Miet Warlop & Irene Wool | NTGent
Img 7409 Druk C Michiel Devijver

Miet Warlop (°1978) is afkomstig uit Torhout, woont en werkt in Gent en Brussel en is meester in de Beeldende Kunst (KASK, Gent). Voor haar afstudeerproject Huilend HertAangeschoten Wild, een bewoonde installatie bestaande uit zes tableaux vivants en een kruipend subject, ontving ze de Franciscus Pycke Award en de publieksprijs TAZ 2004.

Meerdere andere performances, acties en projecten volgden. In 2005 ging haar project SPORTBAND / Afgetrainde Klanken, een veertig minuten durende performance, waarin twintig mensen tegen de klok doorheen muziek en sport werken, in première.

211 Dsc 3611 Jose Caldeira

Miet Warlop verbleef een tijd in Berlijn, waar ze zich toelegde op haar beeldend werk en een nieuwe voorstelling, Mystery Magnet, die tijdens het Kunstenfestivaldesarts in mei 2012 in première ging. Mystery Magnet won de Stückemarkt Theatertreffen Prize tijdens de Berliner Festspiele, voor haar vernieuwende vorm van theater. Mystery Magnet speelde ondertussen meer dan honderd keer over de hele wereld en werd genomineerd voor Theatertreffen Berlijn voor het vernieuwende karakter van het maken van stage-arts. Mystery Magnet is nog steeds te zien in Europa en daarbuiten.

In 2014 startte Miet Warlop haar eigen productiestructuur op: Miet Warlop / Irene Wool. In oktober 2014 gaat de eerste productie van Irene Wool Dragging the Bone  in première in de Beursschouwburg (Brussel). Dragging the Bone is een solo performance in een sculpturale wereld.

In 2015 opent Miet Warlop de festiviteiten voor het vijftigjarig bestaan van de Beursschouwburg (Brussel) met Rocket. Daarnaast nodigt Art Gallery Barbican (London) haar uit om een performance te brengen als deel van het project Station to Station, gepresenteerd door Doug Aitken.

Naast haar voorstellingen in de podiumkunsten sector, presenteert Miet Warlop steeds meer performances, interventies en live installaties binnen de beeldende kunst. Nervous Pictures  werd in 2017 o.a. geprogrammeerd in KW Institute for Contemporary Art (Berlijn), Palais de Tokyo (Parijs), Performatik (Brussel).

In 2017 opent Miet Warlop in Vooruit (Gent) met de monumentale installatie Amusement Park. Tevens wordt ze uitgenodigd door BOZAR (Brussel) in het kader van de retrospectieve tentoonstelling van Yves Klein. Ze presenteert er HORSE a man, a woman, a desire for adventure  en Mystery Magnet. Tijdens het slotevent van de Paul Bury tentoonstelling wordt haar beeldende interventie The Board  gepresenteerd.

247 Img 9292 Web C Michiel Devijver
244 Img 9069 Web C Michiel Devijver

Festival Actoral. 17 (Marseille) nodigt Miet Warlop uit voor “L’Objet des Mots”, wat resulteert in een nieuw project Ghost Writer and the Broken Hand Break - een productie die in september 2018 in NTGent (Gent) in première gaat. Warlop werkte hiervoor samen met auteur en curator Raimundas Malasauskas en muzikant Pieter De Meester.

Begin 2018 maakt Miet Warlop Big Bears Cry Too, een solovoorstelling met Wietse Tanghe. Deze show voor alle leeftijden ging in april 2018 in première in het hetpaleis (Antwerpen). Beide voorstellingen zijn sindsdien op tournee met groot succes. Samen met Fruits of Labor  en Mystery Magnet  werden in 2019 maar liefst vijfentachtig voorstellingen gespeeld in binnen- en buitenland: Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Noorwegen, Oostenrijk, Nederland, Italië, Letland, Polen, Groot-Brittannië, Spanje, Singapore en Canada.

Tijdens de verplichte lockdown besliste Miet Warlop / Irene Wool  om een online platform te ontwikkelen. Dit wordt momenteel gebruikt in het kader van de online sitcom Slamming Doors. Dit online platform zal vervolgens doorgroeien naar een levendige databank met zowel archiefmateriaal als een inkijk in de dagelijkse artistieke keuken van Warlop. 

Miet Warlop herneemt in het najaar 2021 het twaalf jaar oude stuk Springville onder de nieuwe titel After All Springville. Warlop herdenkt haar gelauwerde stuk in een nieuwe tijd en positioneert het werk opnieuw in haar oeuvre. De herneming mixt een bestaande show (Springville) en een installatie (Amusement Park) tot een nieuw geheel en gaat in première op het vijftienjarig bestaan van kc BUDA in september 2021.

In het voorjaar voor 2022 creëert Miet Warlop de voorstelling Histoire(s) du Théâtre IV: ONE SONG op vraag van NTGent. Net als de vorige delen uit de reeks Histoire(s) du Théâtre gaat ONE SONG in première op het Festival d’Avignon, begin juli 2022.

- update maart 2022

Miet Warlop & Irene Wool

Tot het aan de binnenkant blijft plakken Voorbij de ­waanzin wacht de zachtheid Alleen de mens kan fantaseren Alles zit nog vol met toekomst Met gesloten ogen kan je zien wie je wil