaatst helende stilte en liefde tegenover alle politieke en maatschappelijke ellende.

- Els Van Steenberghe, Focus, 24-11-'16

Meer info

Recensie De Volkskrant: Sneeuw

geschreven op 29 april 2015

Luk Perceval heeft een strakke, bijna abstracte voorstelling gecreëerd, die onophoudelijk de fantasie prikkelt en nieuwsgierigheid wekt. Sneeuw oogt misschien eenvoudig, maar elk woord en elke beweging is weloverwogen en staat ten dienste van de kunst van het theatrale vertellen.

- Karin Veraart, De Volkskrant, 24-11-'16

Meer info

Interview Trouw nav Sneeuw

geschreven op 29 april 2015

"Ik voel mij aangesproken door Sneeuw omdat het gaat over onze geïsoleerdheid in een wereld die almaar mondialer wordt."

- Sara van der Kooi, Trouw, 24-11-'16

Meer info

Recensie Het Nieuwsblad: Sneeuw

geschreven op 29 april 2015

Deze Sneeuw is veel meer dan een liefdesverhaal. Het is, met een cast die voor de helft uit spelers met Turkse roots bestaat (inclusief erg geslaagde a capella intermezzo's van de Gents-Turkse zangeres Melike Tarhan) open en oprecht theater dat recht uit het hart komt en dat op een aparte manier inspirerend werkt, zoals ook Ka op de gekste momenten inspiratie voor verzen voelt opborrelen.

- Magali Degrande, 21-11-'16, Het Nieuwsblad  

download artikel

Recensie De Morgen: Sneeuw

geschreven op 29 april 2015

Genietbaar is Pierre Bokma, die de dragende rol van zowel verteller als Ka voor zijn rekening neemt. De a capella van Melike Tarhan is indringend en weemoedig.

- Jan De Smet, De Morgen, 23-11-'16

Meer info

Recensie Blog Guido Lauwaert: Sneeuw

geschreven op 29 april 2015

Het landschap van de voorstelling is ronduit schitterend, de actie van de spelers treffend en passend, geen overtollige beweging. Het valt meer en meer op dat Luk Perceval met zijn regies het spektakel en de mimiek vermijdt. 

- Guido Lauwaert, 21-11-'16, http://parterregl.blogspot.be/2016/11/sneeuw.html

Meer info

Recensie De vreemden - Tumult.fm

geschreven op 29 april 2015

Een bijzonder stuk met een prachtige beeldtaal en een nobel thema.

- Rozemarijn van Kalmthout, Tumult.fm, 24-09-2016

Meer info

Recensie De vreemden:

geschreven op 29 april 2015

De vreemden bevreemdt, ook al is het broodnodig theater. De voorstelling kaart op een visueel en muzikaal indrukwekkende manier een thema aan waar onze samenleving mee worstelt maar door het ongelijke spel blijf je er wat tegenaan kijken. De voorstelling raakt pas wanneer de spelers weinig meer dan stille, wiegende, haast onzichtbare getuigen van de indringende videobeelden en zalvende muziek worden.

- Els Van Steenberghe, Knack, 24-09-2016

Meer info

Recensie Cuttingedge: ‘Een spiegel voor moord, moraal en menselijkheid’

geschreven op 29 april 2015

Het abstract expressionisme van Simons’ personenregie werkt ook nu weer uitstekend. De tot de grenzen van de absurditeit uitgerokken psychologische typeringen wekken tegelijk hilariteit en mededogen op, waarmee het absurde eigenlijk uitstekend wordt gekarakteriseerd. Anderzijds maakt Simons het narratief onnodig complex door het polyfoon te benaderen. De vijf acteurs spelen allemaal Haroen, waarnaast ze nog andere rollen vertolken. Weliswaar is de manier waarop Simons Camus’ en Daouds romans met elkaar probeert te verweven muzikaal, maar ergens onderweg wordt de samenhang te losmazig.

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge - 22 september 2016

Meer info

Het Nieuwsblad: ‘De vermoorde Arabier’

geschreven op 29 april 2015

De Leeuw houdt vast aan het Westerse muziekrepertoire, wat toelaat om het begrip 'vreemdelingen' verder open te trekken. Ook wij Westerlingen vervreemden immers van elkaar. Daar hoeft geen Arabier - dood of levend - aan te pas te komen. 

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 6-09-2016

download artikel

De Morgen: ‘Weg met hokjesdenken’

geschreven op 29 april 2015

De vreemden is Johan Simons' pleidooi om vreemdelingen niet als 'het andere' te zien, maar te erkennen als de individuen die ze zijn. (...) Het resultaat is indrukwekkend, al overspeelt Johan Simons zijn hand ook wel eens.

- De Morgen, 5-09-2016

download artikel

De Standaard: ‘God is een kolenmengmachine’

geschreven op 29 april 2015

Johan Simons raakt een zere plek aan: die van onze pijnlijke koloniale geschiedenis.

- De Standaard, 5-09-2016

download artikel

De Volkskrant: Recensie De vreemden

geschreven op 29 april 2015

In een halfduister, schitterend toneelbeeld dolen figuurtjes rond op kolengruis. De wereld wordt groter, onze leefruimte kleiner zegt dat beeld: magistraal.

- De Volkskrant, Hein Janssen, 5-09-2016

download artikel

Guido Lauwaert: ‘Machtig! Prachtig! Krachtig!’

geschreven op 29 april 2015

In L’Étranger uit 1942, de meest gave roman van Albert Camus [1913-1960], beschouwt de hoofdpersoon de moord die hij heeft begaan als een natuurlijk gebeuren en niet als een misdaad. Kamel Daoud [1970] heeft voor het andere doel gekozen. Zijn roman, Moussa of de dood van een Arabier, wordt erkend als een meesterwerk, in hoge mate door de Prix Goncourt du Premier Roman 2015. 
 

Meer info

Nachtkritik.de: ‘Erkenne die Erlösung’

geschreven op 29 april 2015

'Etwas braut sich zusammen. Aber es lässt sich nicht fassen.'

- Nachtkritik.de, Sascha Westphal, 5-09-2016

Meer info

NRC Handelsblad: ‘Overdosis vervreemding in De vreemden stoot af’

geschreven op 29 april 2015

De ambitieuze muziektheatervoorstelling Die Fremden, die vrijdag zijn première beleefde in de Ruhrtriennale, wil een onderzoek zijn naar die ‘ander’, en daarmee naar onszelf.

- Herien Wensink, NRC Handelsblad, 4-09-'16

Meer info

Recensie Theaterkrant.nl: ‘We zijn allemaal vreemden’ *****

geschreven op 29 april 2015

Simons wil een Europese theatermaker zijn en theater maken over de grote Europese problemen. Met Die Fremden, een van de hoogtepunten van de Ruhrtriennale 2016, slaagt hij daar wonderwel in: met Nederlandse musici, Nederlandse, Belgische, Duitse en Estlandse acteurs maakt hij een muziektheaterproductie over een heel actueel Frans boek in een enorme Duitse fabriekshal.

- Max Arian, theaterkrant.nl, 2-09-2016

Meer info

Recensie De Kersentuin: ‘Eindtijdruimte’

geschreven op 29 april 2015

Bokma demonstreert een idolate ademnood bij iedere toenadering door Ljoebov (Elsie de Brauw). En hij toont talloze variaties van ultieme verwarring, iedere keer wanneer hij erachter komt dat zij iets anders beoogt dan wat hij hoopt dat zij bedoelt. Bokma's spel grenst op zulke momenten aan de slapstick van een teleurgestelde minnaar in lach-of-ik-schietfilms. Benny Claessens zet met zijn temerige dictie een utopist neer, die net zo kan zuigen en commanderen als Lopachin (die mannen zijn qua karakter meer verwant dan ze zullen toegeven), maar die steeds net op tijd met de berg quasi-maatschappelijke babbels komt opdraven die de figuur vanTrofimov zo ongrijpbaar en zo gevaarlijk maakt.

- Loek Zonneveld, De Groene Amsterdammer, 28-1-'16

Meer info

Interview Pierre Bokma: ‘Een dwarse ‘Kersentuin’, aan de rand van de afgrond’

geschreven op 29 april 2015

"Tsjechov heeft 'De Kersentuin' oorspronkelijk als comedy geschreven, maar het is vaak als tragedie gespeeld, met veel persoonlijke lijntjes en sentiment. Onze versie is trouw aan Tsjechov: het groter geheel, de verschuivende wereld. We vallen zeker op met ons bijzondere decor. Er is helemaal geen kersentuin, we spelen in een etalage, een lijst van anderhalve meter breed. We moeten voorzichtig langs elkaar heenschuiven, spelen letterlijk aan de rand van de afgrond."

- Dieter Van den Bergh, Brabants dagblad, 30-12-'15

download artikel

Recensie De kersentuin - De Standaard

geschreven op 29 april 2015

'De Kersentuin' is schouderbreed theater waar je het bij momenten, letterlijk, benauwd van krijgt. De oogkleppen die de personages dragen en de drang om alles zelf op te lossen, en uit de financiële put te klimmen, zijn mooie metaforen voor het individualisme van deze tijd.

- De Standaard, Geert Van der Speeten, 1-12-2015

Meer info

Recensie Theaterkrant: NTGent toont een Kersentuin in volle bloei

geschreven op 29 april 2015

Johan Simons maakt met De kersentuin bij ‘zijn’ NTGent een glorieuze terugkeer als artistiek directeur. ‘Een late ontdekking’, noemt de regisseur Tsjechov, en dan heeft hij het zowel over zijn werk als de mens. Met de tekst uit 1903 in de hand, maakte Simons van De kersentuin een sprankelende en actuele voorstelling over ontwortelde en van hun oorsprong vervreemde mensen. Zwalpend in een wereld in transitie, met ontkenning als wapen.

- Johan Depaepe, Theaterkrant, 10-12-'15

Meer info

Recensie: Elsie de Brauw schittert in fascinerende en ontroerende Kersentuin

geschreven op 29 april 2015

Hoe meer de verschillende lagen van de voorstelling zich ontvouwen, hoe fascinerender en ontroerender deze verfrissende kijk op De kersentuin wordt.

- Robbert Van Heuven, Trouw, 28-12-'15

download artikel

Recensie Eindhovens Dagblad: ‘Tsjechovs meesterwerk als bokkig theater.’

geschreven op 29 april 2015

Bij Simons gaat het in deze voorstelling om de wereldvisie van de personages. Lopachin is een selfmade man, met geen grotere fantasie dan het landgoed kopen waar zijn vader nog slaaf was. Trofimov denkt vrijer, maar abstracter.

- Simon van den Berg, Eindhovens Dagblad, 2-01-'16

download artikel

Recensie rirotheater.blogspot.nl: De kersentuin

geschreven op 29 april 2015

Johan Simons, terug bij NTGent, regisseert een messcherpe De Kersentuin. Met een op maat uitgedunde tekst, met uitblinkende acteurs, en in een perfect werkende enscenering.

- RiRo Toneelrecensies, 22-12-'15, rirotheater.blogspot.nl

Meer info

Recensie Cleeft.nl: ‘De kerstentuin’ maakt tragiek voelbaar met een lach

geschreven op 29 april 2015

In zijn bewerking van Anton Tsjechov’s ‘De kerstentuin’ (1904) zet Johan Simons zijn acteurs op een catwalk van slechts een meter breed. Oplettend schuiven de acteurs langs de hoge, houten schotten, balancerend op de rand van de afgrond. Tape aan de kale muur, een strook bloemetjesbehang en een kinderstoel als rest van het gezellige huis dat dit ooit geweest is. Toch is Simons’ versie van deze klassieker alles behalve sentimenteel.

- Vicky Los, 24-12-'15, Cleeft.nl

Meer info

Interview Pierre Bokma: ‘Nooit een prooi van gemakzucht’

geschreven op 29 april 2015

Bokma is een grootmeester in zulke tussen-de-regels-door-accenten: "Hoe ouder je wordt, hoe zorgvuldiger je met jezelf moet overleggen welke ideeën je weggooit en welke je houdt. Ik heb simpelweg niet meer die ongebreidelde energie om alle mogelijke keuzes af te lopen. Ik selecteer eerder, maar ook kieskeuriger. Prooi worden van de gemakzucht probeer ik zoveel mogelijk te vermijden."

- Trouw, Hanny Alkema, 22-12-'15

download artikel

Recensie De kersentuin - Het Nieuwsblad

geschreven op 29 april 2015

'De Kersentuin' is schouderbreed theater waar je het bij momenten, letterlijk, benauwd van krijgt. De oogkleppen die de personages dragen en de drang om alles zelf op te lossen, en uit de financiële put te klimmen, zijn mooie metaforen voor het individualisme van deze tijd. Maar een beetje meer liefde, en een beetje meer hoop in deze bewerking had geen kwaad gekund.
 

- 30-11-'15 Het Nieuwsblad, Magali Degrande

Meer info

Recensie De kersentuin - Knack Focus

geschreven op 29 april 2015

Het concept is zo opgebouwd dat de spelers nauwelijks bewegingsruimte hebben. Wat de patsituatie van het droeve verhaal maar versterkt. Panelen in alle mogelijke maten en gewichten leunen tegen elkaar. Het tekent het verval van het huis. Slechts een kruk en een kinderschoolstoeltje rest er de bewoners, om enerzijds even op adem te komen en anderzijds het geklaag te versterken. In dit bizar decor acteren de spelers op een wijze die doet denken aan het einde van de stomme film, met veel schaduwspel, en de gesproken film, met slapstick en overacting. Waarmee Johan Simons terugkeert naar wat Tsjechov wilde: een komedie.

- Knack Focus, Guido Lauwaert, 29-11-2015

Meer info

Recensie De kersentuin - Tumult.fm

geschreven op 29 april 2015

Johan Simons regisseerde ‘De kersentuin’ van Anton Tsjechov en maakte een voorstelling die tot de essentie kwam. De essentie die Tsjechov zelf voor ogen had. En dat met de hulp van een fenomenale cast.(…) De spelers weten perfect waar ze naartoe gaan, ze hebben een concreet doel voor ogen. Elke uitspraak hoe absurd en van de pot gerukt, is onmisbaar voor het geheel. Elke hoge inzet van een personage stimuleert die van de andere. Een gouden regel bij het acteren waarvan hier maximaal gebruik wordt gemaakt.

- Roos Pauwels, Tumult.fm, 1-12-2015

Meer info

Recensie CuttingEdge: ‘Roerloos in de regen’

geschreven op 29 april 2015

Simons analyseert en dissecteert als nooit tevoren. Gevolg is een bijna ondragelijk intense ‘De kersentuin’. Er is echter ook troost, die bij Simons naar aloude gewoonte uit de muziek opwelt. Visueel wordt het leed dankzij de uitnemende cast efficiënt uitvergroot, terwijl de soundtrack al het lijden als een warme mantel omvat.

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 29 november 2015

Meer info

Recensie De kersentuin - NRC Handelsblad

geschreven op 29 april 2015

De interessante visie die Simons met zijn bewonderenswaardige cast van spelers uitdraagt, is er een van volkomen ontheemding.

- NRC Handelsblad, Kester Freriks, 1-12-2015

Meer info