Risto Kübar

Risto Kübar (°1983) studeerde aan de Estlandse Academie voor Muziek en Theater en maakte zijn debuut bij het toneelgezelschap NO99. Voor zijn prestatie in ‘Orpheus steigt herab’ werd hij door het theatertijdschrift ‘Theater heute’ verkozen tot jong acteertalent van het jaar. In  het seizoen 2014-2015 was hij als acteur aan het ensemble van de Münchner Kammerspiele verbonden. Toen maakte hij samen met Benny Claessens Spectacular Lightshows. Deze ‘spectaculaire’ voorstelling kende een Gentse première in september 2015.

In het seizoen 2015-2016 vervoegde Risto Kübar als vast acteur het NTGent ensemble. Hij was te zien in Dit zijn de namen, naar het boek van Tommie Wieringa, en in Learning How to Walk van Benny Claessens. In 2016 ontving hij voor zijn rol van de kleine jongen in Dit zijn de namen de Arlecchino, de prijs voor de meest indrukwekkende mannelijke bijdragende rol.

Seizoen 2016-2017 zal hij te zien zijn in De vreemden (naar Daouds Meursault contre-enquête, zijn commentaar op l'Etranger van Camus), een coproductie van NTGent met de Ruhrtriennale in een regie van Johan Simons. Risto zal ook meespelen in Among other things - a queer musical van Benny Claessens. Tevens speelt hij hernemingen van Learning How to Walk en van Spectacular Lightshows of which u don't see the effect.

- Laatst bijgewerkt op 23/05/2016

gerelateerd nieuws

Risto Kübar wint Arlecchino

geschreven op 29 april 2015

Risto Kübar heeft op 11 september de Arlecchino - de prijs voor de beste mannelijke bijrol - gewonnen voor zijn rol van de jongen in Dit zijn de namen.

lees meer

Wereldpremière die Fremden/ De vreemden tijdens de Ruhrtriënnale

geschreven op 29 april 2015

Op vr 2 september 2016 ging die Fremden in première tijdens de Ruhrtriënnale in Marl. Bekijk hieronder de foto's.

lees meer

Dit zijn de namen naar het Nederlands Theaterfestival

geschreven op 29 april 2015

Dit zijn de namen is op 7 september te gast tijdens het Nederlands Theaterfestival.

lees meer

Risto Kübar genomineerd voor Arlecchino

geschreven op 29 april 2015

Risto Kübar is genomineerd voor de Arlecchino: de prijs voor de beste mannelijke bijrol.

lees meer

gerelateerde persartikels

Recensie De vreemden - Tumult.fm

geschreven op 29 april 2015

Een bijzonder stuk met een prachtige beeldtaal en een nobel thema.

- Rozemarijn van Kalmthout, Tumult.fm, 24-09-2016

Meer info

Recensie De vreemden:

geschreven op 29 april 2015

De vreemden bevreemdt, ook al is het broodnodig theater. De voorstelling kaart op een visueel en muzikaal indrukwekkende manier een thema aan waar onze samenleving mee worstelt maar door het ongelijke spel blijf je er wat tegenaan kijken. De voorstelling raakt pas wanneer de spelers weinig meer dan stille, wiegende, haast onzichtbare getuigen van de indringende videobeelden en zalvende muziek worden.

- Els Van Steenberghe, Knack, 24-09-2016

Meer info

Recensie Cuttingedge: ‘Een spiegel voor moord, moraal en menselijkheid’

geschreven op 29 april 2015

Het abstract expressionisme van Simons’ personenregie werkt ook nu weer uitstekend. De tot de grenzen van de absurditeit uitgerokken psychologische typeringen wekken tegelijk hilariteit en mededogen op, waarmee het absurde eigenlijk uitstekend wordt gekarakteriseerd. Anderzijds maakt Simons het narratief onnodig complex door het polyfoon te benaderen. De vijf acteurs spelen allemaal Haroen, waarnaast ze nog andere rollen vertolken. Weliswaar is de manier waarop Simons Camus’ en Daouds romans met elkaar probeert te verweven muzikaal, maar ergens onderweg wordt de samenhang te losmazig.

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge - 22 september 2016

Meer info

Het Nieuwsblad: ‘De vermoorde Arabier’

geschreven op 29 april 2015

De Leeuw houdt vast aan het Westerse muziekrepertoire, wat toelaat om het begrip 'vreemdelingen' verder open te trekken. Ook wij Westerlingen vervreemden immers van elkaar. Daar hoeft geen Arabier - dood of levend - aan te pas te komen. 

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 6-09-2016

download artikel

De Morgen: ‘Weg met hokjesdenken’

geschreven op 29 april 2015

De vreemden is Johan Simons' pleidooi om vreemdelingen niet als 'het andere' te zien, maar te erkennen als de individuen die ze zijn. (...) Het resultaat is indrukwekkend, al overspeelt Johan Simons zijn hand ook wel eens.

- De Morgen, 5-09-2016

download artikel

De Standaard: ‘God is een kolenmengmachine’

geschreven op 29 april 2015

Johan Simons raakt een zere plek aan: die van onze pijnlijke koloniale geschiedenis.

- De Standaard, 5-09-2016

download artikel

De Volkskrant: Recensie De vreemden

geschreven op 29 april 2015

In een halfduister, schitterend toneelbeeld dolen figuurtjes rond op kolengruis. De wereld wordt groter, onze leefruimte kleiner zegt dat beeld: magistraal.

- De Volkskrant, Hein Janssen, 5-09-2016

download artikel

Guido Lauwaert: ‘Machtig! Prachtig! Krachtig!’

geschreven op 29 april 2015

In L’Étranger uit 1942, de meest gave roman van Albert Camus [1913-1960], beschouwt de hoofdpersoon de moord die hij heeft begaan als een natuurlijk gebeuren en niet als een misdaad. Kamel Daoud [1970] heeft voor het andere doel gekozen. Zijn roman, Moussa of de dood van een Arabier, wordt erkend als een meesterwerk, in hoge mate door de Prix Goncourt du Premier Roman 2015. 
 

Meer info

Nachtkritik.de: ‘Erkenne die Erlösung’

geschreven op 29 april 2015

'Etwas braut sich zusammen. Aber es lässt sich nicht fassen.'

- Nachtkritik.de, Sascha Westphal, 5-09-2016

Meer info

NRC Handelsblad: ‘Overdosis vervreemding in De vreemden stoot af’

geschreven op 29 april 2015

De ambitieuze muziektheatervoorstelling Die Fremden, die vrijdag zijn première beleefde in de Ruhrtriennale, wil een onderzoek zijn naar die ‘ander’, en daarmee naar onszelf.

- Herien Wensink, NRC Handelsblad, 4-09-'16

Meer info

Recensie Theaterkrant.nl: ‘We zijn allemaal vreemden’ *****

geschreven op 29 april 2015

Simons wil een Europese theatermaker zijn en theater maken over de grote Europese problemen. Met Die Fremden, een van de hoogtepunten van de Ruhrtriennale 2016, slaagt hij daar wonderwel in: met Nederlandse musici, Nederlandse, Belgische, Duitse en Estlandse acteurs maakt hij een muziektheaterproductie over een heel actueel Frans boek in een enorme Duitse fabriekshal.

- Max Arian, theaterkrant.nl, 2-09-2016

Meer info

Recensie: ‘Gewoon doen is speciaal doen’ - De Standaard, 20-05-‘16

geschreven op 29 april 2015

Wie kijkt naar wat dit te betekenen kan hebben, ziet vier uur lang een poging om het zijn zelf opnieuw uit te vinden. Lopen, spreken, voelen, alleen zijn, sterven: dat zijn de vijf hoofdstukken die Claessens heeft voorzien. Doorgaans doen we dat allemaal mooi volgens plan, zeker op toneel. Wat we uitvoeren, moet nut hebben: betekenis gedeeld door geïnvesteerde tijd. Die extra betekenis haalt Learning how to walk helemaal neer.

- Wouter Hillaert, De Standaard, 20-05-'16

download artikel

Recensie: ‘Brood en spelen anno 2016’ - Het Nieuwsblad, 20-05-‘16

geschreven op 29 april 2015

Learning how to walk heeft nog het meest weg van een bezoek aan een afhaalchinees.

- Magali Legrande, Het Nieuwsblad, 20-05-'16

download artikel

Recensie Learning how to walk - Guido Lauwaert

geschreven op 29 april 2015

Benny Claessens heeft de aanzet gegeven. Met meer dan voortreffelijk resultaat. En toch weet hij dat deze productie een ontdekkingsreis was naar het tonen van zijn geest, met de hoop dat hij gehoord en gevolgd zal worden. Want voor hem is het theater het enige kunsthuis [atelier] waarin alle gevoelens en ervaringen een perpetuum mobile zijn. 

-  Guido Lauwaert, Gent, 2016-05-19 

Meer info

Interview Benny Claessens en Risto Kübar - De Morgen, 17-05-‘16

geschreven op 29 april 2015

De repetitieruimte waar Learning How To Walk tot stand is gekomen, laat zich moeilijk omschrijven. Er ligt een strobaal op de vloer, in de hoek staat een gitaar, aan de muren hangen foto's en notitiebladen, met daarop titels als 'Learning How To Be Alone' en 'Learning How To Die' (“Alleen zijn en sterven, zo erg is dat niet”, aldus Claessens).

- De Morgen, 17-05-'16

download artikel

Column tiltfestival.nu: ‘Het echte ding’

geschreven op 29 april 2015

Column van Anneke van Wolfswinkel nav het interview met Steven Van Watermeulen, in het Studio Café van Theaters Tilburg.

Titfestival.nu, Anneke van Wolfswinkel

Meer info

Recensie: NTGent maakt van Dit zijn de namen glad toneel

geschreven op 29 april 2015

Wat een intrigerende vertolking zet die Kübar neer. Hij is een van de spelers die samen met Simons de oversteek maakte van de Münchner Kammerspiele naar NTGent. Hij zet zijn hele lijf in om de jongen van de groep vluchtelingen te vertolken en geeft, samen met Van Watermeulen, het stuk veerkracht en leven.

- Els Van Steenberghe, Knack, 1-02-'16

Meer info

Recensie Theaterkrant: ‘Afstandelijke versie van emotionele vluchtelingenroman’

geschreven op 29 april 2015

In een van de eerste scènes memoreert een vluchteling dat de continenten vroeger openstonden voor migranten en dat de wereld ‘vloeiend’ was, nu zijn de grenzen keihard en van beton. De reusachtige, spiegelgladde wand die op de achterzijde van het toneel opkrult symboliseert deze onneembare grens. Als de vluchtelingen ertegen op klauteren, glijden ze willoos omlaag.

- Kester Freriks, Theaterkrant, 2-02-'16

Meer info

Recensie Het Parool: ‘Relevante voorstelling over zoektocht naar een thuis’

geschreven op 29 april 2015

Een diepgaand gesprek, verpakt in een ongemakkelijk moment. Zo balanceert Becker voortdurend tussen grote thematieken en kleine gevoelens. De één legt zijn hand op de knie van de ander. Een onhandig gebaar in een vriendschap die nooit stand kan houden. Daar is het de wereld niet naar. Dus gaan ze allebei hun weg, gedesillusioneerd, zoekend naar een thuis.

- Sander Janssens, Het Parool, 2-02-'16

Meer info

Recensie Riro Toneelrecensies

geschreven op 29 april 2015

Steven Van Watermeulen (Pontus Beg), de talentvolle Estlandse acteur Risto Kübar (De Jongen), en Mark Verstraete (Vitaly) vallen in positieve zin op.

 -Riro Toneelrecensies.nl, 2-02-'16

Meer info

Recensie Het Nieuwsblad: ‘Mensen en hun grenzen’

geschreven op 29 april 2015

"Hou je duim en wijsvinger zo dicht bij elkaar dat er haast geen licht meer tussen kan. Zo dichtbij is de chaos." De woorden waarmee de theaterbewerking van de bekroonde roman van Tommy Wieringa opent, zijn er niet naast. 

- Magali Legrande, Het Nieuwsblad, 22-01-'16

download artikel

Recensie De Volkskrant

geschreven op 29 april 2015

Dit zijn de namen is een heldere voorstelling die levenslust en zelfs lol uitstraalt, ook als pijnlijke zaken aan bod komen. 
- Karin Veraart, De Volkskrant, 22-01-'16

download artikel

Recensie: ‘Je kunt honger en kou niet acteren. Ik zou beschaamd zijn’

geschreven op 29 april 2015

In Dit zijn de namen, de bewerking van de bekroonde roman van Tommy Wieringa, brengt NTGent de vluchtelingencrisis op scène. Dichter op het nieuws kan theater niet zitten. We keken samen met de makers naar de première.

- Gwenn Declerck, De Tijd, 22-01-'16

download artikel

Recensie De Standaard: ‘Tussen vaste grond en niemandsland’

geschreven op 29 april 2015

Een machtige beeld is het: een steile naakte schans waarop 5 anonieme figuren tegen optornen als spinnen in een bokaal. Hun stappen is klimmen, maar hoger komen ze voor geen meter.

- Wouter Hillaert, De Standaard, 22-01-'16

download artikel

Recensie Cutting Edge: ‘De geboorte van een godsdienst’

geschreven op 29 april 2015

'Een vanzelfsprekende polyfonie, een aandoenlijke parabel waarin de sobere enscenering de ruimte voor het universeel-menselijke register verbreedt.'

- Cutting Edge, Jan-Jakob Delanoye, 21 januari 2016

Meer info

Recensie De Morgen: ‘Sobere voetnoot bij de actualiteit’

geschreven op 29 april 2015

De jonge Duitse regisseur Philipp Becker bewerkte de succesroman van Tommy Wieringa. Het werd een ascetische voorstelling die op een afstandelijke manier de vluchtelingenproblematiek benadert. 
- Jan De Smet, De Morgen, 22-01-'16

download artikel

Recensie Tumult.fm, 3-10-‘15

geschreven op 29 april 2015

Een confrontatie van twee lichamen. Een spel van afstoten en haast meteen daarna elkaar weer vinden. Spectacular Lightshows of Which You Don’t See The Effect is erg intiem, maar dan soms ook net niet.

Meer info

Porträt Süddeutsche Zeitung: Benny Claessens

geschreven op 29 april 2015

Het voert ons terug naar Claessens en zijn 'Lightshows', naar een avond over de liefde en nabijheid van twee mensen en over het gevaar, de pijn en het geluk, alles wat met nabijheid en liefde samengaat. Daar stonden Kübar en Claessens tegenover elkaar, hun armen vervlochten of worstelend, vegend met handen of ellebogen langs het gezicht van de ander, zochten ze elkaar op of weerden zich net van elkaar af. (...) Een moment zoals het nog voor lang met het theater van Johan Simons verbonden blijft. Een moment waarin de acteurs de toeschouwer deel laten worden van zichzelf, met een tekst en over die tekst, inhoud en gebeurtenis heen. Naakt en bloot.

- Egbert Tholl, Süddeutsche Zeitung, 24-07-'15

Meer info

Recensie Abendzeitung: ‘Wanneer naaktheid tot sprakeloosheid leidt’

geschreven op 29 april 2015

Radicaal open, maar zonder schandaal.

- Abendzeitung.de, Mathias Hejny, 23.06.2013

Meer info

Recensie cult:online: Spectacular lightshows of which you do not see the effect

geschreven op 29 april 2015

Uiteindelijk krijgt het bijna ondraaglijk duren van wat getoond wordt een meerwaarde: ze werkt de genadeloze afhankelijkheid van mensen uit, die niet kan bestaan zonder vertrouwen, zonder liefde, zonder betrokkenheid.

- Britta Schönhütl, cult:online, 28/06/'13

Meer info