Bijgewerkt Dec. 2025
Barbara Raes
Raes richtte binnen NTGent het Care Cure Comfort Lab op, een hub voor kunstenaars die werken (of willen werken) aan de creatie van nieuwe rituelen en/of het rituele binnen hun eigen zorgende en performatieve praktijk willen verdiepen. Binnen het Lab breidt Raes tegelijkertijd haar eigen praktijk uit met projecten als 'One Day I Will Make the Onion Cry' (2024) en 'Fire, Walk with Me' (2025), een nieuw overgangsritueel voor elf- en twaalfjarigen dat meer dan duizend mensen samenbracht bij de opening van seizoen 25-26 van NTGent.
Raes besloot in 2014 haar professionele carrière en praktijk in de kunsten een nieuwe wending te geven. Na bijna vijftien jaar als programmator en artistiek directeur bij toonaangevende kunstcentra in België, volgde ze een opleiding tot ‘Funeral celebrant’ in Green Fuse (UK) en specialiseerde ze zich in afscheidsrituelen. Haar praktijk ontwikkelde ze doorheen een interdisciplinair onderzoek aan het KASK, School of Arts in Gent waar ze met studenten interieurarchitectuur en sociaal werk samenwerkte om ‘nieuwe mentale en fysieke ruimtes voor afscheidsrituelen’ te ontwerpen: Open Einde (2015-1028).
Als aanvulling op dit meer theoretische onderzoek richtte Raes een werkplaats voor niet-erkend verlies op: Beyond the Spoken. Niet-erkend verlies zijn de kleine begrafenissen die we in ons leven tegenkomen, zoals een operatie, ontslag, scheiding, abortus,... Overgangsmomenten die we onvoldoende erkennen als rouwprocessen en waar Barbara Raes op maat gemaakte afscheidsrituelen voor ontwerpt.
Barbara Raes is sindsdien vanuit haar praktijk een ideale verbinder tussen de zorg, rouw en de kunsten. Voortbouwend op haar netwerken in de podiumkunsten heeft Raes een reeks artistieke projecten en festivals samengesteld met als focus hoe kunst en rituelen het thema van rouw en zorg kunnen behandelen. Daartoe behoren het programma 'Amen & Beyond' (met muzikant Colin Van Eeckhout), voor kunstencentrum VIERNULVIER in Gent, het onderzoeksblok 'unfolding fiels for interaction with health, life, loss and death' voor DASarts in Amsterdam (2016), en 'U-Loss' voor HAU Berlijn (2018 en 2020), Kaaitheater Brussel (2019), Dublin Theater Festival (2021) en DeSingel Antwerpen (2022).
Raes was in 2018 curator van het festival Theater Aan Zee, waarvoor ze 'Golden Child' ontwierp, een één-op-één ritueel waarin kinderen met een recente verlieservaring de zon opzingen. 'Golden Child' kende ondertussen vier edities en Raes zal het vanuit NTGent de volgende jaren nog op drie verschillende continenten uitvoeren (o.a. in Zuid-Afrika in 2025).
In de pers
Zolang we ons kunnen herinneren, zijn rituelen een integraal onderdeel van ons bestaan geweest. Ze hebben ons leven gekenmerkt (...) bizar om te bedenken dat we nu in een seculiere samenleving leven waarin rituelen nauwelijks nog voorkomen
Etcetera (BE)


