Img 7116 Druk C Michiel Devijver

'ONE SONG - HDT IV' TRIOMFEERT OP FESTIVAL D'AVIGNON

| 13 July 2022
Vier sterren in The Guardian, “een meer dan verdiende staande ovatie” volgens de recensent van The New York Times, en lofbetuigingen in de Franse en Belgische pers: de wereldpremière van de voorstelling ‘ONE SONG – Histoire(s) du Théâtre IV’ van Miet Warlop & NTGent op het prestigieuze Festival d’Avignon blijkt een triomf.

“De meest hoogstaande voorstelling van de openingsdagen van het festival”, schrijft The Guardian (****) in zijn verslag over de 76ste editie van het Festival d’Avignon, een van de belangrijkste theaterfestivals ter wereld (van 7 tot 26 juli). De toonaangevende Britse krant gunt maar liefst vier sterren aan ONE SONG, een creatie die de Belgische kunstenares Miet Warlop samen met NTGent en op uitnodiging van artistiek leider Milo Rau, als deel vier van de reeks Histoire(s) du Théâtre.

The New York Times noemt de vele staande ovaties voor ONE SONG in Avignon “meer dan verdiend” en omschrijft de voorstelling in zijn recensie als “luid, absurd en extreem entertainend”. Volgens The New York Times heeft het Festival d’Avignon na een paar moeilijke jaren zijn schwung terug, “en één voorstelling wist die onstuimige stemming beter te vatten dan alle andere”.

Img 7102 Druk C Michiel Devijver

Ook de Franse pers is erg lovend over ONE SONG, van 1 tot 7 oktober 2022 te zien in de Schouwburg van NTGentLe Monde noemt Warlop “een fascinerende artieste die eindelijk meer erkenning krijgt”. Volgens Les Echos heeft de voorstelling Avignon “betoverd”. Theatral Magazine oordeelt zelfs dat de voorstelling “een klein mirakel” is. Een mirakel “dat het festival heeft doen ontwaken” met “een troostende en diep ontroerende trance, met dank aan de kracht van het collectief”. Toute La Culture zag “tragiek, generositeit en humor”, net als “schoonheid met de allure van de grote drama’s, en net die vormen de essentie van de geschiedenis van het theater”.

“Een rockende oerkreet die barst van de levenslust, energie en humor”, vat De Standaard (****) samen. “Een krachtige maar weldadige knock-out,” aldus Le Soir. “Zeventien jaar na Sportband, Warlop's requiem voor haar broer Jasper, vertelt ONE SONG ons dat verdriet steeds bij ons blijft, maar ook dat verdriet - door het samen te dragen - wordt getransformeerd, van het intieme naar het universele, en ons in staat stelt tot het uiterste te gaan van wat menselijk mogelijk lijkt”.