Ntg Gent Laatste Week 130 Copy

Fanny Vandesande (°1984) ontving haar vorming in de podiumkunsten aan in de Koninklijke Balletschool van Antwerpen, de kunsthumaniora Muda en SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance). Ze volgde ook diverse internationale workshops o.a. bij Ultima Vez, Les Ballets C de la B, La Raffinerie,...

Haar deelname aan een jongerenproject met Les ballet C de la B vormde een eerste mijlpaal binnen haar professionele carrière namelijk haar debuut in de hedendaagse dansen. Later trok ze naar Java, Bali en Lombok om samen te werken met lokale dansers en choreografen waaronder Vita Valeska and Boby Ari Setiawan.

In 2012 maakte ze als performer kennis met de Naaktstudies van United Cowboys. Twee jaar later speelde ze mee in Jenufa ( De Munt/ La Monnaie) in een regie van Alvis Hermanis en een choreografie van Alla Sigalova. Daarnaast geeft ze ook workshops voor o.a. MUSE-E, Ultima Vez- Les Ateliers Quartier, Secundair Kunstinstituut – Dramastudenten, … en toont een brede interesse in Somatic movement. In 2018 ging ze aan de slag als artistiek coach met Mus-e, Campo/Onbetaalbaar en Les Ballets C de la B voor Dag van de Dans voor het project ‘Le Sacre’.

Fanny werkt tot op heden samen met Victoria Deluxe voor YOUnited9000 en Platform-K. Daarnaast is ze ook actief bij TALK waarbinnen ze haar eigen voorstellingen vormgeeft (waaronder haar meest recente: KOPP) en daarvoor Ant and.. waarmee ze gespeeld heeft zowel in binnen als buitenland (o.a. kunstenfestival Watou, MUTE Silent Festival, Theaterfestival Boulevard ‘s-Hertogenbosch, Vrijstaat-O - ‘pas de deux’,…). Ze speelt één van de Eva’s in Milo Rau’s Lam Gods die in première ging in 2018 en zal in het seizoen 2019-2020 de choreografie op zich nemen in Het Narrenschip van Sahar Rahimi.

- update juni 2019

Foto: Storm Calle

Fanny Vandesande