Marianne: 'Milo Rau en het nieuws in het theater'

| 9 October 2020
Door te kiezen voor het ensceneren van een echte familie om de collectieve zelfmoord van een ander te interpreteren, vervaagt Milo Rau de grenzen tussen theatrale fictie en werkelijkheid. Terwijl hij het nieuwsitem en de fascinatie die het omringt op briljante wijze begrijpt, spelen zijn esthetische keuzes met bepaalde ethische grenzen.

Vorig jaar, in Oreste in Mosul, ging Milo Rau naar de voormalige hoofdstad van het Daech Kalifaat om wraak te nemen op hedendaagse conflicten door middel van een oude tragedie. De Zwitserse toneelschrijver keert dit najaar terug met "Familie", een show die afgelopen januari in Gent werd gecreëerd en in het kader van het Festival d'Automne in Parijs werd gepresenteerd.

Dit is niet zijn eerste poging: "Familie" is het derde deel van een serie toneelstukken die allemaal rond het nieuwsitem draaien. In 2016 stelde "Five Easy Pieces" de Dutroux-affaire in vraag en vertrouwde het onderwerp toe aan kinderen van de leeftijd van de slachtoffers. In 2019 heeft "La Reprise" de moord op een jonge homoseksuele Arabier, doodgeslagen in het midden van het bos, gereconstitueerd.