Steven Van Watermeulen

‘Tragedie moet je spelen vanuit komedie.’

Steven Van Watermeulen (1968) studeerde aan het Conservatorium van Antwerpen en werkte met regisseurs als Guy Cassiers, Johan Simons, Ivo van Hove, Pierre Audi, Alize Zandwijk, Theu Boermans, Julie Van den Berghe, Christoph Marthaler, Peter Van Kraai en Dora van der Groen. Hij speelde onder andere in Splendids, Bérénice, Tramlijn die verlangen heet, Romeo en Julia (studie van een verdrinkend lichaam), Caligula, Maat voor maat, Thyestes, De Kus van de Spinvrouw, De Dame met de Camelia's, Flirt, Indiasong, Koppen (Het Zuidelijk Toneel), Het jachtgezelschap (Kaaitheater), Macbeth, Leonce en Lena, Lavalounge, Mijn avonturen door V. Schwrm en Proust 3 (RO Theater). Voor zijn rol in De Wespenfabriek van het RO Theater kreeg hij de Louis d'Or.

Hij regisseerde in 1997 Een laatste tango voor Het Zuidelijk Toneel, naar de gelijknamige film van Bertolucci. Daarna ook Sterremix (SKAGEN) en Nest van Oscar van den Boogaard (RO Theater). Met Sara de Roo, Oscar van den Boogaard en de B-architecten maakte hij Lucia Smelt voor tg STAN. In 2009 crëerde hij met Oscar van den Boogaard en Joachim Brackx voor Transparant de opera Die Entführung aus dem Paradies.

Onder de naam BLITZ werkten Steven Van Watermeulen, Oscar van den Boogaard en Sven Grooten (B-architecten) als curators voor de tentoonstellingen Rimbaud in Brussel, Een seizoen in de hel (BOZAR, Brussel, 2004), MOI, VERONIQUE Branquinho to(u)t(e) nu(e) (MOMU, Antwerpen, 2008) en Bij Ensor op bezoek (Muzee, Oostende 2010).

Steven Van Watermeulen is ook auteur. Samen met Oscar van den Boogaard debuteerde hij in 2006 onder het pseudoniem Emmanuel Lipp met de roman Chinchillasong. Onder hun tweede pseudoniem Pearl Sweetlife publiceerden ze Zeeduivel voor Amalia (2008). In de lente van 2011 verscheen Landschap tussen alles of niets, het eerste boek onder zijn eigen naam. Voor Behoud de Begeerte gingen Van Watermeulen en van den Boogaard op reis door Vlaanderen onder hun pseudoniemen, en speelden ze met de muziekgroep Dez Mona de voorstelling Zwarte Romantiek.

Sinds 2005 behoort Steven tot het vast ensemble van NTGent. Hij was de eerste seizoenen te zien in o.a. Platform, Het leven een droom en Maeterlinck. In het seizoen 2008-2009 speelde hij in Vergeten Straat,  Krapps laatste band en Instinct en een jaar later in de succesproductie Gif en in La grande bouffe. Tijdens het seizoen 2010-2011 stond Steven in Aida*, de Clauskampen en Decemberhonger (een vervolg op Lucia Smelt). In 2011-2012 speelde hij mee in Het meisje dat te veel van lucifers hield, Kamp Fassbinder en Olifant Jezus. Verder was hij te zien in Gift, de Duitse versie van Gif die ook op het repertoire staat van de Münchner Kammerspiele. In 2012-2013 speelde Steven in Platonov en in de hernemingen van Olifant Jezus, Krapps laatste band, Gif en Gift.

De voorbije twee jaar was Steven te zien in De Ideale Man (regie van Theu Boermans) en FRONT Polyphonie (regie Luk Perceval).

Steven Van Watermeulen was in 2015-2016 te zien in Accattone en in Dit zijn de namen.

In het komend seizoen 2016-2017 zal hij spelen in Onderworpen (naar de roman Soumission van Houellebecq), geregisseerd door Johan Simons en Chokri Ben Chikha en deelnemen aan de marathonlezing van Odysseus. Een zwerver komt thuis.

Steven gaf toneelles aan de toneelacademie in Maastricht en is sinds 2014 artistiek leider van de Regie Opleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Vanaf '17-'18 maakt hij deel uit van het ensemble van Toneelgroep Amsterdam, denondanks zal hij te zien zijn in hernemingen van Platform/Onderworpen, Gif en Dit zijn de namen.

- Laatste update: 222/05/2017.

gerelateerd nieuws

Afscheid Steven Van Watermeulen

geschreven op 28 april 2015

We namen afscheid van klasbak Steven Van Watermeulen.

lees meer

Gif/ Poison is een hit in New York

geschreven op 28 april 2015

Op 2 december verscheen in het NRC: Het toneelstuk Gif/ Poison door de Nederlandse schrijfster Lot Vekemans is een groot succes in New York.

lees meer

Nieuwe Gentenaren over Dit zijn de namen

geschreven op 28 april 2015

Een jury van nieuwe Gentenaren kwam naar Dit zijn de namen kijken. De Zendelingen maakten een verslag van hun kijkervaring. Acteurs Steven Van Watermeulen en Mark Verstraete stellen de vragen.

lees meer

gerelateerde persartikels

Recensie Het Parool: ‘Twee successen van Houellebecq in een weekend’

geschreven op 28 april 2015

"Een bloedige aanslag door moslimextremisten wordt in de regie van Johan Simons (bewerking Tom Blokdijk) aan het begin van de voorstelling Platform geplaatst zodat we met een knaleffect meteen bij de les zijn en de aanslag als een zwaard van Damocles boven de enscenering komt te hangen".

- Hans Smit, Het Parool, 13 mei 2017.

download artikel

Recensie Cutting Edge: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

"In deze tijd van extremen getuigen zowel Houellebecq als Simons van een hartroerend humanisme".

Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 13 mei 2017.

Meer info

Recensie Het Nieuwsblad: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

NTGent heeft deze theaterbewerking slim aangepakt. De timing is ook perfect: geen beter moment om na te denken over het toekomstige Frankrijk dan vlak voor de Franse presidentsverkiezingen. Bovendien sluisde NTGent de regie door naar Action Zoo Humain, het gezelschap rond de broers Ben Chikha. Een kolfje naar hun hand, aangezien ze erom bekendstaan interculturele vraagstukken bespreekbaar te maken".

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 2 mei 2017.

download artikel

Recensie Trouw

geschreven op 28 april 2015

"Ook in Onderworpen is NTGent er briljant in geslaagd om de alomvattendheid van Houellebecqs thematiek in spannend theater te vertalen, wars van oordelen of complexe interpretaties. Zelfs met iets van lucht en lichtheid. Net als Platform stoelt Onderworpen op een verhalende verteltrant, die door de magistrale acteerprestaties van grotendeels dezelfde cast keihard binnenkomt."

- Sander Hiskemuller, Trouw, 25 april 2017

Meer info

Recensie NRC: Platform/ Onderworpen

geschreven op 28 april 2015

'Onderworpen is zo actueel, dat je als toeschouwer het idee hebt dat er voor je ogen een wending in de westerse geschiedenis wordt geschreven. Het moment waarop Van Watermeulen de islam als verlossing beschouwt, vertolkt hij knap als in een klassieke tragedie. In een enkele scène wordt de westerse christelijke cultuur failliet verklaard.'

- Kester Freriks, NRC, 24 april 2017

Meer info

Recensie Theaterkrant.nl: Platform

geschreven op 28 april 2015

Deze tegenstellingen werken meestal op de lach, maar zorgen soms ook voor de schuring die je aan het denken zet.

- Boukje Cnossen, Theaterkrant.nl, 24-04-2017

Meer info

Recensie Theaterkrant: Houellebecq uitvergroot tot komedie

geschreven op 28 april 2015

Alles wordt uitvergroot, tot komedie gemaakt, waardoor het verhaal zwaar aan zeggingskracht inboet.
- Boukje Cnossen, Theaterkrant.nl, 24 april 2017 
 

Meer info

Recensie De Standaard: Odysseus

geschreven op 28 april 2015

12.000 verzen, 31 acteurs, 25 uur theater. Theatermarathons zijn hip. Drie dagen Odyssee voelden aan als een weekendje Pukkelpop, maar dan met de beste barden van België op het hoofdpodium.

- Filip Tielens, De Standaard, 6-02-'17 

download artikel

Reportage De Volkskrant: ‘Mythische krachtproef’

geschreven op 28 april 2015

De complete Odyssee in een theatervoorstelling. Het is een droom die theatermaker Michael De Cock waarmaakt. Vervoer wat zo'n marathon met de acteurs doet.

- Karin Veraart, De Volkskrant, 03-02-'17

 

download artikel

Recensie Het Nieuwsblad: Odysseus

geschreven op 28 april 2015

Iedereen heeft zich de tekst zodanig eigen gemaakt, dat je wel aan hun lippen moét hangen.

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 4-02-'17

download artikel

Beeldverhaal De Standaard Magazine: ‘Wij zijn Odysseus’

geschreven op 28 april 2015

Met Odysseus. Een zwerver komt thuis. brengt KVS-directeur en regisseur Michael De Cock Homeros' heldendicht integraal op de planken. Een marathon van 24 gezangen, gespreid over drie dagen, met 30 acteurs en 1 choreografe.

- De Standaard Magazine, 29-01-'17

download artikel

Reportage De Tijd: ‘Odysseus’

geschreven op 28 april 2015

Voor het eerst in de Vlaamse theatergeschiedenis wordt de Odyssee van Homeros integraal in het Nederlands opgevoerd. In een marathonvoorstelling van 24 uur. 'Zijn miserie was die van de bootvluchtelingen van vandaag.'

- Thomas Peeters, De Tijd, 28-01-'17

download artikel

Recensie Theatermaggezien: Gif

geschreven op 28 april 2015

In een meesterlijk ontwikkelde dialoog ontmoeten een man en een vrouw zich na jaren om van een groot verdriet te genezen waar eigenlijk geen woorden voor bestaan.

- Theatermaggezien, 18-05-'10

Meer info

Recensie De Volkskrant: Gif

geschreven op 28 april 2015

Verdriet op toneel ziet er vanaf nu uit zoals Elsie de Brauw daar in Gif magistraal vorm aan geeft.

- Hein Janssen, De Volkskrant

Meer info

Zone 09: Recensie Gif

geschreven op 28 april 2015

Regisseur Johan Simons verheft het soms te herkenbare realisme van Vekemans’ tekst tot een universele abstractie.

- Zone 09, Evelyne Coussens​

Meer info

De Morgen: Recensie Gif

geschreven op 28 april 2015

Omdat tijd geen wonden heelt, is er theater.

- Liv Laveyne, De Morgen, 24-12-2009

Meer info

De Standaard: Recensie Gif

geschreven op 28 april 2015

Gif is een bitterkomische hymne aan het verlies die je in alle stilte tot nederigheid dwingt.

- Sarah Vankersschaever, De Standaard, 24-12-2009

Meer info

Recensie Knack: Gif

geschreven op 28 april 2015

Gif is goed ouderwets toneel in een hedendaags kostuum en een nieuwe parel aan de kroon van NTGent.

- Knack, 19-02-'10

Meer info

Column tiltfestival.nu: ‘Het echte ding’

geschreven op 28 april 2015

Column van Anneke van Wolfswinkel nav het interview met Steven Van Watermeulen, in het Studio Café van Theaters Tilburg.

Titfestival.nu, Anneke van Wolfswinkel

Meer info

Recensie: NTGent maakt van Dit zijn de namen glad toneel

geschreven op 28 april 2015

Wat een intrigerende vertolking zet die Kübar neer. Hij is een van de spelers die samen met Simons de oversteek maakte van de Münchner Kammerspiele naar NTGent. Hij zet zijn hele lijf in om de jongen van de groep vluchtelingen te vertolken en geeft, samen met Van Watermeulen, het stuk veerkracht en leven.

- Els Van Steenberghe, Knack, 1-02-'16

Meer info

Recensie Theaterkrant: ‘Afstandelijke versie van emotionele vluchtelingenroman’

geschreven op 28 april 2015

In een van de eerste scènes memoreert een vluchteling dat de continenten vroeger openstonden voor migranten en dat de wereld ‘vloeiend’ was, nu zijn de grenzen keihard en van beton. De reusachtige, spiegelgladde wand die op de achterzijde van het toneel opkrult symboliseert deze onneembare grens. Als de vluchtelingen ertegen op klauteren, glijden ze willoos omlaag.

- Kester Freriks, Theaterkrant, 2-02-'16

Meer info

Recensie Het Parool: ‘Relevante voorstelling over zoektocht naar een thuis’

geschreven op 28 april 2015

Een diepgaand gesprek, verpakt in een ongemakkelijk moment. Zo balanceert Becker voortdurend tussen grote thematieken en kleine gevoelens. De één legt zijn hand op de knie van de ander. Een onhandig gebaar in een vriendschap die nooit stand kan houden. Daar is het de wereld niet naar. Dus gaan ze allebei hun weg, gedesillusioneerd, zoekend naar een thuis.

- Sander Janssens, Het Parool, 2-02-'16

Meer info

Recensie Riro Toneelrecensies

geschreven op 28 april 2015

Steven Van Watermeulen (Pontus Beg), de talentvolle Estlandse acteur Risto Kübar (De Jongen), en Mark Verstraete (Vitaly) vallen in positieve zin op.

 -Riro Toneelrecensies.nl, 2-02-'16

Meer info

Recensie Het Nieuwsblad: ‘Mensen en hun grenzen’

geschreven op 28 april 2015

"Hou je duim en wijsvinger zo dicht bij elkaar dat er haast geen licht meer tussen kan. Zo dichtbij is de chaos." De woorden waarmee de theaterbewerking van de bekroonde roman van Tommy Wieringa opent, zijn er niet naast. 

- Magali Legrande, Het Nieuwsblad, 22-01-'16

download artikel

Recensie De Volkskrant

geschreven op 28 april 2015

Dit zijn de namen is een heldere voorstelling die levenslust en zelfs lol uitstraalt, ook als pijnlijke zaken aan bod komen. 
- Karin Veraart, De Volkskrant, 22-01-'16

download artikel

Recensie: ‘Je kunt honger en kou niet acteren. Ik zou beschaamd zijn’

geschreven op 28 april 2015

In Dit zijn de namen, de bewerking van de bekroonde roman van Tommy Wieringa, brengt NTGent de vluchtelingencrisis op scène. Dichter op het nieuws kan theater niet zitten. We keken samen met de makers naar de première.

- Gwenn Declerck, De Tijd, 22-01-'16

download artikel

Recensie De Standaard: ‘Tussen vaste grond en niemandsland’

geschreven op 28 april 2015

Een machtige beeld is het: een steile naakte schans waarop 5 anonieme figuren tegen optornen als spinnen in een bokaal. Hun stappen is klimmen, maar hoger komen ze voor geen meter.

- Wouter Hillaert, De Standaard, 22-01-'16

download artikel

Recensie Cutting Edge: ‘De geboorte van een godsdienst’

geschreven op 28 april 2015

'Een vanzelfsprekende polyfonie, een aandoenlijke parabel waarin de sobere enscenering de ruimte voor het universeel-menselijke register verbreedt.'

- Cutting Edge, Jan-Jakob Delanoye, 21 januari 2016

Meer info

Recensie De Morgen: ‘Sobere voetnoot bij de actualiteit’

geschreven op 28 april 2015

De jonge Duitse regisseur Philipp Becker bewerkte de succesroman van Tommy Wieringa. Het werd een ascetische voorstelling die op een afstandelijke manier de vluchtelingenproblematiek benadert. 
- Jan De Smet, De Morgen, 22-01-'16

download artikel

Recensie Cutting Edge: Troost en tranen. Een subversieve choreografie.

geschreven op 28 april 2015

Een verlaten industriële loods – of hoe leegte vorm krijgt. Een container, een put, een eenzaam spoor dat naar een ongewisse einder voert, de avondschemering die langzaam door de nacht wordt omarmd. En een tiental mensen, het schuim der aarde. Verworpen door de samenleving, vervreemd van de gangbare moraal. Ze kennen maar één taal. Die van de ruwheid.

- Cutting Edge, Jan-Jakob Delanoye, 20-09-'15

Meer info

Interview Steven Van Watermeulen - “Ambacht is niet genoeg”

geschreven op 28 april 2015

Interview Steven Van Watermeulen door Robbert Van Heuven

- 11/09/'15, http://www.robbertvanheuven.nl

Meer info

Recensie deredactie.be: ‘Hard, grauw, direct locatietheater met branie’

geschreven op 28 april 2015

Met "Accattone" pakt het vernieuwde NTGent direct hard uit. Johans Simons is na zijn omzwervingen bij de Münchner Kammerspiele terug in het oude, vertrouwde nest en is weer de artistieke leidsman van weleer. De verloren vader is terug en hij zet al de toon waar hij de komende jaren met het NTGent naartoe wil. "Accattone" brengt de duistere kant van het leven naar voren, in een groots opgezette productie. Ambachtelijk, kundig theater, vol passie en vol confrontatie. Niet om warm van te krijgen of blij van te worden, daarvoor is de thematiek té scherp en te gekarteld. Maar het is een soort van theater waar we bij ons al bij al weinig mee te maken krijgen. Nét dat is bijzonder interessant.

- Deredactie.be, Peter Decroubele, 16-09-'15

Meer info

Recensie De Theaterkrant: ‘Hemel en aarde in symbolisch geladen Accattone’

geschreven op 28 april 2015

De personages lopen over scherpgepunte stenen. Die rauwheid van de aarde doet pijn. Ondertussen klinkt er hemelse cantatemuziek van Bach, gezongen en uitgevoerd door Collegium Vocale Gent. Op dat hevige contrast tussen hemel en aarde bouwt regisseur Johan Simons zijn toneelversie van de film Accattone(1961) van de Italiaanse cineast Pier Paolo Pasolini. De toneelbewerking is van de hand van dramaturg Koen Tachelet.

- Kester Freriks, De Theaterkrant, 22-08-'15

download artikel

Recensie Eindhovens Dagblad: ‘Tranen in een kathedraal van gruis en stof’

geschreven op 28 april 2015

Er zijn voorstellingen, die vergeet je nooit. Accattone ís zo’n uitvoering. Het toneelspel, de muziek en de ruimte waarin wordt gespeeld: alles klopt.

- Rob Schoonen, 17-08-'15, Einhovens Dagblad

download artikel

Recensie Trouw: ‘De bedelaar, de hoeren en Bach’

geschreven op 28 april 2015

Die combinatie van de ruwe en vuile meute rondom Accattone en de perfecte schoonheid van Bachs muziek zat ook al in Pasolini’s film. Op zich was dit dus geen echt origineel of vernieuwend idee, maar de uitwerking ervan, daar in die ruige, steeds donker wordende ruimte, was perfect.

- Peter van der Lint, 18-08-'15, Trouw

download artikel

Recensie NRC Handelsblad: ‘Weemoed in kolenhal’

geschreven op 28 april 2015

Hoe het bontgeklede premièrepubliek die afstand doorkruist op weg naar de tribune, struikelend over steengruis en omkranst door roodgouden zonnestralen, terwijl de reusachtige, donkere hal zich boven hen opricht, hen verzwelgt, is een nederig stemmend gezicht. Steeds kleiner, nietiger worden wij, tegen dit immense decor – en dat effect is de essentie van deze productie, Pasolini’s Accattone begeleid door Bachcantates: stof zijn wij, en tot stof zullen we wederkeren.

- Herien Wensink, 17-08-'15, NRC Handelsblad

download artikel

Recensie De Limburger: ‘Macabere dans met het leven en de dood’

geschreven op 28 april 2015

Is werk absoluut nodig om een identiteit te hebben? Of kan die identiteit ook ontleend worden aan het absoluut tegengestelde van werk? Het zijn niet de gemakkelijkste thema’s die Pasolini in zijn film aan de orde stelde. En in de bewerking
van Accattone tot muziektheater door regisseur en theatermaker Johan Simons, vrijdagavond de openingsvoorstelling van de editie 2015 van het gerenommeerde kunstenfestival Ruhrtriënnale, zijn ze er zeker niet gemakkelijker op geworden.
Eerder indringender. - Guus Urlings, 17-08-1'5, De Limburger

download artikel

Recensie De Standaard: ‘Met Bach door het stof’

geschreven op 28 april 2015

Het slotbeeld gaat door merg en been: het traagste motorongeluk ooit, op de tonen van Bachs doodscantate ‘Ich habe genug’. Accattone, geïnspireerd op het filmdebuut van Pier Paolo Pasolini, is locatietheater van het zuiverste water. Een voormalige kolenmenghal, zo groot als een kathedraal, kaapt de hoofdrol weg.

- Geert Van der Speeten, 17-08-'15, De Standaard

download artikel

Recensie De Volkskrant: ‘Accattone’

geschreven op 28 april 2015

Fenomenaal hoe Johan Simons de verfijndste klanken en rauwste randen van de samenleving dicht bij elkaar laat komen.

- Biëlla Luttmer, 17-08-15', De Volkskrant

download artikel

Recensie Het Nieuwsblad: ‘NTGent oogst succes in Duitsland’

geschreven op 28 april 2015

Accattone, de productie waarmee NTGent en het Festival van Vlaanderen volgende maand uitpakken in een houtloods in de haven, ging vrijdagavond in première op de Ruhrtriennale in het Duitse Dinslaken. Regisseur Johan Simons maakt met deze productie zijn rentree in Gent. Wie straks in Gent naar Accattone gaat kijken, mag zich verwachten aan theater met een grote T.

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad, 17-08-'15

download artikel

Recensie Knack Focus: ‘Verbluffend Accattone toont de pooier als eeuwig dolende mens’

geschreven op 28 april 2015

Met als intendant Johan Simons is de Ruhrtiiiennale 2015-2017 van start gegaan op vrijdag 14 augustus. Simons heeft de eerste voorstelling geclaimd, een bewerking van de eerste film van Pier Paolo Pasolini, Accatone [1965]. Het resultaat is verbluffend.

- Guido Lauwaert, KnackFocus.be, 17/08/'15

download artikel

Rezension Nachtkritik.de: ‘Sturz in die Steine’

geschreven op 28 april 2015

Accattone – Johan Simons' Ruhrtriennalen-Auftakt führt in die Weite der stillgelegten Kohlenzeche Lohberg in Dinslaken

Meer info

Récension La Libre Belgique: ‘Bach et Pasolini dans l’immensité’

geschreven op 28 april 2015

Le sable, les pierres, la cabane rappellent les plages d’Ostie où Pasolini est mort, renvoient aussi au désert, à l’aridité des sentiments, à la misère, à la ruine morale de nos sociétés, que lamusique de Bach vient consoler.

- Guy Duplat, 19-08-'15, La Libre Belgique

download artikel

Rezension Spiegelonline.de: ‘Ein Rebell ohne Chance’

geschreven op 28 april 2015

Johan Simons ist neuer Chef der Ruhrtriennale. Zum Auftakt hat er "Accattone" inszeniert, Pasolinis Geschichte eines Arbeitsverweigerers. In einer riesigen Halle kommt der Regisseur dabei mit fast nichts aus - eine grandiose Entscheidung.

Meer info

Recensie: ‘Een requiem voor de onbekende soldaat’****

geschreven op 28 april 2015

Nederlands, Duits, Frans, Engels: in elk van deze vier talen heeft het woord ‘front’ dezelfde betekenis. Het zijn talen waarin de herinnering aan het geploeter in de Vlaamse velden tijdens de Eerste Wereldoorlog nog steeds verder leeft. De zinloze strijd om zinloze loopgraven, waarin ontelbare jongens en mannen als kanonnenvoer werden opgeofferd, maken er nog immer deel uit van het collectieve memorie. Niet één, maar meerdere generaties werden op een paar jaar tijd van de aardbodem weggerukt. Vrouwen werden weduwen, moeders verloren hun kroost, vrienden hun makkers. Het leed sloeg overal toe, zowel aan Duitse als aan geallieerde zijde. Wat betekent een term als ‘vijand’ nog, wanneer het blijkt te gaan om iemand die amper zestig meter verderop evenzeer zit te hopen op een einde van het conflict, ongeacht de uitkomst?

- Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge, 21-09-'14

Meer info

Recensie De Groene Amsterdammer: ‘Boven ons zweeft het toeval’

geschreven op 28 april 2015

De nuchtere, citerend gespeelde manier van vertellen en toneel maken, maakt Front tot een (mij valt even geen ander woord in) verpletterende toneelervaring. Niet in de zin dat de identificatie met de stemmen en de mensen van de oorlog tot moes wordt vertrappeld. Hier is geen overdondering in het spel. Dit is geen épater-le-bourgeois-toneel. Front schudt de toeschouwer genadeloos door elkaar. Ik kwam stil en rillend uit de zaal. Een beetje krom ook. Gebogen. Geen kwaaie houding trouwens voor een hommage aan de onbekende oorlogsdoden.

- Loek Zonneveld, de Groene Amsterdammer, september '14

Meer info

Interview Luk Perceval in De Standaard: ‘Ik mik op de kracht van verzoening’

geschreven op 28 april 2015

Al vijf jaar leidt regisseur Luk Perceval het Thalia Theater in Hamburg. In ‘Front’ brengt hij voor het eerst Duitse en Vlaamse acteurs samen op het podium. ‘Wat ons verbindt, is niet taal of cultuur, maar emotie.’

- interview Luk Perceval door Geert Van der Speeten, De Standaard, 29-03-'14

download artikel