Na zijn filmregiestudies aan het RITS in Brussel werkt hij als dramaturg bij de eerste gezelschappen van Ivo Van Hove: Akt en Akt-Vertikaal. Vanaf eind jaren ’80 tot 2005 werkt hij als theaterregisseur bij Kaaitheater, Het Zuidelijk Toneel, Toneelgroep Amsterdam, De Tijd en Walpurgis. Hij regisseert er hedendaags repertoire en ook zelf geschreven teksten: Het Kind van de Smid (samen met Josse De Pauw), Sittings en Trinity trip. Verder werkt hij als scenarioschrijver mee aan verschillende televisiefilms en twee langspeelfilms van Dorothée van den Berghe: Meisje en My Queen Karo. Samen met Josse De Pauw schrijft en regisseert hij de langspeelfilm Vinaya. Vanaf 2007 werkt hij als dramaturg bij Toneelgroep Amsterdam (nu ITA) voor Ivo Van Hove maar ook verschillende gastregisseurs: Simon Stone, Katie Mitchell, Julien Gosselin, Simon McBurney en Luk Perceval (In Ongenade naar J.M. Coetzee en Het Jaar van de Kreeft naar Hugo Claus). In 2014 verschijnt zijn eerste roman Wat Rest bij de Bezige Bij. Voor de Muntschouwburg schrijft hij het libretto voor een opera van Kris Defoort gebaseerd op The Time of our Singing van Richard Powers. Peter van Kraaij woont en werkt in Amsterdam.

- update mei 2019

Peter van Kraaij