Marijke Pinoy | NTGent
Marijke Michiel Devijver

Marijke Pinoy (°1958) studeerde drama aan het Gentse Conservatorium waar ze in 1985 de "Eerste Prijs Dramatische Kunst" behaalde. Ze volgde ook diverse stages o.a. bij Jacques Lecoq (Parijs), Grotowski (Luik), the Method/Stanislavski (Brussel). Eind de jaren ’80 toerde ze internationaal met het bewegingstheater-collectief Pantarei. Marijke speelde in tal van theatervoorstellingen en werkte bij diverse gezelschappen waaronder Theater Zuidpool als acteur-regisseur en als lid van de artistieke ploeg, De Werf, Arca, Theater Malpertuis, Cie Cecilia als mede-oprichter en acteur, FC bergman, Action Zoo Humain en NTGent. In 2000 ontving ze als acteur ook de Velinx Publieksprijs voor de monoloog Bouche B. Ze regisseerde bij muziek LOD de voorstelling Yerma vraagt een toefeling. Voor Theater aan zee (TAZ) was ze in 2006 curator. Achter ‘t eten  (van Ceremonia in een regie van Eric Devolder) kreeg in 2004 de Theaterfestivalprijs als meest belangwekkende voorstelling van dat seizoen. Pinoy speelde op diverse grote festivals – meestal met Franse producties – o.a. Avignon, Parijs, Lausanne, Reims, Rijsel en in Berlijn.

Naast haar werk in het theater is Pinoy ook regelmatig te zien op het grote scherm, zoals in Sinner, Cleo, Music Hole, Het gezin van Paemel, Belgica, Een ander zijn geluk, Problemski Hotel, Vidange Perdue, Ben X, Au Cul du Loup en Elle ne pleure pas, elle chante. Op televisie was ze de laatste jaren te zien in Nonkels, De Dag, De Smaak van de Keyser, In Vlaamse Velden, Red Sonja en in de internationale reeks.

Recent was Pinoy te zien in de voorstelling Ils nous ont oubliéin een regie van Séverine Chavrier, en in Portrait of a disappearing woman, een kortfilm van Nelson Polfliet die in december 2022 het Kortfilmfestival Leuven opent.

Pinoy is docent aan het KASK – School of Arts- Gent.

Na eerdere samenwerkingen met NTGent voor Ginds, tussen de netels, Woyzeck (regie Eric Devolder), het tweeluik Platform/Onderworpen (regie van Johan Simons en Chokri Ben Chikha), Le Chicon en Amnes(t)ie  (Action Zoo Humain), maakte ze in het seizoen 2018-2019 deel uit van de cast van Orestes in Mosul  (regie Milo Rau). Voor de creatie van dit stuk reisden Rau en zijn team naar Mosul om hun versie van de beroemde Griekse tragedie op te voeren. Sinds 2021 is Marijke Pinoy betrokken bij de oprichting van een filmafdeling in Irak aan het Mosul Institute of Fine Arts, een project dat zopas de steun kreeg van het UNESCO-programma Revive the Spirit of Mosul.

Dit seizoen is Marijke Pinoy bij NTGent te zien in Maison Maeterlinck / Theater Immobiel  in de eerste Belgische regie van de Zwitserse Thom Luz.

- Update november 2022


Marijke Pinoy

VOORBIJE PRODUCTIES

Alles zit nog vol met toekomst Alleen de mens kan fantaseren Met gesloten ogen kan je zien wie je wil Voorbij de ­waanzin wacht de zachtheid Tot het aan de binnenkant blijft plakken