Waarom een stadstheater zich het lot aantrekt van mensen… | NTGent
Art23 15 Photos Serie For So R 3 200007 Credit

Waarom een stadstheater zich het lot aantrekt van mensen zonder papieren

| 9 februari 2022
In maart 2022 organiseert NTGent een evenement om de stem van mensen zonder papieren in België en Europa te laten horen. De strijd voor burgerrechten van migranten is vandaag wat de strijd voor vrouwenrechten en gelijkheid enkele decennia geleden was, schrijft artistiek directeur Milo Rau.

Een stadstheater is meer dan een podium voor toneelstukken. Het is een agora, een plek waar alle stemmen en verhalen van een samenleving aan bod moeten komen. Een stadstheater is een democratie in het klein. Het is een blauwdruk voor de ideale republiek in wording. Maar hoe kan een theater democratisch en voor gelijkheid zijn, als een heel deel van de bevolking en dus ook ons publiek wordt uitgesloten van de samenleving?

Naar schatting zijn er in België ongeveer 100.000 mensen zonder papieren. Die mensen zijn onze buren, onze klanten, onze lokale winkeliers. Ze werken en wonen in ons land en voeden er hun kinderen op, maar ze hebben niet dezelfde rechten als Belgen met papieren. Dit betekent niet alleen dat de idealen van onze samenleving met de voeten worden getreden, maar ook dat deze maatschappij met haar dubbelzinnige houding disfunctioneel is, internationale criminaliteit in de hand werkt en gigantische economische kosten veroorzaakt.

 Dit systeem, dat voor de ontmenselijking van honderdduizenden vluchtelingen zorgt, kunnen we niet accepteren als ware het een onvermijdelijke natuurramp. Als samenleving hebben we een verantwoordelijkheid. De graadmeter voor een sterke democratie is de manier waarop ze haar zwakste leden behandelt. Daarom steunt NTGent al vele jaren debatten en campagnes die de aandacht vestigen op mondiale en sociale kwesties. De vraag om burgerrechten voor de migrantenbevolking is wat de strijd voor vrouwenrechten en gelijkheid enkele decennia geleden was.

De taak van een stadstheater is niet enkel het heden en het verleden op de planken te brengen, maar ook over de toekomst te onderhandelen. Daarom steunen we de campagne In My Name, net zoals we elke oproep tot meer rechtvaardigheid en diversiteit in de democratie en bij uitbreiding in de podiumkunstensector steunen. Wie zijn wij? Wie willen we zijn? Wat zijn onze kernwaarden? Wat betekent democratie en 'de heerschappij van het volk' werkelijk? Wie moet er worden gehoord, als het aankomt op de zorgen van onze stad, ons land, onze wereld?

Dit zijn vragen die we elke dag onder ogen moeten zien. Of we het nu leuk vinden of niet. Want een democratie wordt elke dag opnieuw geboren. Thuis, in onze werkomgeving en vooral hier, in ons stadstheater.

We kijken uit naar jullie mening, jullie kritiek en jullie ideeën.

Van harte.

Met gesloten ogen kan je zien wie je wil Voorbij de ­waanzin wacht de zachtheid Tot het aan de binnenkant blijft plakken Alles zit nog vol met toekomst Alleen de mens kan fantaseren