Yves Degryse, Barbara Raes en Melih Gençboyaci worden nieuwe… | NTGent
Pb Collage Posts Web V5

Yves Degryse, Barbara Raes en Melih Gençboyaci worden nieuwe artistieke leiding

| 4 juli 2023
NTGent kondigt met trots de benoeming aan van Barbara Raes, Yves Degryse en Melih Gençboyaci als nieuwe artistieke leiding, in opvolging van Milo Rau.

NTGent kondigt met trots de benoeming aan van Barbara Raes, Yves Degryse en Melih Gençboyaci als nieuwe artistieke leiding, in opvolging van Milo Rau. 

De nieuwe artistieke leiding van NTGent is een drietal: Gençboyaci, Raes en Degryse luiden samen een nieuw hoofdstuk in voor het stadstheater en zullen de komende jaren gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het artistieke beleid van NTGent.

De kersverse artistieke leiding verduidelijkt dat ze staat voor een meerstemming, gedeeld en zorgend leiderschap.

NTGent is geëvolueerd van een stadstheater met een vast ensemble naar een makershuis met diverse stemmen en artistieke praktijken. Dit brengt ook een rijk palet aan vragen, uitdagingen en perspectieven met zich mee. Daarom geloven we dat ook in het artistiek leiderschap die meerstemmigheid aanwezig moet zijn.
 
Er ligt een ambitieus beleidsplan voor met sterke huismakers (Luanda Casella, Lara Staal,  Milo Rau) en artists in residence (Ontroerend Goed, Miet Warlop en Action Zoo Humain) dat zal zorgen voor lokale inbedding én internationale uitstraling. BERLIN (geleid door Degryse) wordt daarbij één van de nieuwe huismakers van NTGent. Tegelijkertijd zullen we nieuwe formats en trajecten ontwerpen voor de verdere ontwikkeling van artistieke praktijken van jonge makers. De nieuwe artistieke leiding zal het beleidsplan implementeren maar ook zacht transformerend een eigen koers varen met een paar duidelijke injecties:    
 
De beweging van internationaal produceren, spreiden en programmeren brengt de verhalen van de stad naar de wereld en de verhalen van de wereld terug naar de stad. In de toekomst willen wij graag de stad zelf terug meer claimen als belangrijke bewegingsruimte en speeltuin naast het theater/podium. Samen met de huidige en toekomstige makers van NTGent, willen we in de stad ontmoetingsruimtes cureren waarbinnen publiek, belangen, verhalen, talen en lichamen naast, met en voor elkaar in gesprek kunnen gaan. De toekomstige plannen van BERLIN zijn zowel vormelijk als inhoudelijk op de stad gericht (bv. our private Lives, een nieuwe creatie in de publieke ruimte). De artistieke praktijk van Beyond the Spoken (het creëren van nieuwe rituelen) zoekt per definitie naar andere manieren van publiek betrekken door samen met het publiek processen voor productie, participatie en presentatie te ontwerpen.

(Raes, Degryse, Gençboyaci)
 
Na de bekendmaking van het vertrek van Milo Rau, startte de Artistieke Adviesraad (*) van NTGent een intensieve procedure op die moest leiden tot de aanstelling van een nieuwe artistieke leiding. Een ruime bevraging van personeel, artistiek team, nationale en internationale stakeholders resulteerde in een gedragen profiel dat werd omgezet in een vacature waar meer dan 30 kandidaten op reageerden. Tijdens de consultatieronde kreeg iedereen de tijd om zijn persoonlijke visie over een nieuwe artistieke leiding te verduidelijken. Een reeks gesprekken en een assessment zorgde uiteindelijk voor een unanieme keuze.

“Raes, Degryse en Gençboyaci zijn als meest geschikte kandidaten uit deze procedure gekomen, omdat ze binnen de beleidslijnen van NTGent een nieuwe richting inslaan, zowel lokaal als internationaal. Belangrijk is ook dat ze van participatie, ontwikkeling en diversiteit een speerpunt willen maken.”

(Bram Van Oostveldt, voorzitter van de Artistieke Adviesraad*)

Jeroen Vanden Berghe, voorzitter van de Raad van Bestuur van NTGent, sluit zich daarbij aan, en voegt toe: "Het is met veel enthousiasme dat de Raad van Bestuur deze nieuwe, meerstemmige artistieke leiding verwelkomt in NTGent. Toen Milo Rau ons liet weten intendant te worden van het Wiener Festwochen hebben we weloverwogen de zoektocht naar een nieuwe artistieke leiding aangevat. Door ruim de tijd te nemen om te spreken met de medewerkers en de artistieke familie van NTGent had de selectiecommissie en de Raad van Bestuur goed zicht op de verwachtingen. Ik ben ervan overtuigd dat Yves, Melih en Barbara die verwachtingen zullen waarmaken."

Ook Daan Vander Steene, zakelijk directeur van NTGent “kijkt met zeer veel goesting uit naar dit nieuwe hoofdstuk voor NTGent waarmee we opnieuw met en voor onze stad, met en voor Vlaanderen podiumkunst willen maken, tonen, ontwikkelen en bespreken, en waarmee we opnieuw de wijde wereld intrekken”

Milo Rau (die tot eind van het seizoen 2023 2024 verantwoordelijk blijft voor het artistiek programma) voegt daaraan toe: “I am very happy about this perfect choice which brings together a broad, very open artistic experience, an interest in local as well as international, and above all a strong focus on diversity; I couldn’t have imagined a more beautiful continuation of my work at NTGent, and I'm looking forward to continuing as a House Artist from season 24/25”

Yves Degryse en Barbara Raes starten vanaf 1/10/2023 deeltijds, Melih Gençboyaci vanaf 1/10/2023 voltijds. Vanaf 1/7/2024 werkt de nieuwe artistieke leiding voltijds aan het eerste volwaardige seizoen (2025-2026). Dat seizoen zal openen met een vuurritueel van Barbara Raes in onze stad.

Biografieën

Pb Collage Posts Web V5 2

Yves Degryse (Oudenaarde,°1977) kreeg zijn opleiding als acteur bij Toneelschool Dora van der Groen (Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen) waar hij in 2000 afstudeerde. Als acteur was hij onder meer te zien in producties van NTGent, SkaGeN (co-stichter) en Comp. Marius.

In 2003 was Degryse medeoprichter van het theatergezelschap BERLIN. Van bij het begin vertrok het gezelschap vanuit een documentair en interdisciplinair karakter en wordt het beschouwd als een pionier in het internationaal documentair theater. De basis van de creaties lagen onder meer in Jeruzalem, de Noordpool, Bonanza en Tsjernobyl.

BERLIN kende in 2006 haar internationale doorbraak met de voorstelling Bonanza. De afgelopen 20 jaar toerde het gezelschap wereldwijd met 13 creaties in 28 landen. In 2013 ontving BERLIN de Total Theatre Award op het Edinburgh Festival en in 2016 de Vlaamse Cultuurprijs (de Ultimas).

Vier voorstellingen werden geselecteerd voor het Theaterfestival: Bonanza, Land’s End, True Copy en dit jaar The making of Berlin.Naast de scene was Degryse de afgelopen jaren te zien in films van Felix Van Groeningen, en Tv reeksen als de Callboys en Chantal.

In NTGent zal Yves Degryse met BERLIN als een van de huisgezelschappen de komende jaren nieuw werk produceren. Op dit moment staat alvast our private lives gepland in 2025.

Binnen de artistieke leiding zal Yves Degryse de rol van maker op zich nemen. 

Pb Collage Posts Web V5 3

Barbara Raes werkte sinds 2000 als programmator en artistiek leider van Kunstencentra BUDA en 404. In 2014 nam ze tijd om zich te herbronnen en te heroriënteren. Ze volgde een opleiding als begeleider van afscheidsrituelen bij Green Fuse in Totnes (UK). Als onderzoeker (2015-2018) aan het KASK, School of Arts, ontwikkelde zich met deze kennis en ervaring tot unieke verbinder tussen kunst, zorg, afscheid en rituelen. 

Barbara was gastcurator van Theater Aan Zee #2018, waarvoor ze Zon dag kind ontwikkelde. Dit ritueel voor kinderen met een grote verlieservaring werd sindsdien jaarlijks uitgevoerd op verschillende plaatsen (o.a. op de Boekentoren van Gent). In 2019 cureerde Barbara samen met Colin Van Eeckhout (Amenra) het programma Amen & Beyond. Een tiendaagse rond rouw en verlies met een groot vuurritueel in het Citadelpark als eindpunt. Barbara Raes organiseerde de voorbije jaren ook het internationale (Berlijn, Amsterdam, Dublin, Antwerpen en Brussel) programma U.Loss, waarin ze kunstenaars coacht tot het maken en uitvoeren van eigen afscheidsrituelen.

Naast de publieke rituelen en het curatorschap richtte Barbara haar privepraktijk, Beyond The Spoken, op. In deze werkplaats voor niet-erkend verlies creëert ze samen met kunstenaars afscheidsrituelen voor de grote en kleine kantelmomenten in het leven (ontslag, operatie, scheiding,…). Haar privepraktijk is bekend omwille van het duurzaam karakter en de artistieke invalshoek.

In NTGent wil Barbara haar praktijk naar de wereld openplooien. Vanuit de overtuiging dat het helende, verbindende en zorgende een belangrijk en impactvol onderdeel uitmaakt van het Stadstheater van de toekomst.

Binnen de artistieke leiding zal Barbara Raes de rol van curator op zich nemen.

Pb Collage Posts Web V5 1

Melih Gençboyacı studeerde aan de Academie voor de Schone Kunsten van de Dokuz Eylül Universiteit richting Theater en begon zijn carrière als acteur in Turkije. Daarna studeerde hij aan de Mime opleiding in de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Als performer - maker was hij werkzaam in zowel het Nederlandse als internationale kunstenveld. Hij was een van de medeoprichters van zowel Schwalbe als Copycats. Met Schwalbe speelt hij hun eerste voorstelling 'Till we die' telkens om de vijf jaar tot alle leden niet meer leven. 

Melih nam deel aan het DAS Theater - Extended Curation programma. Zijn positie als immigrant, queer theaterwerker begon met zijn eigen onderzoek en curatoriële praktijk met zijn Embassy Series. Zijn eigen praktijk ontvouwde zich als een doorgaand onderzoek naar de functie van nieuwe rituelen in relatie tot activisme, politiek en kunst voor een systeemverandering. Hij werkte de afgelopen jaren nauw samen met Barbara Raes. Melih’s praktijk als curator is gericht op het herdenken van de betekenis van burgerschap, dat onvermijdelijk beladen is met zijn eigen ervaring in de diaspora. Zijn situering tussen Duitsland, Turkije en Nederland komt niet neer op een individuele identiteitscrisis, maar schenkt hem eerder een intuïtieve kennis van de gemeenschappelijke patronen van gouvernementaliteit in twee ervaringen van democratie. In zijn zoektocht om te begrijpen wat een gemeenschap tot stand brengt, is Melih voorzichtig om geen identiteitspolitiek te reproduceren vanuit het standpunt van een minderheid. In plaats daarvan ziet hij de processen van identificatie en gemeenschapsvorming als een lichamelijk, gewetensvol toebehoren dat het territorium van geboorte of diaspora overstijgt. Vanuit deze visie nodigt Melih andere denkers en kunstenaars uit die ook worstelen met de betekenis van grenzen - zowel de geografische als de artistieke, disciplinaire, ontologische, intellectuele, affectieve en seksuele grenzen.

Sinds 2019, heeft Melih de ontwikkelde tools van The Embassy Series weten te vertalen naar zijn functie binnen Productiehuis Theater Rotterdam als Artistieke Coördinator/Curator waar hij ruimte creëerde voor de doorontwikkeling van nieuwe generatie makers binnen TR, vanuit een lokale basis in Rotterdam met (inter)nationale vertakkingen. Daarnaast heeft hij zich omgeschoold als vertrouwenspersoon. Melih is trots artistiek kernlid bij de regieopleiding van de Academie voor Theater & Dans en is betrokken als adviseur / mentor bij verschillende kunstorganisaties binnen en buiten Nederland.

Binnen de artistieke leiding zal Melih Gençboyaci de rol van ontwikkelaar op zich nemen.

Alleen de mens kan fantaseren Voorbij de ­waanzin wacht de zachtheid Met gesloten ogen kan je zien wie je wil Tot het aan de binnenkant blijft plakken Alles zit nog vol met toekomst