De Tijd: ‘Huizen als het Toneelhuis, NTGent of de KVS draaien vandaag rond één regisseur of een aantal makers.' (Thomas Peeters)

| 12 October 2020
Spoiler alert: Godot daagt niet op in ‘Wachten op Godot’ van Olympique Dramatique. Tom Van Dyck gelukkig wel. De acteur en televisiemaker keert met de Beckett-klassieker terug naar het theater, dat hij op het postcoronatijdperk wil voorbereiden.

De ouders van acteur en tv- maker Tom Van Dyck (48) hadden een elektriciteitsbedrijf in Herentals. Als jongste van drie was hij voorbestemd om in hun voetsporen te treden. ‘Als jong manneke vond ik het geweldig om in een blauwe overall en met een gele helm op mijn vader te achtervolgen op werfvergaderingen’, vertelt hij. ‘Ik werd dan ook heel snel voorgesteld als zijn opvolger.’ Uiteindelijk nam zijn oudste broer, die sportkot deed, het bedrijf over. Hij nam de bocht die de nu gevierde acteur en tv-maker zichzelf nooit zag nemen.

Door toedoen van een lerares op de muziekacademie was Tom Van Dyck al vroeg door de toneelmicrobe gebeten. In zijn tienerkamer hingen geen foto’s van voetballers, wielrenners of popsterren, maar van theatervolk. Els Dottermans, Jan Decleir, de theatermaker en poppenspeler Jozef van den Berg. Samuel Beckett kleefde ook aan dat prikbord. ‘Ik las Beckett graag. Voor een jongen van 15 is dat inderdaad heel erg’, zegt Van Dyck met pretoogjes. Zijn jongensachtige enthousiasme over de Ierse toneelschrijver zal pas omslaan wanneer het gesprek kantelt naar de toekomst van het theater in het postcoronatijdperk.