"Clever, retestrak en vol dubbele bodems": niets dan lof… | NTGent
Imgl3006 Druk C Michiel Devijver

"Clever, retestrak en vol dubbele bodems": niets dan lof voor 'Elektra Unbound' in de pers

| 16 februari 2024
De nieuwste NTGent-voorstelling 'Elektra Unbound' van huisartiest Luanda Casella oogst niets dan lof in de Vlaamse pers.

In een reportage over een opvallende trend in het Vlaamse theater, schenkt De Standaard ruim aandacht aan Elektra Unbound, de nieuwste NTGent-voorstelling die eind maart nog te zien is bij KVS in Brussel.

De voorstelling zit volgens De Standaard, die vier sterren uitreikt, "vol clevere humor en dubbele bodems":

"Met haar retestrakke tekst fileert Casella niet alleen de verborgen machtshonger van kunstenaars en hun verslaving aan menselijk lijden, ze verweeft ook een grotere maatschappijkritiek over hoe we in deze narcistische TikTok-tijden allemaal onze wannabe-trauma's exploiteren voor aandacht en hoe dat slachtofferschap elk politiek denken fnuikt."

Net als in andere voorstellingen die op dit moment te zien zijn, komen in Elektra Unbound  de acteurs op scène in opstand tegen de regisseur van het stuk:

"In haar dominatrixpakje speelt Casella een ijskoude bitch die de draak steekt met alle clichés rond De Grote Toxische Regisseur (...) Hoe harder Lua peutert naar het trauma van haar acteurs en hen tegen elkaar uitspeelt, hoe meer ze zinnen op wraak. Maar dat is precies de bedoeling: Lua heeft altijd al willen sterven op het podium. Haar dood wordt de viering van het ultieme tragische kunstenaarsvisioen dat je voor Grote Kunst alles moet geven, - tegen welke kost ook."

Eerder reikte De Morgen al vier sterren uit aan Elektra Unbound, het tijdschrift voor podiumkunsten Etcetera noemt de voorstelling "oneerbiedig, vreselijk intelligent en gruwelijk grappig".

Gerelateerde producties