ONE DAY I WILL MAKE THE ONION CRY
Een intens ritueel in een tranenarchief. Omdat verdriet te snel vergeten wordt.
MAKERS
Beyond the Spoken / Barbara Raes & Victoria Deluxe
SYNOPSIS
“Tegen 2030 zijn depressies volgens de Wereldgezondheidsorganisatie volksziekte nummer één. Met een enorme toename bij jongeren. Dat is niet de fout van het individu, het is een collectieve verantwoordelijkheid. Zeker de kunsten hebben een rol te spelen. Ze moeten dingen benoembaar maken en ruimte creëren voor verbeelding als remedie.”
--- Barbara Raes op Klara, 1 oktober 2024
One Day I Will Make the Onion Cry is een installatie en één-op-één-ritueel van en met Barbara Raes, artistiek leider bij NTGent. In haar praktijk Beyond the Spoken creëert Raes al jaren op maat gemaakte rituelen. Verborgen vormen van verlies krijgen er een plek. Nu integreert Raes haar privépraktijk voor het eerst in een theatrale context.
One Day I Will Make the Onion Cry geeft ruimte en vorm aan het verdriet dat gepaard gaat met solastalgie, het gemis van iets dat nog niet verloren raakte. Het verdriet dient zich al aan terwijl het echte afscheid nog moet komen.
Samen met beeldend kunstenaar Manu Siebens bouwde Raes in oktober 2024 verschillende ruimtes in De Expeditie in Gent om tot een poëtisch landschap waarin het verband tastbaar wordt tussen de overproductie van uien, tranen om wat zal veranderen, en het interpreteren van onze tranen. Een plek waar je verdriet mag omarmen om wat ooit verdwijnen zal. Overdag vonden de rituelen plaats, in samenwerking met muzikanten zoals An Pierlé, 's avonds was de installatie toegankelijk voor het ruime publiek en was er een contextprogramma rond solastalgie.
One Day I Will Make the Onion Cry is een creatie in het kader van YouTurn, een project van BERLIN, huisartiest bij NTGent. Raes en Siebens gaven de uienmachine uit de BERLIN-voorstelling Land’s End (2011) een fantastisch nieuw leven.
CREDITS
artistieke leiding, concept en uitvoering ritueel: Barbara Raes
artistieke ondersteuning: Agnes De Maeseneir, Sophie Bodiang
concept installatie: Barbara Raes, Manu Siebens, Victoria Deluxe
ontwerp installatie: Manu Siebens
uitvoering installatie: Manu Siebens, Mit Van de Vyver, decoratelier NTGent, Victoria Deluxe
kostuumontwerp: Jo De Visscher, kostuumatelier NTGent
met dank aan: Evelyn Everaerts-Donaldson, Nele Buyst, Yves Degryse
UNIEKE ERVARING
Tijdens One Day I Will Make the Onion Cry neemt Barbara Raes voor elke deelnemer maar liefst anderhalf uur de tijd. Elke bezoeker krijgt zo een intense en persoonlijke ervaring. Zo blijkt ook uit deze reactie (Gent, oktober 2024):
"Ik kom van de première van 'One Day I Will Make the Onion Cry', een rituele voorstelling van Barbara Raes en Victoria Deluxe, die langs een onzichtbare poort recht in je borstkas grijpt en daar zeer liefdevol, zeer zorgvuldig, zeer toegewijd, zeer zachtaardig maar zonder aarzelen je hart uitknijpt."
"De zon scheen. Er brandden nog kuchjes gember in mijn longen, nadat ik mij deze ochtend in een koffiebar zo verslikte dat ik alles over mezelf en de vloer uitspuugde. Ik heb geen tranen meer, bedacht ik. Wat als ik te veel gehuild heb? Al dat verspilde vocht dat niet in het tranenarchief van 'The Onion' terechtkwam. Maar Barbara kent haar weg in het doolhof van de ziel. Ik vertelde over de straat waarin ik opgroeide. Hoe de ene helft van de straat uit bos bestaat, dat dit jaar in kavels verkocht werd. Weldra zal elk perceel kaal gemaaid worden. Beuken, berken, dennen, eiken, lijsterbessen, hazelaars, een plataan … Gaaien en uilen. Ik huilde."
"Binnenkort wordt hier op mijn nieuwe woonplek op het bedrijventerrein achter ons park, een stukje wilde grond ingenomen. Veelal wilgen, duindoorn … een aantal jaren geleden zat er een nachtegaal. Terwijl ik dit schrijf, kijk ik nog uit op de kruinen. Het is hopeloos. Om vooruit te kunnen, moeten deurtjes naar verdriet soms toe. Maar vandaag vingen we samen een traan voor het archief: 'A forest of tears'. Voor elke traan is er een doekje van liefde."
PERS
BIOGRAFIE
Barbara Raes vormt samen met Melih Gençboyacı en Yves Degryse de meestemmige artistieke leiding van NTGent sinds eind 2023. Binnen die samenwerking neemt Raes de rol van curator op zich.
Raes werkte sinds 2000 als programmator en artistiek leider van Kunstencentra BUDA en 404. In 2014 nam ze tijd om zich te herbronnen en te heroriënteren. Ze volgde een opleiding als begeleider van afscheidsrituelen bij Green Fuse in Totnes (UK). Als onderzoeker (2015-2018) aan KASK, School of Arts, ontwikkelde ze zich met deze kennis en ervaring tot unieke verbinder tussen kunst, zorg, afscheid en rituelen.
Barbara was gastcurator van Theater Aan Zee 2018, waarvoor ze Zon dag kind ontwikkelde, een ritueel voor kinderen met een grote verlieservaring, sindsdien uitgevoerd op verschillende plaatsen (o.a. op de Boekentoren van Gent). In 2019 cureerde Barbara samen met Colin Van Eeckhout (Amenra) het programma Amen & Beyond. Een tiendaagse rond rouw en verlies met een groot vuurritueel in het Citadelpark als eindpunt. Raes organiseerde de voorbije jaren ook het internationale programma U.Loss (Berlijn, Amsterdam, Dublin, Antwerpen en Brussel) waarin ze kunstenaars coacht tot het maken en uitvoeren van eigen afscheidsrituelen.
Naast de publieke rituelen en het curatorschap richtte Barbara haar privépraktijk Beyond The Spoken op. In deze werkplaats voor niet-erkend verlies creëert ze samen met kunstenaars afscheidsrituelen voor de grote en kleine kantelmomenten in het leven (ontslag, operatie, scheiding,…). Haar privépraktijk is bekend omwille van het duurzaam karakter en de artistieke invalshoek.
Bij NTGent bracht Raes de artistieke lijn Kunst, Zorg & Rituelen binnen. Met One Day I Will Make the Onion Cry brengt ze voor het eerst haar privépraktijk naar het theater.