Feinschwarz:"Gentse Manifest": theater als een meervoudig,… | NTGent

Feinschwarz:"Gentse Manifest": theater als een meervoudig, heterogeen geheel van activiteiten en vormen.

| 29 september 2020
Op basis van de huidige hervorming van het stadstheater in Gent schetst Christian Kern impulsen voor kerkelijke ontwerpprocessen en theologisch werk in een performance-analytisch perspectief.

In zijn "Gentse Manifest" schetst hij het theater als een meervoudig, heterogeen geheel van activiteiten en vormen, dat niet alleen drama op de gebruikelijke podia opvoert, maar ook zijn plaatsen en vormen op verschillende manieren verandert. Zijn productie- en performanceprocessen veranderen de sociale, culturele en politieke omstandigheden.

Het eerste gebod van het Theatermanifest luidt dan ook: "Het gaat niet meer alleen om het afbeelden van de wereld. Het gaat om het veranderen. Het doel is niet om het echte te verbeelden, maar om de voorstelling zelf echt te maken. De overige volgende 9 geboden van het Manifest bepalen overeenkomstige productievoorwaarden die deze effectiviteit van het theater mogelijk moeten maken: Minstens ¼ van de repetities moet buiten de theaterzalen zelf plaatsvinden en de voorstelling moet in minstens drie landen worden gepresenteerd. Er moeten ten minste twee talen worden gesproken en naast de opgeleide acteurs moeten ook zogenaamde amateur-acteurs worden ingeschakeld. Ten minste één productie moet jaarlijks plaatsvinden in een crisis- of oorlogsgebied.


Alleen de mens kan fantaseren Met gesloten ogen kan je zien wie je wil Voorbij de ­waanzin wacht de zachtheid Alles zit nog vol met toekomst Tot het aan de binnenkant blijft plakken