The making of Berlin
NL EN DE
EN

True Copy
True Copy
Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het merendeel ervan blijkt geschilderd door de Nederlander.
Jansen weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt. ‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,’ zegt hij er zelf over. ‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’
Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds enkele werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem uiteindelijk de das om. In de schaduw van de grote meesters, schaaft Jansen doorheen de jaren aan zijn ambacht. Zijn werk en leven is een evenwichtsoefening op de slappe koord tussen fictie en realiteit.
BERLIN toont in True Copy het interne radarwerk van een complexe man, als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog?
True Copy maakte deel uit van de selectie van Het TheaterFestival (2019).
Première
15.11.2018
Duur
1u20
Verkoop & spreiding
Sophie Vanden Broeck
sophie.vanden.broeck@ntgent.be
+32/485 80 38 43
Technisch directeur
Karel Clemminck
karel.clemminck@ntgent.be
+32/486 16 31 04
Communicatiedienst
tourcom@ntgent.be
NL EN DE
EN
NL Various languages
EN