ALL GREEKS FESTIVAL
Dompel jezelf van 1 mei tot 23 juni bij dageraad onder in de aangrijpende wereld van de Griekse tragedie. Welkom bij ALL GREEKS FESTIVAL, het onmisbare gratis stadsfestival vol cultureel vuurwerk.
Parade van Vuur en Overvloed / Prometheus geketend
VIERNULVIER en vele partnersDe Parade van Vuur en Overvloed opent ALL GREEKS FESTIVAL, een viering gewijd aan Dionysos en Prometheus.
Samen met VIERNULVIER, talrijke stedelijke partners en kunstenaars opent NTGent het ALL GREEKS FESTIVAL met de kleurrijke, carnavaleske Parade van Vuur en Overvloed. Net als de processie die het theaterfestival in het antieke Athene opende, is deze parade gewijd aan Dionysos, de Griekse god van de tragedie, van overvloed en vervoering, van wijn, wellust en wanorde. Een groot feest voor alle Gentse saters en bacchanten.
Wandel mee met alle deelnemers aan het festival! Zing en dans met de koren van laGeste en Mais Quelle Chanson! De stoet voert ons van De Krook, waar tragedieteksten bewaard worden, naar de agora van Sint-Baafs. Voor de stadschouwburg gaat het festival officieel van start met het ontsteken van een Olympische vlam, die later naar alle wijken van het festival reist.
In de ochtendschemering (5:30 uur), nog voor de Parade, verbeeldt performancekunstenaar Ruben Mardulier de mythe van de rebelse titaan Prometheus. Onder een opkomende zon verspreidt hij het heilige vuur van Prometheus over de hele polis. Zodat we allemaal een tikkeltje Prometheus worden: rebelse, zorgzame beschermers van mens én planeet.
Klaagzang voor het Eurovisiesongfestival
Action Zoo HumainI ❤️ Eurosong!? Via Perzen, de oudste tragedie, toetsen we onze empathie voor landen in conflict.
Aischylos’ Perzen is de alleroudste tragedie, het begin van de westers canon. Het stuk verhaalt over de Grieks-Perzische oorlog vanuit het perspectief van het verliezende kamp. Uit empathie met de Perzische aartsvijand of als verholen Griekse propaganda? Vanuit die invalshoek heft Action Zoo Humain, artist in residence bij NTGent, een klaagzang aan, om te onderzoeken of ook het Eurovisiesongfestival dat empathische potentieel heeft. Het festival draagt waarden als medemenselijkheid en verbroedering hoog in het vaandel. Maar op welke manier ervaren we vandaag nog empathie met landen in oorlog en conflict door die liedjeswedstrijd?
Voor ALL GREEKS FESTIVAL maakt Action Zoo Humain een alternatieve versie van zijn gloednieuwe voorstelling PERZEN: triomf van empathie die op 20 juni in première gaat bij NTGent.
EXHAUST / ajax
Kris Verdonck / A Two Dogs CompanyDe executie van de allerlaatste verbrandingsmotor, op het altaar van de ecologische catastrofe.
Welkom bij de wereldpremière van EXHAUST / Ajax: de executie van de allerlaatste verbrandingsmotor! De explosie van het hart van een monsterachtige vrachtwagen! De terdoodveroordeelde wordt door zijn rechters op een kar van het Kinderrechtenplein naar het Sint-Baafsplein getrokken. Daar wordt het vonnis voorgelezen en voltrokken. De verbrandingsmotor wordt geofferd op het altaar van de ecologische catastrofe.
Onderweg houdt de processie halt op plekken waar in het middeleeuwse Gent publieke terechtstellingen plaatsvonden of waar de verbrandingsmotor onherstelbare schade aanrichtte, zoals aan schoolpoorten en op drukke kruispunten. Samen met Gentse burgers en klimaatactiegroepen draagt de processie de tomeloze drang naar economische groei en vooruitgang ten grave. Even verblind en zelfdestructief als de eerzuchtige held Ajax gaat de op hol geslagen motor ten onder aan zijn tragische tunnelvisie.
De verering voorbij / Ifigeneia in Tauris
Lindah Leah Nyirenda (moderator), Idries Bensbaho, Tina De Gendt, Jan DumolynWie willen we vandaag nog als Griekse god vereren? Wat met ons Gents Erfgoed?
Maak hier kennis met de sprekers
In Euripides’ Ifigeneia in Tauris zendt de god Apollo Orestes naar de ‘barbaarse’ Tauriërs, om er met de hulp van zijn zus Ifigeneia het standbeeld van de godin Artemis te stelen. Ze dienen het beeld naar het ‘beschaafde’ en ‘superieure’ Griekenland te brengen.
Geïnspireerd door deze tragedie wisselen we ideeën uit over de toekomst van Gents erfgoed. Wie willen we vandaag nog als een Griekse god vereren of op een piëdestal plaatsen als een tragische held? Wat willen we zeker bewaren en doorgeven aan de volgende generaties? Welke stempel drukken de migratiegeschiedenis en het koloniale verleden van onze stad daarop?
Spiegelwandeling
Diverse scholenEen aantal enthousiastelingen toont het resultaat van hun spiegelsessies met een theaterdocent.
NTGent biedt al jaren de kans aan Gentse scholieren om tijdens een spiegelproject een eigen interpretatie te maken van een theatervoorstelling of -tekst. Tijdens ALL GREEKS FESTIVAL gaan leerlingen aan slag met een Griekse tragedie. Op vier zondagen in vier wijken organiseert NTGent een spiegelwandeling: verschillende scholen tonen het resultaat van hun sessies met een theaterdocent. Wandelaars krijgen de kans om de toonmomenten te bewonderen om 13u en om 15u. De wandeling duurt ongeveer 75 minuten.
Op 5 mei 2024 kuieren we in centrum Gent langs de toonmomenten van Sint-Lodewijkscollege Brugge, Don Boscocollege Zwijnaarde en Sint-Lievencollege Gent.
Medea's kinderen
Milo Rau / NTGentZes kinderen - mondige, jonge burgers - lezen sleutelscènes uit Euripides’ Medea.
Zes kinderen uit de cast van Medea’s Kinderen, de nieuwste NTGent-voorstelling van Milo Rau, lezen sleutelscènes uit Euripides’ Medea, waarin een moeder haar eigen zonen vermoordt. Deze tragedie is zo wellicht het donkerste oorsprongsverhaal van de westerse cultuur.
Terwijl de kinderen in het oorspronkelijke stuk nog bloederig het zwijgen wordt opgelegd, ontdekken de zes vertellers tijdens deze theatrale lezing hoe zij zich als mondige, jonge burgers verhouden tot eeuwenoude woorden over liefde, onrecht en wraak. Hoe resoneren Euripides’ messcherpe dialogen en hartverscheurende koorzangen vandaag bij een groep opgroeiende kinderen?
Blinded by Sight: An Oidipous Monologue
Princess Isatu Hassan BanguraEen fysieke en lyrische performance over de ondergang van de iconische koning Oidipous.
Blinded by Sight is een even fysieke als lyrische monoloog over de ondergang van de iconische koning Oidipous. Princess Isatu Hassan Bangura toont een tragische held die reflecteert over noodlot en vrije wil, inzicht en verblinding, misdaad, schuld en straf.
Aan het eind van zijn dagen herbeleeft de blinde, verbannen Oidipous het aardedonkere verhaal van zijn vorig leven. Wat blijft er over van het lichaam van een koning? Wat rest er van zijn ziel? Wat blijft hangen ter hoogte van zijn hart na zijn fatale confrontatie met het noodlot?
Antigone in de Amazone
Milo Rau / NTGentEen openluchtversie van de NTGent-klassieker, vol muziek en nooit eerder vertoonde fragmenten.
In 2023, op een door activisten bezet stuk land in het Braziliaanse Amazonegebied, maakte Milo Rau een aangrijpende politieke adaptatie van Sofokles’ klassieker Antigone. De voorstelling bekijkt het verzet van Antigone tegen de tiran Kreoon door de ogen van de inheemse mensen en de activisten van MST, de grootste organisatie van landlozen ter wereld. Zij verzetten zich onophoudelijk tegen de gewelddadige verwoestingen, verdrijvingen en slachtpartijen door de moderne staat. De NTGent-cast brengt een aangepaste versie van Antigone in de Amazone, met nog meer muziek en enkele nog niet eerder opgevoerde fragmenten.
Klytaimnestra
Toneelhuis, Olympique Dramatique & STANToxische machtshonger en tomeloze oorlogszucht in een messcherpe dissectie van misogynie.
Het eerste deel van de Oresteia verhaalt over de noodlottige confrontatie tussen Agamemnon, net triomferend teruggekeerd van de Trojaanse oorlog, en zijn vrouw Klytaimnestra. STAN en Olympique Dramatique combineren de originele versie van Aischylos met die van Ted Hughes en Gustav Ernst in de voorstelling Klytaimnestra, een messcherpe dissectie van misogynie, toxische machtshonger en tomeloze oorlogszucht.
Hekabe's Revenge is Grief
Khadija El Kharraz Alami i.s.m. Museum & Psychiatrisch Centrum Dr. GuislainEen ruimte voor gezamenlijke rouw en de verwerking van onbesproken emoties.
Voor deze installatie haalt theatermaker Khadija El Kharraz Alami inspiratie uit haar ontmoetingen met kinderen, jongeren en volwassenen die in Psychiatrisch Centrum Dr. Guislain verblijven. En uit de aardedonkere tragedie Hekabe. Daarin worden we geconfronteerd met de ontzagwekkende rouw – een rouw die voorbij de taal, voorbij het mens-zijn reikt – en de gruwelijke wraak van de Trojaanse koningin Hekabe, die al haar kinderen en geliefden heeft verloren.
In deze tijd van veel psychisch lijden en oorlogsgeweld blijven talrijke emoties onbesproken en onverwerkt. Guislain geeft El Kharraz Alami de mogelijkheid om daarbij stil te staan, om met haar installatie ruimte te maken voor gezamenlijke rouw.
HYPO - Het hypocriete theater
WOLF WOLFWanneer wordt spelen gevaarlijk? Vijf hypocrieten brengen een schijnvertoning.
De vijf hypocrieten van WOLF WOLF gaan aan de slag met de hypocrisie in Euripides’ Hippolytos. Op een bijzondere dag, ergens in de zesde eeuw voor Christus, maakte een dappere zanger zich plots los uit het koor. Hij wisselde gezangen in voor gesproken teksten en werd zo de grondlegger van de Griekse tragedie. Ze noemden hem hypokrites, wat “antwoorder” of “acteur” betekende.
Gaandeweg verloor de hypokrites zijn reputatie en het woord zijn oorspronkelijke betekenis. De acteur werd een huichelaar, een hypocriet. En het respectabele vak van de hypokrites – de kunst van het toneelspelen – een schijnvertoning, simpelweg doen alsof. Maar wie speelt in Hippolytos precies (met) wie? Wanneer wordt spelen gevaarlijk? Wanneer is het noodzakelijk? En natuurlijk: waarom doen we het zo ontzettend graag?
ALL YOU CAN GREEK III - Alkestis Outdoors
Victoria Deluxe / Joeri HappelAntieke scherven van Euripides’ Alkestis als spiegels van onze 21ste-eeuwse ziel.
Het collectieve schrijf- en vertelatelier van Victoria Deluxe, destijds opgericht om ervaringen met psychische kwetsbaarheid en geestelijke gezondheidszorg te delen, focust voor de derde keer op een Griekse tragedie. Als archeologen wroeten de schrijvers en spelers in de vruchtbare aarde van Euripides’ Alkestis, op zoek naar antieke scherven die raken aan henzelf en aan vandaag. Daarna wisselen ze het nauwgezette graafwerk in voor de creatie van woeste collages, als spiegels van onze 21ste-eeuwse ziel.
De waanzin voorbij / Herakles' waanzin (ism UGent)
Zoë Ghyselinck (moderator), Leen Verhaert, ervaringsdeskundige De SteigerWanneer heeft waan zin? Objecten uit het museum vertellen de geschiedenis van de psychiatrie.
Maak hier kennis met de sprekers
Tijdens deze bijeenkomst richten we onze blik op de eeuwenoude tekst van Euripides en op objecten uit het Museum Dr. Guislain, die getuigen van de geschiedenis van de psychiatrie. Hoe kijken we vandaag naar zij die de dingen anders zien, als ervaringskundige en als toeschouwer? Wanneer heeft waan zin? Kan die ook een scheppende kracht zijn? Hoe gaat waan aan alle zin voorbij?
In Herakles Waanzin van Euripides drijft de godin Mania de held Herakles tot razernij. Hij aanziet zijn vrouw en zonen voor de vijand en moordt zijn volledige gezin uit. Herakles’ tragische vergissing blijft pijnlijk actueel. Hoevelen aanzien de ander vandaag niet als vijand, als onmens, als uit te roeien ongedierte? Collectieve waanzin die het leven van onschuldige slachtoffers verwoest en kinderen laat sterven. Herakles’ waanzin toont ons echter ook de tragiek van de kwetsbare mens die de wereld en medemensen anders ziet en ervaart.
Spiegelwandeling
Diverse scholenEen aantal enthousiastelingen toont het resultaat van hun spiegelsessies met een theaterdocent.
NTGent biedt al jaren de kans aan Gentse scholieren om tijdens een spiegelproject een eigen interpretatie te maken van een theatervoorstelling of -tekst. Tijdens ALL GREEKS FESTIVAL gaan de leerlingen aan slag met een Griekse tragedie. Op vier zondagen in vier wijken organiseert NTGent een spiegelwandeling: verschillende scholen tonen het resultaat van hun sessies met een theaterdocent. Wandelaars krijgen de kans om de toonmomenten te bewonderen om 13u en om 15u. De wandeling duurt ongeveer 75 minuten.
Op zondag 19 mei 2024, rondom het Guislaininstituut, kan je de projecten bewonderen van Go! Atheneum Voskenslaan, Sint-Barbaracollege Gent, Don Bosco Technisch Instituut Sint-Denijs-Westrem en Go! Atheneum Wispelberg.
Kinderen van Herakles
LARF!Bijna tweeduizendvijfhonderd jaar geleden al beschreef Euripides in Kinderen van Herakles het lot van minderjarige vluchtelingen, smekend om asiel en bescherming. Hoe gaat een samenleving om met kinderen op de vlucht, kinderen die niks te maken hebben met eeuwenoude geopolitieke conflicten maar er niettemin het slachtoffer van zijn?
Het lot is wisselvallig, schreef Euripides, je kan er onmogelijk aan ontsnappen. Maar wat als net jij het onderspit delft? Samen met dertien LARF!-tieners onderzoekt Silke Thorrez welke weerklank Euripides’ woorden tot op vandaag nog hebben.
Hoe was je? / Vrouwen van Trachis
ManoeuvreEen ritueel met een schemer- en stiltewandeling voor iedereen die stemloos of onzichtbaar blijft.
De Gentse organisatie Manoeuvre richtte samen met een superdiverse schare aan deelnemers het collectief Vrouwen van Trachis op, naar Sofokles’ gelijknamige tragedie. Daarin keert macho Herakles na vele oorlogen en omzwervingen terug naar zijn vrouw Deianeira. Hij brengt evenwel een andere vrouw mee naar huis, de beeldschone Iole. Vanuit het perspectief van die twee vrouwen trekt het collectief de kaart van iedereen die zich vandaag wegcijfert, stemloos of onzichtbaar blijft, of misbruikt of onderdrukt wordt.
Daarvoor combineert het collectief een workshop wolverwerking met een schemer- en stiltewandeling. Het resultaat is een empowerend ritueel van zonsopgang tot maansondergang waaraan iedereen kan deelnemen. Centraal staat net als in de originele tragedie een gewaad, waarin de namen van de onnoemelijke Palestijnse slachtoffers geborduurd worden.
Filoktetes
De Roovers, UGent & UZ GentHoe gaan we om met ziekte en (onzichtbaar) lijden? Kan samen lezen helpen?
In Filoktetes van Sophocles wordt een Griekse held gebeten door een slang op weg naar Troje. Hij klaagt, zijn wonde ettert en stinkt, en hij wordt achtergelaten door de oorlogszuchtige Grieken op een onbewoond eiland. Na tien jaar oorlog keert zijn aartsvijand, de slinkse machiavellist Odysseus, terug naar het eiland. Een orakel heeft voorspeld dat de Grieken pas zullen zegevieren als Filoktetes met hen meestrijdt. Zal die verbitterd op het eiland achterblijven en verder wegrotten, of toch als een gevierde held naar Troje trekken?
Tijdens een traject van vijf avonden leest theatercollectief de Roovers de tragedie, samen met studenten en docenten van de UGent, zorgverleners en (voormalige) patiënten van het UZ Gent. Hoe gaan we om met ziekte en (onzichtbaar) lijden? Met het isolement van zij die achterblijven in ziekenhuiskamers? Met eenzaamheid, machteloosheid en woede? Wie helpt? Wat helpt? Kan samen lezen helpen?
Women in Troy, as told by our mothers
Dood Paard & Tiago RodriguesDe (hedendaagse) Trojaanse oorlog, vanuit het perspectief van vrouwen en moeders.
Women in Troy, as told by our mothers vertelt het verhaal van de Trojaanse oorlog vanuit het perspectief van vrouwen en in het bijzonder vanuit dat van moeders. De Portugese theatermaker en -schrijver Tiago Rodrigues schreef de tekst, gebaseerd op verschillende versies van de Griekse mythe, op wereldgebeurtenissen die nog vers in het collectieve geheugen liggen, en op verhalen van hemzelf en de vier theatermakers.
Heden en verleden worden door elkaar geweven, het persoonlijke en het mythologische versmelten, helden worden monsters, slachtoffers worden daders en uiteindelijk eist het koor de hoofdrol op.
I WENT TO TROY AND ALL I GOT WAS ANOTHER GREEK TRAGEDY
Pleun van Engelen & Jonathan MichielsOp zoek naar waarheid in een post-truth society vol wantrouwen en complotdenken. Geïnspireerd op de mythes rond Andromache.
Vanuit haar verlangen naar waarheid in een 'post-truth society' vol 'alternative facts' en 'fake news' duikt theatermaker Pleun van Engelen in de mythes rond Andromache. Tegenover haar plaatst Van Engelen Achilles’ zoon Neoptolemos, vertolkt door Jonathan Michiels. De personages kijken erg verschillend terug op de Trojaanse oorlog. Ze balanceren onophoudelijk op het slappe koord tussen feit en fictie. Een relatie of zelfs maar een gesprek lijkt volstrekt onmogelijk geworden.
Waar kan je nog zin en betekenis vinden als je voortdurend botst op de onvermurwbare muren van wantrouwen en complotdenken?
Helena
Ali Can Ünal / Jong Gewei & De LedebirdsTheatrale dodenspelen over schoonheid, lotsbestemming en misleiding.
Even divers als de Gentse deelgemeente Ledeberg zelf, is de muziekgroep Ledebirds die vijftien muzikanten afvaardigt, volwassenen en kinderen samen voor een concert op de Standaert-site. De muzikanten leiden het publiek naar een ruimte waar de acteurs van Jong Gewei, begeleid door een ceremoniemeester, ‘dodenspelen’ naspelen.
De makers laten zich voor deze performance inspireren door oude Anatolische en Griekse geloofsovertuigingen en rituelen, én door thema’s uit Euripides’ tragedie Helena zoals schoonheid, barbaarsheid, bedrog, lot en kansen.
Smeekbede!
Kapinga Gysel / Mais Quelle Chanson, Bieke Purnelle / RoSa vzw & Lara Staal / NTGentGentse Danaïden bezingen de leeuwenmoed van vrouwen tijdens een optocht.
Voor SMEEKBEDE! werken koorleider Kapinga Gysel, schrijver Bieke Purnelle en theatermaker Lara Staal samen met een groep Gentse Danaïden. Ze inspireren zich op Smekelingen van Aischylos, waarin de vijftig Danaïden Egypte ontvluchten voor hun gedwongen huwelijk en bij koning Pelasgos van Argos om bescherming smeken. Het stuk vormt de aanleiding om de dikwijls penibele maatschappelijke positie van vrouwen te belichten, in het bijzonder die met een migratieachtergrond. Hun schouders dragen de zwaarste lasten: die van vaak onzichtbare en ondergewaardeerde zorg.
Na een optocht van Park De Vijvers naar het Keizerspark volgt een hymne die de leeuwenmoed en herculische kracht van vrouwen bezingt. Ze is zowel ode als aanklacht. Een koor van Gentse dochters, moeders en grootmoeders treedt uit de schaduw en eist in volle verkiezingstijd meer erkenning en bescherming. Het danaïdenvat is vol!
De tweestrijd voorbij / Fenicische vrouwen (ism Masereelfonds)
Zoë Ghyselinck (moderator), Israe Aiach, Bieke Purnelle, Pascal GielenVlak voor de verkiezingen stellen we ons de vraag: hoe kwetsbaar is onze democratie?
Maak hier kennis met de sprekers
In de tragedie Fenicische vrouwen schetst Euripides een beklemmend beeld van de Thebaanse burgeroorlog. Polyneikes trekt ten strijde tegen zijn eigen broer Eteokles en belegert zijn thuisstad. Hun vader Oidipous waart rond in huis als een kanker die de stad van binnenuit aantast. De oorlog eindigt met een tweestrijd waarin de broers elkaar doden. De parallellen met Athene op het einde van de vijfde eeuw voor Christus zijn opvallend. De Atheense democratie en haar principes (inspraak, publiek debat en rechtszekerheid) staan op dat moment onafgebroken onder druk van populistische krachten.
Exact een week voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen nemen we Euripides’ stuk als vertrekpunt voor een gesprek over onze democratie. Hoe kwetsbaar is een democratie, die principieel ruimte maakt voor woord en wederwoord en de meest uiteenlopende meningen. Wordt de onze eveneens bedreigd? Hoe ziet die dreiging eruit? En hoe wapenen we onze democratie tegen de toekomst?
Smekelingen
Stefan HertmansAan het begin van de verkiezingsweek speecht auteur Stefan Hertmans over de staat van de democratie.
Aan het begin van de verkiezingsweek geeft auteur Stefan Hertmans een speech aan het kloppende hart van de Gentse politiek en van onze polis: het stadhuis. Vanuit het perspectief van Euripides’ Smekelingen maakt hij de balans op van onze democratie vandaag.
In Smekelingen zoeken de moeders van de gesneuvelde belegeraars van Thebe hulp bij de Atheense koning Theseus. Het tirannieke Thebe weigert om hun lichamen over te dragen aan de rouwende moeders. Is Athene bereid om tussenbeide te komen in het conflict, zelfs als dat de stad meesleurt in een burgeroorlog? Welke offers wil de Atheense gemeenschap brengen om hun democratische principes, menselijke waarden en het internationale recht 'avant la lettre' te verdedigen?
ZITTEN / Elektra
Peter De GraefVerstilling tijdens een meditatief experiment, midden in de meedogenloze ochtendspits.
In Sofokles' tragedie staat het hoofdpersonage Elektra symbool voor rouw. Ze is gestrand voor de poorten van het paleis waar haar vader Agamemnon werd vermoord door haar moeder, Klytaimnestra. Elektra weigert om in dat bezoedelde huis haar dagelijkse leven te hervatten, alsof de moord nooit heeft plaatsgevonden.
In Peter De Graefs meditatieve experiment ZITTEN in station Gent-Sint-Pieters, brengt hij tijdens de ochtendspits, samen met Gentse Elektra's, een zachte weigering van de buitenwereld tot stand. Zijn live vertelling, beluisterd via koptelefoons, creëert ruimte voor innerlijke reflectie en stilte, als een ceremoniemeester die ons naar een plek leidt waar taal en zwijgen samenkomen.
WRAAK / Eumeniden
Peter AersOnze democratische rechtspraak wordt onderzocht door een rechtbank van buurtbewoners.
In het derde deel van de Oresteia staat moedermoordenaar Orestes terecht in Athene. Het stuk thematiseert de overgang van tribaal geweld en vergelding (de wraakgodinnen roepen om Orestes’ bloed) naar democratische rechtspraak. Op een steenworp afstand van het Gentse gerechtsgebouw richt kunstenaar Peter Aers samen met buurtbewoners een eigen rechtbank op, om de rol van rechtspraak in onze stad en samenleving te onderzoeken. Ze bereiden zich daarop voor door samen te lezen, sculpturen te maken en een agora op te bouwen. Buitenstaanders worden uitgenodigd om de rol van toeschouwer op te nemen.
RE:Dress / Ifigeneia in Aulis
KOPERGIETERYEen muzikale manifestatie op de verkiezingsdag met focus op de toekomst van kinderen.
De verkiezingen van 9 juni. Het Kinderrechtenplein. Kopergietery heeft haar plek en dag tijdens het ALL GREEKS FESTIVAL zorgvuldig uitgekozen. In een muzikale manifestatie roept ze alle voorbijgangers die gaan stemmen op de kinderen niet te vergeten, om elke beslissing die zij in het stemhokje nemen, af te toetsen aan hun toekomst. Verteller Lindah Leah Nyirenda verbindt die oproep met het verhaal van Ifigeneia in Aulis. In Euripides’ tragedie offert Agamemnon zijn eigen dochter om de afreis naar Troje mogelijk te maken.
In de familievoorstelling RE:Dress staat Ifigeneia symbool voor alle kinderen die door volwassenen geslachtofferd worden ter meerdere eer en glorie van een bepaalde ideologie. Samen met jazzmuzikanten en jongeren uit de theaterateliers wijst KOPERGIETERY erop hoe afhankelijk kinderen zijn van ons stemgerechtigden, van onze dikwijls noodlottige keuzes, bijvoorbeeld wat kinderarmoede, klimaat en oorlog betreft.
OUTSIDE ORESTES - Cyclical Performance I
Werktoneel i.s.m. KASK DRAMAEen cyclische performance over het grootse, kosmische karakter van de Griekse tragedie.
Collectief Werktoneel en masterstudenten van KASK DRAMA duiken een week lang elke dag van het festival op in de publieke ruimte. Telkens op dezelfde tijdstippen (doorlopend vanaf zonsopgang) en op dezelfde plekken in de Bloemekenswijk. Met hun beeldende, cyclische performance onderzoeken ze het grootse, bijna kosmische karakter van de Griekse tragedie in relatie tot de alledaagse realiteit van publieke buitenruimtes. Niet de tragedieplot is de essentie van OUTSIDE ORESTES, wel beelden, zwanger van betekenis, en ijkpunten zoals het moment van herkenning en tragisch inzicht dat in vele tragedies terugkeert.
Poppenkast Ion
CIRQAbsurde poppenkast over het bedenkelijke verlangen naar etnische zuiverheid.
Een kwartet prettig gestoorde CIRQ’ers bewerkt de atypische tragedie Ion, een 'comedy of errors' inclusief 'happy end', tot een absurde poppenkast met Playmobilfiguurtjes. Geüpcyclede volkscultuur heet dat. De onnavolgbare Joost Vandecasteele tekent voor een spitante tekst.
Toch heeft ook Ion een donkerdere kant. Het is een stuk vol genderongelijkheid en onberekenbare goden met hoogst bedenkelijke orakelspreuken, vol verlangen naar etnische zuiverheid en afschuw voor wie als vreemdeling of allochtoon gebrandmerkt wordt.
our private lives I BEDROOM
BERLIN & Beyond the Spoken i.s.m. NTGentEen nachtelijke projectie op een flatgebouw van het afscheidsritueel dat volgt op Agamemnons dood.
Voor our private lives | BEDROOM werkt Yves Degryse/BERLIN samen met Barbara Raes/Beyond the Spoken om een alternatieve versie van de tragedie van Agamemnon te vertellen. Het verhaal wordt van zonsondergang tot zonsopgang geprojecteerd op een flatgebouw aan het Machinisten-park. Daarna wordt de fakkel doorgegeven aan Collectief HINTER, dat op de Westerbegraafplaats zijn versie van Offerplengsters opvoert, het tweede deel van Aischylos’ Oresteia.
In het eerste deel van de tragedie doodt Klytaimnestra haar man. Hun zoon Orestes krijgt niet meer de kans om zijn vader een laatste groet te brengen. In deze gevelvoorstelling volgt wél een afscheidsritueel op de dood van Agamemnon. Moeder en zoon, zus en oom staan oog in oog met elkaar in de slaapkamer waar Agamemnons lichaam ligt opgebaard. We zijn de stille getuigen van het wassen, balsemen, waken en voorlezen, maar voelen achter elk gebaar een gitzwart gat vol wraak. Er wordt geen traan gelaten maar toch is de tragiek overal sluipend aanwezig.
Offerplengsters
Collectief HINTER & Toneelacademie Maastricht i.s.m. Groendienst Stad GentEen koor Groendienst-medewerkers maakt ruimte voor zorg en rouw op de Westerbegraafplaats.
Voor zijn beeldende bewerking van Offerplengsters vertrekt collectief HINTER van de vragen die Elektra uitwisselt met het koor van Trojaanse slavinnen. Wanneer zij samen offers plengen, gebogen over het graf van Elektra’s overleden vader Agamemnon, bevragen ze de zin en onzin van de gebruikelijke rituelen.
HINTER kiest als locatie de Westerbegraafplaats, ook een plek waar de doden het ritme van de levenden bepalen. Samen met een koor van Groendienst-medewerkers, die de plek dagelijks met hun rituele handelingen verzorgen, maken ze ruimte voor zorg en rouw. Hoe gaan we als stad en samenleving om met geweld en zij die daaronder lijden? En hoe kunnen we daarna nog verder?
Het noodlot voorbij / Zeven tegen Thebe (ism TEJO Gent)
Freddy Decreus (moderator), Ariane Bazan, Nele Buyst, Hilde Gilbos en Mieke De VeusterIs onze hedendaagse familie bestand tegen het noodlot? Een gesprek over opvoeden en opgroeien.
Maak hier kennis met de sprekers
Zeven tegen Thebe van Aischylos is een gitzwarte tragedie. Oidipous’ vloek, die zich uitstrekt over drie generaties, hangt onheilspellend boven het hoofd van zijn gekwelde familie. Hoewel Eteokles beseft dat hij de overgeërfde vloek verderzet door zijn broer Polyneikes te doden, kan hij niet aan dat noodlot ontkomen. De uitkomst is overduidelijk en onvermijdelijk.
We besluiten deze festivalweek, die volledig in het teken van de familie staat, met een gesprek over opvoeden en opgroeien. Vanuit het perspectief van Aischylos’ fatalistische tragedie stellen we ons de vraag: Hoe verhouden familiedynamieken zich tot wat we vandaag als het (nood)lot zouden kunnen beschouwen? Wat ontsnapt er aan onze controle? Wat staat in de weg van ons verlangen naar vrijheid en autonomie? Wat strookt niet met de mythe van de maakbaarheid van mens en maatschappij? En vooral: hoe kunnen we alsnog voorbij de horizon van het (nood)lot kijken?
Spiegelwandeling
Diverse scholenEen aantal enthousiastelingen toont het resultaat van zijn spiegelsessies met een theaterdocent.
NTGent biedt al jaren de kans aan Gentse scholieren om tijdens een spiegelproject een eigen interpretatie te maken van een theatervoorstelling of -tekst. Tijdens ALL GREEKS FESTIVAL gaan de leerlingen aan slag met een Griekse tragedie. Op vier zondagen in vier wijken organiseert NTGent een spiegelwandeling: verschillende scholen tonen het resultaat van hun sessies met een theaterdocent. Wandelaars krijgen de kans om de toonmomenten te bewonderen om 13u en om 15u. De wandeling duurt ongeveer 75 minuten.
Op 16 juni komen deze scholen aan bod: VBS Sancta Maria Gentbrugge, Wisper, Roots Compagnie (onder voorbehoud) en Luca School of Arts campus Leuven (onder voorbehoud).
Radio Insomnia / Rhesos
DE HOEIn deze speciale editie van Radio Insomnia ontvangt acteur Willem de Wolf van collectief DE HOE een reeks gasten op de ponton van de Gentse kano- en kajakorganisatie op de Watersportbaan. Samen voeren ze een (droef)geestig gesprek over de spanning tussen het tragische en het komische. Geen spontaan gesprek, want DE HOE gelooft dat we spontaan niet op ons echtst zijn, dat we pas authentiek worden in het herschrijven, schrappen en nog eens herschrijven van onze eerste schamele formuleringen.
Is Rhesos een tragedie of een komedie? De leden van DE HOE komen er niet uit. En net die discussie – wanneer is iets tragisch? – is het vertrekpunt. Staat tragiek niet haaks op ons onwankelbare geloof in de maakbaarheid van mens en maatschappij? Of zijn we precies vanwege dat geloof tragisch? Kunnen we vandaag nog om met de blindheid en overmoed van een tragische held, die uit vrije wil een noodlottige keuze maakt? Hebben de neurologie en A.I. de vrije wil evenwel niet voorgoed ontmaskerd?
Kolonos
Lisbeth Gruwez / VoetvolkEen lichaam lost zich dansend op, te midden van een wereld vol woede en geweld.
In Sofokles’ mystieke tragedie Oidipous in Kolonos bereikt de blinde en verbannen Oidipous na vele omzwervingen eindelijk het vredige heiligdom van Kolonos, het einde van zijn noodlottige levensweg. Hij gaat zitten op een steen. Tiran Kreoon en zoon Polyneikes trachten hem nog mee te tronen naar Thebe, waar een gewelddadige burgeroorlog woedt. Maar Oidipous weigert.
Geïnspireerd door deze tragedie onderzoekt danseres en choreografe Lisbeth Gruwez het lichaam als een plaats, als een Kolonos waar ze zichzelf en het individualistisch, menselijke perspectief kan overstijgen. Kolonos toont hoe een lichaam zich dansend oplost, te midden van een wereld vol woede en geweld. En hoe dat lichaam in het oog van die orkaan tot één enkele beweging stolt. Het feeërieke kader van deze choreografie: op trappen als van een Griekse tempel, aan het water waar een zijarm van de Leie voorgoed gestopt is met stromen.
Elektra Unbound
Luanda Casella / NTGentEen theatrale lezing van deze succesvolle en hilarische talentenjacht.
De cast van Elektra Unbound, de NTGent-voorstelling van huisartiest Luanda Casella, brengt een theatrale lezing van het succesvolle stuk dat eerder dit seizoen bij NTGent in première ging. De lezing van het script wordt begeleid door de weergaloze soundtrack van de voorstelling en door geanimeerde tekstprojecties die de rol van het koor spelen.
In Elektra Unbound strijden drie jonge acteurs tijdens een fictieve theaterauditie om de rol van Elektra. De auditie ontwikkelt zich gaandeweg tot een even hilarische als ongemakkelijke talentenjacht: wie van de drie heeft het meeste talent voor tragisch lijden? Zo geeft het stuk steeds meer prijs van het psychologische drama in het leven van de regisseur, coach en acteurs. Ze lijken allemaal wel archetypes te zijn van de tragische figuren die je tegenwoordig op social media terugvindt.
Deze performance gaat door in de Skichalet van de Blaarmeersen.
Dionysisch midzomernachtfeest
Diverse artiestenZinnenprikkelend slotfeest in het teken van Dionysos, god van de collectieve knaldrang.
Laat alle apollinische remmen los op het zinnenprikkelende slotfeest van ALL GREEKS FESTIVAL! Net als de openingsparade staat het feest in het teken van Dionysos, god van de collectieve knaldrang. Voor enkele bruisende concerten en een uitzinnige party: zak tijdens Midzomernacht af naar de Blaarmeersen (Skichalet)!
Bakchanten
Villa Voortman, Het Scheldeoffensief & Comp. MariusEen swingende bewerking met spoken word en opzwepende nummers over roes versus rede.
Samen met multitalent Valentina Tóth, theatermakers Frank Dierens (Het Scheldeoffensief) en Kris Van Trier (Comp. Marius) zetten de bezoekers van Villa Voortman hun tanden in Euripides’ Bakchanten. Die oer-tragedie drijft de tegenstellingen op de spits tussen de ‘beschaafde’ tiran Pentheus en de ‘barbaarse’ god Dionysos, tussen rede en roes, orde en anarchie, en de patriarchale norm en wie of wat daarvan afwijkt. De tragedie toont hoe geweld (in naam van ‘veiligheid’) nog meer geweld (in naam van ‘vrijheid’) uitlokt.
De voorstelling van Villa Voortman en Het Scheldeoffensief vertrekt van een swingend, uitgebeend script, ingedikt met spoken word, en opzwepende muziek en teksten van de Voortmannen. Bruut. Brutaal. Rauw. Van een radicale schoonheid. De voorstelling gaat door in de Blaarmeersen (Skichalet), waar een hek sinds kort de toegang afsluit voor ‘probleemjongeren’.