Lam Gods, Het Nieuwbslad: 'Ik weet nog maar sinds vandaag dat ik God de vader speel'

| 28 augustus 2018
De controverse rond de zoektocht van NTGent naar een echte ex Syriëstrijder voor het stuk Lam Gods is dan wel gaan liggen, de kans dat de seizoensopener van het Gentse toneelgezelschap nog stof doen zal doen opwaaien, lijkt reëel.

De controverse rond de zoektocht van NTGent naar een echte ex Syriëstrijder voor het stuk Lam Gods is dan wel gaan liggen, de kans dat de seizoensopener van het Gentse toneelgezelschap nog stof doen zal doen opwaaien, lijkt reëel. Wij woonden gisteren een repetitie bij met volkszanger Wim Claeys en professionele acteurs Frank Focketyn en Chris Thys.

“Mag ik mijn tekst niet in het Gents zeggen?” Volkszanger Wim Claeys - u kent hem vast van het Gentse Feestenprogramma Est er iets te doen, misschien? op AVS - vindt dat het zijn naturel ten goede zou komen. “Ja maar, ga ik dat wel verstaan?”, vraagt Antwerpenaar Frank Focketyn zich af.

Claeys, Focketyn en Chris Thys zitten voor een tekstlezing in de Minnemeerszaal samen met Milo Rau (41), de nieuwe Zwitserse artistiek leider van NTGent en regisseur van Lam Gods. Achter hen hangt een gigantische houten kader, een uitvergroting van het wereldberoemde doek van de gebroeders Van Eyck maar dan zonder de schilderijen erin. In het eindtafereel van het toneelstuk zullen de personages die in de loop van de opvoering hun eigen verhaal hebben verteld, hun plaats innemen in een van de panelen en zal duidelijk worden dat alle figuren op De Aanbidding van het Lam Gods hun hedendaagse tegenhangers hebben.

Kinderkoor
Wim Claeys is een van de vele gewone Gentenaars die zijn gecast door Milo Rau. “Ik was eerst aangezocht omdat hij een engelenkoor zocht en ik de dirigent ben van een kinderkoor dat Gentse volksliedjes zingt”, zegt Claeys. “Maar na enkele gesprekken vond hij dat ik het verhaal van mijn eigen vader, die lid was van de SS, op het toneel moest vertellen. En vandaag verneem ik dat hij mij ook God de Vader wil laten spelen. Ik heb geen idee waartoe dat allemaal zal leiden, maar ik ga er helemaal in mee.”

De veel gelauwerde maar ook omstreden kunstenaar Milo Rau put altijd uit de persoonlijke levensverhalen van zijn spelers, ook al zijn het professionals. “Ook wij gaan onze eigen zieleroerselen vertellen”, zegt Frank Focketyn. “Wij hebben nog nooit op die manier gewerkt maar ik vind het heel spannend. De manier waarop Milo Rau in zijn stukken heel dicht aanleunt bij de realiteit, komt echt wel binnen.”

Slachten op het toneel

De stukken van Rau zijn dan ook vaak het onderwerp van controverse. Zo liet hij de Dutroux-affaire naspelen door een cast van enkel kinderen en in het recente La Reprise reconstrueerde hij op rauwe wijze de moord in 2012 in Luik op een homoseksuele moslim. Keer op keer grijpt Rau zijn stukken aan om het debat rond hete hangijzers aan te zwengelen. Een van zijn stokpaardjes daarbij is: wat je kun (niet) tonen op een podium?
Ook weer in Lam Gods. Enkele maanden geleden veroorzaakte een zoekertje van het Gentse toneelgezelschap naar échte IS-strijders
om hun verhaal op het toneel te komen vertellen een heuse mediastorm. Uiteindelijk meldde niemand zich maar de storm kan meteen weer oplaaien als NTGent er alsnog in slaagt een moeder van een jihadist op te voeren.
Rau overwoog ook om het actuele thema van het onverdoofd slachten aan te snijden door het Lam Gods effectief op het toneel te laten slachten. Omdat zoiets verboden is, zoekt hij nu naar een alternatief. Maar dat het goddelijke lam op het podium door een echt schaap zal worden vertolkt, is zo goed als zeker.

'Lam Gods' gaat in première op 28 september.
www.ntgent.be

- Geert Neyt, Het Nieuwsblad, 28-08-'18