Birdmen: 'De herhaling door Milo Rau - De Reenactment en de… | NTGent

Birdmen: 'De herhaling door Milo Rau - De Reenactment en de ethiek van de Zesde Akte'

| 23 september 2020
De Herhaling. Histoire(s) du théâtre (I) van de Zwitserse regisseur en toneelschrijver Milo Rau, die op 18 en 19 september in het Teatro Fabbricone in Prato werd opgevoerd, opende de achttiende editie van het Hedendaagse Festival, gewijd aan de kunst van het podium.

In The Repetition wordt de handeling van het naspelen van een misdaadverhaal - de homofobe moord op de 30-jarige in de Maghreb geboren Ihsane Jarfi in Luik - als een getuigenis van de werkelijkheid de drijvende kracht achter een enscenering die, door het "spel" van het postdramatheater tot een esthetische en narratieve modus te maken, wordt geconfigureerd als een bevraging van de betekenis van het theater zelf en zijn taal.

Milo Rau laat ons eerst een soort van casting zien om voor te stellen wie we op het podium zullen zien optreden. Drie professionele acteurs (Kristien de Proost, Sabri Saad El hamus en Sebastien Foucault) interviewen en "auditie" doen drie amateur-acteurs (Adil Laboudi, Suzy Cocco, Fabian Leenders): aan niet-professionele acteurs die op de vlucht zijn voor de werkloosheid wordt gevraagd om iets anders te zijn, om de hoofdrolspelers van dat verhaal van zinloos geweld te belichamen, in Luik dat onderdrukt wordt door sociale misère. De onthulling van fictie verscheurt de maskers van de werkelijkheid.

De bitterzoete ironie van deze audities (met de toevoeging van pandemische grappen, ontsmettingsmiddelen en maskers) maakt de impact met de re-enactment nog verontrustender: je schudt de realiteit van je af en omarmt die met geweld.




Birdmen, 23/09/2020
 
Alleen de mens kan fantaseren Alles zit nog vol met toekomst Met gesloten ogen kan je zien wie je wil Tot het aan de binnenkant blijft plakken Voorbij de ­waanzin wacht de zachtheid