LUANDA CASELLA | NTGent

LUANDA CASELLA

"Als er zoiets bestaat als een ­intellectueel orgasme, dan krijg je het hier", schreef De Standaard over het werk van NTGent huisartiest Luanda Casella in 2022. Ontdek hier waarom.

VOORSTELLINGEN BIJ NTGENT

Promobeeld Electra Landscape 2

ELEKTRA UNBOUND

Op zoek naar de nieuwe Elektra: een oertragedie in de vorm van een komedie.

Img 4746 Druk C Michiel Devijver 1

FEROX TEMPUS

Met de hulp van Depeche Mode en aerobics zoekt Casella naar een uitweg uit de klimaatdepressie.

Img 1532 Druk C Michiel Devijver

KILLJOY QUIZ

Een queeste naar de slimste pretbederver ter wereld.

Short Of Lying C Maarten Geukens 8

SHORT OF LYING

In de vorm van een TED Talk vestigt Casella de aandacht op de redenaarskunst.

BIOGRAFIE

Luanda Casella (1976) is een theatermaker, performer, schrijver en docent die de kunst van verhalen vertellen tracht te redden uit haar gemediatiseerde, gedoemde lot. Haar werk was te zien in zalen en festivals over de hele wereld zoals Spielart (München), Edinburgh International Festival, Het TheaterFestival (Gent) of Kaserne (Bazel). In 2018 won ze de Sabam Jong Theaterschrijfprijs op Theater Aan Zee. Sinds 2020 is ze huisartiest bij het Belgische stadstheater NTGent. Met Killjoy Quiz  werd ze in 2022 geselecteerd voor het Belgische Theaterfestival.

Lees de volledige biografie hier.

ESSAYS

✒ Samen met kunstenaars en intellectuelen van over de hele wereld schreef Luanda Casella tijdens de covid-lockdown een antwoord op de vraag ‘Why Theatre?’.

✒ Luanda Casella over taal, geweld en verzet in Etcetera.

OVERZICHT

📆 2024

In januari 2024 gaat bij NTGent Elektra Unbound  in première, een voorstelling waarmee Casella voor het eerst de NTGent Schouwburg verovert. Op jacht naar de rol van Elektra kopiëren drie jonge acteurs verschillende vrouwen uit literaire klassiekers, popcultuur en sociale media. Terwijl ze iconische scènes uit De Oresteia interpreteren - de volledige trilogie over Elektra en haar disfunctionele familie - onthullen ze hun rampzalige eigen levens. Laatbloeier-regisseur Lua en haar vurige assistent Lucius, die een moeizame relatie hebben, komen nooit toe aan het daadwerkelijk ensceneren van Elektra.

📆 2022

In Ferox Tempus - Terror at is best, een solovoorstelling, neemt Casella ons mee naar een wereld waarin de terreur van de ineenstorting van het klimaat in alle hevigheid is losgebarsten. Steden zijn gezonken, miljarden mensen zijn omgekomen, en de overlevenden van de neoliberale cultuur klampen zich vast aan de ruïnes van de beschaving. Het personage, Lua, een posthumanistisch wezen gespeeld door Casella zelf, is op reis door deze wereld. Ferox Tempus  speelt met het format van een computerspel. De voorstelling drijft op een dubbel scenario: een gelaagd overlevingsspel dat zich afspeelt in 2062 en de wereld van het personage (1983).

Lees meer over het boek bij de voorstelling.



📆 2022 

Met haar expositie Ferox Tempus, the unreliable exhibition, palmt Casella het Antwerpse kunstencentrum DE SINGEL in. De expo toont hoe taal inwerkt op onze angsten en verlangens. Drie weken lang baadt het kunstencentrum in Casella's universum vol humor en terreur.



📆 2021

In Killjoy Quiz  verkent Casella de linguïstische aard van geweld en verzet. De voorstelling neemt de vorm aan van een ‘onschuldige’ televisiequiz om hard in te beuken op vooroordelen, bedrieglijk taalgebruik, en seksisme en paternalisme. Casella gebruikt Sara Ahmed's figuur van de spelbreker: iemand die klaar staat om elke vorm van geweld de kop in te drukken, ook wanneer dat oncomfortabel is.

Lees meer over het boek bij de voorstelling.



📆 2018

Met Short of Lying, waarvoor ze de Sabam Jong Theaterschrijfprijs won, staat Casella op het podium van NTGent. Short of Lying  is een verhalende performance over bedrog. Meer specifiek over de kracht van verhalen om de werkelijkheid te kaderen en te manipuleren en toont het hoe het narratief denken door communicatiemedia is gekaapt. In de vorm van een TED Talk vestigt Casella de aandacht op de redenaarskunst en legt het de verschillende mechanieken van misleiding bloot.

Met gesloten ogen kan je zien wie je wil Alles zit nog vol met toekomst Tot het aan de binnenkant blijft plakken Alleen de mens kan fantaseren Voorbij de ­waanzin wacht de zachtheid